Blöta allt foder eller inte?

FamPont

Trådstartare
En liten fundering, som jag efter att ha frågat runt (utanför nätet) fått flera olika svar på, så ja tänkte höra här....

Vad är att föredra, att bara blöta betfor/kraft och sedan när det ska ges blanda i övrig mat, såsom havre, kross, mineraler m.m.
Eller att blötlägga betfor/kraft tillsammans med resterande foder eller försvinner en del av energin från de resterande fodret då?

Vad anser ni, finns det några teorier om att det ena är bättre än det andra, och isf. varför?

Sv: Blöta allt foder eller inte?

Jag skulle rekomendera att blanda i det foder som inte behöver blötläggas just innan man fodrar. Men jag tror inte nåt försvinner om det ligger blötlagt, däremot är det risk att spannmål o.dyl. jäser eller att det bildas bakterier kanske. Speciellt nu på sommaren då det är varmt!

Jag gillar att blöta allt! Men jag tror inte det spelar så stor roll egentligen.. Men nu på sommarn är det nog bättre att inte blöta, med bakterier å jäsning å sånt..

Jag blöter oxå allt, fast ty pkrafft o sånt strax innan dom ska äta de, så att de inte hinner bildas bakterier..

Ska man blanda i mineraler i "sandform" tycker jag det blir bäst om man gör det precis innan det ska serveras. Häller man i dem ihop med t.ex torra Krafft-pelletter och sen på med vatten sjunker de till botten och maten blir dåligt blandad...

Jag hade nog blött betforen och pelletsen nån timme innan utfodring, men låtit spannmålet och mineralerna vara torrt och blandat i det precis innan man ger fodret.
Då får man också lite "struktur" i fodret, alltså något för hästen att tugga på och inte bara "slafsgröten" ( :p )

Senast ändrad av en moderator:

Jag blöter allt utom müsli och i vissa fall inte heller luzernpellets.

Har råkat ut för hästar som har fått foderstrupsförstoppning då Krafft/hippo har vari halvuppblött eller tort, så om man har en häst som stressar i sig maten är det nog en bra ide att blöta ordentligt.

Det enda man bör tänka på är att inte ha det bött så länge på sommaren, det kan ju surna/jäsa då vilket inte är så fräscht :eek:

Hade en häst vars mage inte klarade av blött föder alls, fick gaskolik, så hon fick stå och tugga sitt torra foder utan betfor...

Jag har läst att man inte ska ge hästen för blöt mat,
kan tyvärr inte säga varför men minns bara att jag sett det någonstans.

Liknande trådar

Foder & Strö Har ett föl, snart 7 månader, efter holländsk hingst (mamman är ett svenskt sto) som börjat lämna kraftfoder. Det är först nu när vi...
Svar
9
· Visningar
1 767
Senast: Görel
·
Foder & Strö här i australien så blötlägger man allt kraftfoder och blandar med Chaff (hackat lucern hö eller nått sånt) varför? och varför är det...
Svar
18
· Visningar
3 990
Senast: Bowman
·
Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 329
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 209

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka