blöta hovar..

Shimzy

Trådstartare
nu när dem går på betet och det regnar så mycket så blir ju hovarna blöta hela tiden...
och har märkt på min häst att "nagelbandet" (kommer inte ihåg vad det heter på häst :o ) kryper ner och är helt vitt och flagnar lixom..
är det normalt? vad skall jag göra åt det? :confused:

Sv: blöta hovar..

men kan det inte bli för mycket då?
och det ser inte normalt ut med den vita kanten som kryoer ner..

det e normalt för mig. min häst brukar få det och jag gör inget, och det är ju bra med fukt. tror inte att det skulle vara farligt på nåt sett.

och vad har horn för funktion?
känner mig helt dum men har aldrig sett någon häst med så mkt innan?

Slappna av! :)
Hela hovkapseln består av horn och det du ser som "kryper" neråt är deras motsvarighet till våra nagelband. Nu när hoven är fuktigare håller det för att hänga med lite längre ned än vad du annars brukar se. Därför ser du även när det flagnar bort.
Men det är fortfarande varken skadligt eller onormalt.

Det är inget farligt alls. Det händer med alla hästars hovar. Och detär inget skadligt alls och du behöver inte göra något åt det!
Bättre med fukt än torka. Hovarna behöver mycket fukt!! :D

Hur många gånger behövs det sägas. Vatten torkar ut.!!! Man blir av med fett av sötvatten. Saltvatten är bättre. Man behöver smörja in sig efter man duschar eller diskar. Naglarna blir inte bra i vatten. Smörj gärna hästens hovar med fett/olja så torkar dom inte ut. För mycket vatten på hovarna kan göra dom spröda.

nu när dem går på betet och det regnar så mycket så blir ju hovarna blöta hela tiden...
och har märkt på min häst att "nagelbandet" (kommer inte ihåg vad det heter på häst ) kryper ner och är helt vitt och flagnar lixom..

Hej.

det du menar är det som i vardagligt tal kallas för "glasyrlagret", det förseglar övergången mellan kronrand och hovkapsel.
Att de flagar lite är normalt, däremot så är för mycket fukt inte så bra för hovarna, smörj gärna hovens utsida med vanlig olivolja en gång om dan.

Mvh Stuv (hovslagare)

tack tack tack =)

för mycket fett är väl inte farligt va?

så det är bättre att smörja in hovaran med hovfett några gånger i veckan nu när dem är så blöta då eller?

kenneth skrev:
Hur många gånger behövs det sägas. Vatten torkar ut.!!! Man blir av med fett av sötvatten. Saltvatten är bättre. Man behöver smörja in sig efter man duschar eller diskar. Naglarna blir inte bra i vatten. Smörj gärna hästens hovar med fett/olja så torkar dom inte ut. För mycket vatten på hovarna kan göra dom spröda.

Blir trött på alla teorier som på nåt sätt alltid tycks verka ska gå till överdift/extremitet. Det är klart att det inte är nyttigt för någon att stå i konstant vatten dagarna i ända, fotbad upp till knäna dag ut och dag in. Men vi pratar ju inte såna extrema situationer...fråga vilken hovslagare som helst och de kommer att säga att du har fel NORMAL mängder fukt = vatten är bra för hoven. lera, olja, hovfetter av diverse slag är mindre bra - de stryper fukt försörjningen i hoven och hoven torkar ut.
Möjligen kan du använda natur olja som tex oliv olja på hoven någon gång ibland för det är vegetabiliskt, dvs natur fett, och du kan använda den tex efter vattenbad av hoven för att stänga in fukt och samtidigt skydda mot lera osv från utsidan.
men att gå i NORMALA mängder vatten fuktigt gräs är bra för hästen, så där finns ingen skade risk det kan jag garantera!

Senast ändrad:

Japp, smörj på bara. Jag har sett mycket positiva efekter av att dagligen smörja hovarna med olivolja, oavsett väderlek.

Lägger en länk så kan du få lite mer info om varför det fungerar så bra.

Mvh Stuv

http://www.remont.se/article.asp?id=309

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
732
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 138
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
481
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden