Blöt/snöig/isig dygnet om - bekymra sig?

Alexandra_W

Trådstartare
Ett styck VÄLDIGT långpälsad och tjockpälsade ponny, samt ett stycke nederbördsrik drömkall svensk vinter, och ett kallstall = häst som aldrig torkar.

Endera är hela pälsen som ett ispansar, alt med fastfrusen snö. 'Tinar' lite inne på natten, men torkar inte, utan endera fortf snö/is, eller så blöt men snö/isfri.

Fryser inte, och tycks inte bekymras, men just det där att det aldrig torkar vet jag inte riktigt om jag behöver bekymra mig om? 'Undersidan' är torr in mot huden, försökt känna på ryggen men inte helt lätt ta sig igenom monsterpälsen (jag är helt förbluffad, aldrig ens varit närheten av att träffa på liknande), men jag är tyvärr osäker på om det verkligen är torrt längst in mot huden. Det känns inte så utan lite fuktigt MEN jag vet inte om jag verkligen ÄR ända in mot huden.

När det är kallt ligger pälsen på rygg och bak platt (med snö/is på, eller blöt om tinat lite inne), men resten av pälsen står rakt ut. Så känns som det blir som ett tungt täcke som trycker ner pälsen.

Sv: Blöt/snöig/isig dygnet om - bekymra sig?

Jag hade vår shettis på tork nu i helgen. Han såg ut precis som du beskrev och verkade inte bry sig men man vill ju inte att dom ska vara blöta och isbepansrade. Han fick stå inne (lika kallt som ute) med svettäcke och ett tjockt lager halm på ryggen. Kroppsvärmen smälte isen, halmen sög åt sig fukten och isolerade. På ett dygn så hade jag en torr fin häst. Han hade lika gärna kunnat gå ute men då täcket var alldeles för stort kändes det bättre att ha honom i en box.
Jag bytte halm och fluffade upp den 2 ggr.

Senast ändrad:

Ah, smart. Så kan jag ju göra. Jag funderade på täcke, men känns som ett fleecetäcke ju blir bara som ett 'våtvarmt omslag' liksom, och ett tjockare täcke så tror jag det blir på tok för varmt. Men det där var ju smart, ska prova lägga halm under fleecetäcke och se, tveksam om det ligger kvar men är ju bara att prova.

Andra får fortfarande gärna svara också dock.

Om hästen inte fryser skulle jag inte vara orolig. Våra islandshästar har liknande päls, och trots isskorpor och väta fryser de aldrig vad vi har sett. Som du säger har de så enormt tjock päls att de har isolerande luft som håller dem varma, och det skulle förvåna mig mycket om de var blöta ända in på skinnet. Fukten bör ju dunsta bort av den varmare huden.

Fast det är just dunsta jag inte vet om det går, just för det ligger som ett täcke/filt och trycker ner. Om man kollar på 'nederdelen' eller undersidan så kan det vara fruset i 'topprna', men pälsen står rakt ut, och kör man in fingrarna är det torrt. Men på ryggen så ligger det blöt/frusen päls som ett täcke/pansar, och när jag väl får ner fingrarna känns det fuktigt. Men som sagt, inte säker på jag är ner mot huden. Däremot är det fuktigt betydligt lälngre in än på resten.

Samtidigt BORDE han väl frysa som en hund i de temperaturer som är nu, om han vore blöt/fuktig ända in?

Du har inte fått problem med regnskållor eller något liknande btw, på dina?

Jag ser STOR skillnad på min shettis och min haflinger! Idag, till exempel, var båda blöta (det snöade här idag) när vi skulle åka till hovis. De fick på sig fleecetäcken i transporten. Fortfarande inte torra när de kom fram, dock frös de inte. På med täckena igen när vi skulle åka, och när vi kom hem var haflingern i princip snustorr i pälsen medan shettisen fortfarande var blöt...:crazy: Jag har hittills ALDRIG sett shettisen frysa, hur pälsen än sett ut. När det var -17-18 grader gick jag ut i kallastallet och VÄRMDE mina händer under hennes man. Då var hon ju i och för sig inte blöt, men det var svinkallt! Min slutledning är att det är hon, och inte haflingern, som har den tätaste och mest isolerande pälsen. Hon behåller kroppsvärmen närmast kroppen, medan haflingerns "läcker ut" och torkar pälsen. Eller?

Låter helt rimligt, och ungefär samma slutsats jag själv dragit. Snön och isen vet jag ju är för det är välisolerat och inte 'läcker' kroppsvärme, och känns logiskt det är lika med väta. Sen tror jag iofs tjockleken och tätheten på pälsen spelar in med, i torkningshänseende, en tjockare och längre päls tar längre tid att torka även med 'värmespill'

Men syntes ju tydligt på L när han gick otäckad. Där han var klippt var han alltid torr och is/snöfri. På det oklippa var han ofta blöt/snöig/isig. Dvs den oklippta pälsen isolerade, och inget värmespill, medan det klippta spillde värme och därför var torr.

Om hästen inte skakar, utan verkar obekymrad fryser den med största säkerhet inte. Jag förstår hur du menar med att de känns blöta ända in, men tror inte att de är det mot huden. Det går ju knappt känna med fingrarna- de blir ju fuktiga redan när man borrar dem igenom pälsen. Det sämsta jag tror man kan göra är att lägga på ett täcke, då om någon gång trycks pälsen ned och förlorar sin "ruggande" funktion som gör dem torra mot skinnet.

Jag har haft problem med regnskållor på en häst av sju. Det berodde förmodligen inte på att hon var blöt för mycket, för det var hon inte. I hennes fall tror jag själv att det hade att göra med inre obalans, alltså i mag/tarm. Hon hade regnskållor varje vinter och dog senare av tarmvred. :( De som har haft tjockast päls har inga som helst problem med vare sig väta eller ispansar.

Ah, tack för svar. Nej täcke känns inte som en ide (annat då med halm under för att torka upp då, som jag fick tips om). Utan endera otäckad som han är, eller så klippa och täcka. Inte 'bara' täcka, det skulle nog bara bli skit.

Rider du dina, lite nyfiken på hur du gör med att de är blöta då? Är inget problem här, men innan jag skrev tråden sökte jag lite, tänkte att det måste ju finnas massor med lurviga lösdriftshästar i samma läge, men hittade inget?

Mina har också ispansar.

De är klippta så här och det funkar på lösdrift även i 25 minus.

10933_206076242687_661642687_3143911_2014853_n.jpg

Mm, det blir nog någon form av klippning på den här när han ska börja jobba sen, han kommer svettas ihjäl annars. Fast det påverkar ju inte blöthetsdelen förvisso.

Har ju stora ponnyn klippt, lite mer omfattande än på din bild men orört på bakdelen/bakbenen. Klarat vilket väder som helst (inkl kring noll, vind och blötsnö) utan att frysa, så inte så orolig den lilla pälsbollen som har tre ggr så mkt päls ska frysa. Utan just det där om blöt är ngt att oroa sig för, men verkar ju inte så. Får väl hålla koll så det inte börjar växa mossa på honom bara ;)

Men hur gör du inför ridning, när det är blött/isigt/etc på ryggen? *nyfiken*

Har inte läst alla svar, men min ponny såg ut precis så igår. Helt ihopfrusen. Hon såg inte ut att frysa, men eftersom det nu blivit -22 grader här så tänkte jag att det kan nog vara bra för henne att pälsen är isfri så att den kan resa sig när det blir kallt.

La på henne ett fleecetäcke inne ett par timmar igår kväll. Det tinade pälsen och sög upp det värsta vattnet. Sen när hon gick ut (går på lösdrift) fick hon ett utetäcke som andas bra. Det hade hon tills idag på förmiddagen. Efter det var hon både torr och utan istappar längs sidorna. :D

I och för sig glittrade hon ikväll av rimfrost i pälsen, men hon har som sagt inga istappar längs sidorna och hela ryggen är inte som ett isflak längre.

Men hur gör du inför ridning, när det är blött/isigt/etc på ryggen? *nyfiken*

Skyfflar bort det värsta i sadelläget :D Typ skrapar av vassa ispiggar med piggbortse och fällskrapa. Småsnö som ej bedöms kunna ge skav låter jag vara! Min rumpvärme smälter allt rätt fort...

Ja herre gud, ibland undrar man om det är en is-/snögubbe som kommer o möter en i hagen :D

Min shettis har varit fuktig/blöt några ggr inne vid huden uppe på ryggen där manken går över till rygg. Då har jag ställt in henne ett par timmar med fleecetäcke på eller lagt på ett fleecefodrat regntäcke och låtit henne gå ut igen. Självklart har jag då bytt ut det täcket efter ett tag ;)

Så det bekymrar mig faktiskt inte. Om jag tycker det är för mkt is-/snögubbe så lägger jag på ett täcke och låter dem tina någon gång emellanåt.

Däremot har jag bekymmer med att shettisen är för varm... Hon är ibland svettig under all sin tjocka vinterpäls. Jag klippte henne i fredags, samma klippning som tidigare (halvklippning?) och i helgen var hon bra mkt varmare där hon var rakad än vad araben är med sin vinterpäls och täcke! :crazy:

Fast det är inte så konstigt, varmt där det är rakat. Det är ju värmeförlusten. Så blev det på L när jag klippte med, 'varm och gosig' på det klippta, och 'kall' på det oklippta. Samma sak med täcke, 'kall' under täcket, 'varm och gosig' på den otäckade, klippta halsen.

