Blöta foder

A

aikon

Hej!
Där jag har min häst uppstallad vill stallägaren endast ge 1 hink foder per mål! Min fråga är då: Om jag lägger ner havren och min mustang Müsli i betforen, händer det något med fodrets värden då? Förstår ni vad jag menar? Det blev lite otydligt!

Sv: Blöta foder

Kan du inte försöka blöta betforen först då, så den sväller, och sen lägga det andra ovanpå? Då slipper du blöta allt. :)
(men tror inget händer då heller, dock så blir det väl mindre tuggmotstånd)

Jo men det är så jag gör! Blöter betforen innan jag rider och lägger i resten sen! Men när man ska fodra med det så är det oftast uppblött och fuktigt ändå! Det är därför jag undrar!

Nej, det händer ingenting om det inte står för länge så allt jäser. Näringsvärde förändras inte av blötläggning. Förutom hö, då där näringsvärdet går ned vid för lång blötläggning.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 116
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 954
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 561
Senast: nexxa
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 743
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka