Blöta höet på vintern, hur gör ni?

skogsridmulle

Trådstartare
Är nyfiken på hur ni andra med hosthästar i lösdrift gör på vintern med minusgrader o allt?

Efter att jag började blöta höet har min ena kille slutat hosta i stort sett helt och hållet. Nån gång har jag hört honom göra det men inte ens en gång om dagen så det är verkligen STOR skillnad:)

Nu under ledigheten har jag när det blev kallare struntat i att använda fodergrinden, har tänkt att höet kanske hinner frysa innan det är dags att äta, men på måndag börjar vi arbeta igen, så berätta - hur gör ni?

Sv: Blöta höet på vintern, hur gör ni?

jag skulle gett hösilage istället, det är inte bra att äta fruset hö. :crazy:

Det är inte ett alternativ av flera skäl.

Det finns ju andra alternativ tex;
-att en giv inte blir blötlagd,
-längre intervall mellan morgon o em fodring

Och jag ser helst svar från folk med egna erfarenheter - om ni finns!

Vattna med varmvatten så tar det lite längre tid innan det fryser.

Det gör jag redan;)
Var väl lite intresserad av om det fungerar o ung hur mycket tid man köper...
Maken tror att om jag fluffar till höet i foderhäcken hinner dammet blåsa bort innan det är matdags.

jaha, så du anser att det är bättre att hästen inte får blötlagt hö och börjar hosta igen, eller får stå utan mat hela dagen?? :confused:

kanske bättre att fundera på andra alternativer och inte bara kategorisk avslå. tänk på din häst i stället.

Har också en känslig häst som hostar så fort någon höbale blivit dålig. Bra höbalar hostar hon inte av.
I år har jag gått över till ensilage då det är svårt att hålla hygienen på höt så bra att det inte dammar här nere i södra Sverige. Och på något vis känns det inte bra att ge hästen hö av dålig hygienisk kvalitet. Oavsett om hon hostar mindre om jag blöter höt. Hygienen på höt blir ju inte bättre av det.
Jag har tagit eget ensilage... Hon har inte hostat en enda gång sedan jag införde det...

nej precis. jag har inte ens hosthästar och jag blöter allt hö som dom får inne ändå, just därför att det hö som går att få tag på i år är undermåligt...

ska nu gå över till horsehage trots att det kostar dubbelt så mkt, för jag vill inte att mina hästar ska utveckla astma..

hade jag en häst som redan hostade skulle jag aldrig våga att fodra med torrt hö! dammet blåser Inte bort tyvärr.

Är det t ex en fånghäst så är kanske hösilage ett tänkbart alternativ. Det är ju inte bättre att kanske få avliva hästen i svåra fångplågor. Mina hästar tål inte hösilage.

OT, men jag måste bara fråga.
På vilket sätt tål inte dina hästar hösilage?

Jag har inte påstått att de inte tål det,jag skrev att det inte går. Har för få hästar för att det ska vara ekonomiskt försvarbart.

Centaur: Eftersom du inte vet vilka arbetstider jag har kan du tagga ner på attityden. Anledningen att jag föredrar fodergrinden är inte för att intervallet blir för långt utan för att jag om jag vill vill kunna rida när jag kommer hem istället för att fodra.

Frågan jag har är hur andra i min sitaution gör, inte att få en massa Buke-dryghet. :smirk:

Läs vem jag skrev till ;)

det var inte det jag reagerade på, utan att du inte ville ha hösilage. det är inte ek försvarsbart för mig heller, får köpa horsehage till 3,75 kg + frakt.

men om alternativet är en häst med astma som ej går att rida öht och som måste ha massa mediciner så tycker iaf jag att det kanske är smartare att investera i bättre foder istället...
särskilt eftersom din redan är hosthäst...

du gör givetvis som du vill men jag skulle aldrig chansa på att ge torrt hö. :crazy:

Du kan med fördel ångar höet. det blir inte sådär blött och fryser inte. Du kan even göra det på kvällen, så det är klart att slänge i fodergrinden på morgonen.

Det är jätte lätt att ångar hö.

hö (i nät eller kager spiller ingen roll) i en fodertunna med lok till.
ca 2-3 liter kogande vatten hälles över. Lok på tunnan, låt stå 30 min, så är det klart.

man sparar tid, vatten och på miljöet.

Det är jätte vanligt i tx england.

Forskning har visat att det räcker med 5-10 minuters blötläggning. Då hinner inte höet frysa. Gå in på

http://www.horseconnexion.org/

forskningsarkiv, utfodring

Längre blötläggning på flera timmar lakar ur viktig näring ur höet.

Lycka till!!!:)

Åh, vilket bra tips! Gissade att det fanns en smart lösning:)

Tack knasen, ska läsa på lite ikväll när småmonstren sover. Brukar vattna genom att hälla på rikligt med vatten i foderpåsen o sen snurra runt det mot botten så att allt blir dränkt, flera timmars blötläggning har jag aldrig gjort (som tur är tydligen)

Självklart har jag inga planer på att min häst ska utveckla astma;)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 164
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 155
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 002
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 159
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna
  • Småhunds ägare