De ska ju inte kännas varma under täcket, utan svala. Känns de varma och gosiga under täcke är det ju för varmt. Att de gör det på klippta partier är ju för att de inte kan hålla kvar kroppsvärmen, och pälsen blir 'varm'. Lillen har succesivt blivit svalare och svalare på sina klippta partier i samma takt som pälsen växt ut (dags klippa om). Varm även när det regnat/snöat/etc.

Nu håller ju han värmen trots förlusten på det klippta, och med all säkerhet din lilla med, så är ju inte ett problem för dem.

Den här herrn åkte transport hit i några minus, och fick av sin matte ett fleecetäcke på sig. Han var blöt när vi kom hem stackarn, så är ju milt sagt varm pälsen och behövs inte mycket för att 'koka' honom. Dock har han än iaf aldrig blivit svettig 'bara ändå' av pälsen, men lär bli det så fort han motioneras, så lär bli klipp här med sen.

Apropå på is/snögubbar, så L var jätteirriterad när jag tog in både igår och idag. För pannluggen hade frusit fast på öronen... ;)

Jag gav upp idag!

Hency har på kort tid förstört flera täcken.
Jag ger upp, hon får vara naken.
Det känns inte bra, men vad gör man?
Hon har en otrolig päls iofs, men för
ens egen del känns det ju bättre att hon
har täcken när temp. ligger stadigt över -20.
Samvetet som spökar...

Men hon rullade glatt i snön och pep av glädje
när jag tagit av henne det som en gång varit ett täcke.
Vintertäcket spårlöst borta och fleecetäcket var trasigt.

Så länge hon ser nöjd ut och mår bra,
så får hon vara naken framöver.
Hon har rundbal i hagen,
halva ligghallen är halmad.
Har sån tur så att hon varken bajsar eller kissar där.

Aha, det lät ju helt logiskt när du skriver det ju :idea:

Men att hon är så varm, hon har fått jättemycket mjäll och hon känns typ lite svampig i pälsen. Inte blöt och ihoptorkad som travaren utan det känns varm och smetigt på något vis. Jag funderar på om hon är för varm så det blir mjäll och svamp?

För fuktig tror jag snarare då, alltså att värmen gör hon är lite småsvettig hela tiden? Alt att det med mjäll osv är helt enkelt 'smutsig häst'? INTE kritik alls, jag är chanslös att hålla pälsbollen här ren. Det yr damm av honom om man klappar, men vad ska jag borsta med, till och med piggborsten 'putsar' ju bara ovanpå pälsen, omöjligt komma ner.

Ja det är klart att hon går och är småsvettig så det blir kletig. Det var ju så hon kändes i pälsen förra hösten vilket gjorde att jag valde att klippa henne... Och det är klart hon är smutsig i pälsen, jag menar inget når ju ner till hårbotten med den här jumbolånga pälsen :D

frågan är om jag ska klippa henne? Alltså ta bort allt och sen täcka. Nu har jag ju hittat ett täcke som hon faktiskt accepterar att ha på sig, och som också ligger stilla på henne :p

Jadu, bra fråga. Jag vet inte. När jag suttit och funderat på 'blöt hela tiden' här har jag ju funderat på just samma, att om det inte är bra att han är blöt hela tiden (nu vid nattningen hade värsta isen tinat bort, men å andra sidan var han täckt av rimfrost, dvs det som avdunstat hade frusit om..), så alternativet är ju just att klippa rubbet, och täcka. Vilket på ett sätt känns som det borde vara mer behagligt (kunna hållas ren och torr osv, arabvalacken jag hade blev vansinnigt kliig i vinterpäls, helt enkelt för han var smutsig, och han hade inte ens i närheten av en tiondel av pälsen den lilla har), samtidigt så tråkigt att vara instängd i täcken dygnet runt då.

Å tredje sidan har ju 'de andra' fått ha det så, men å fjärde sidan har de motionerat mer och gjort mer nytta. (Å femte sidan så det blir än mer vidrigt i vår när regnet och leran kommer med den här pälsen) Så jag vetefan, klippa ventilationsrutor? *s*

Liknande trådar

Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 970
Senast: Lavinia
·
Hästvård Kort resume: Kring 9 december noterar jag att hon rör sig ovanligt lite i hagen och inte busar vilket är olikt henne. Dock var...
Svar
18
· Visningar
2 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Unghästfasoner?

Omröstningar