Blöt och klåda

Saga2

Trådstartare
Jag har bara erfarenhet av en hund, min nuvarande, men undrar om det är vanligt att det kliar på hundar när de blir blöta? Efter en tvätt tex så blir min galen och springer runt och kliar sig mot allt han hittar. Det blir verkligen jobbigt för honom. Är det vanligt?

De två jag har nu och den tredje jag hade förut har alla blivit smått galna efter bad. De springer runt i huset, hoppar upp på allt, gnuggar sig mot mattor och morrar. De är dock glada, jag upplever inte att de gör det för att det skulle klia eller så utan mer för att det kanske är lite obehagligt att vara blöt eller att dom är glada att badet är över. De gör likadant om de blivit blöta vid promenad.

Är du säker på att du fått ur all schampo och balsam ur pälsen om det är så att han verkar besvärad av klåda efteråt?

Min beter sig som @niardasp beskriver och jag har inte tolkat det som nåt han mår dåligt av. Han vill torka sig helt enkelt och är lite allmänt uppspelt. Leker gärna samtidigt osv.

Men du känner din hund bäst och om han verkar besvärad så håller jag med om att dubbelkolla att alla produkter är ursköljda. Kanske även byta produkter? De kanske svider eller på annat sätt retar hans hud?

Min Dvärgschnsuzer hatar att bli blöt och springer fram och tillbaka längs soffan och gnider sig torr om han blivit våt. Efter varje måltid torkar han av skägget på samma vis :p

De två jag har nu och den tredje jag hade förut har alla blivit smått galna efter bad. De springer runt i huset, hoppar upp på allt, gnuggar sig mot mattor och morrar. De är dock glada, jag upplever inte att de gör det för att det skulle klia eller så utan mer för att det kanske är lite obehagligt att vara blöt eller att dom är glada att badet är över. De gör likadant om de blivit blöta vid promenad.

Är du säker på att du fått ur all schampo och balsam ur pälsen om det är så att han verkar besvärad av klåda efteråt?

Tämligen säker, min pojk kliar sig även om han blir blöt i regn, eller alltså han springer runt som en frustrerad galning och ska gnida sig mot soffan eller klia ansiktet mot mattor och då riskerar han ögoninfektion också. Men nu verkar jag kunna muta honom vissa gånger, att jag får klia hans ansikte o huvud med handduk istället. Kanske spelar hans egna allergier in här också.

Min Dvärgschnsuzer hatar att bli blöt och springer fram och tillbaka längs soffan och gnider sig torr om han blivit våt. Efter varje måltid torkar han av skägget på samma vis :p

Min hund har inget stor skägg men det fastnar ändå lite käk och psylliumfibrer när jag ger blöta måltider, så har börjat torka honom som en liten bebis för att få det rent runt munnen, vilket han hatar. Jag förstår det iofs. Håller jag inte efter matresterna eller mycket väta där så blir huden irriterad/inflammerad.

Min blir också sådär "galen", gnider sig mot saker och allmänt tokbusig efter bad. Upplever det dock inte som att han är besvärad av det , han har klådproblem (allergi) också förvisso men i ett sånt skov är det på ett helt annat sätt.

Min tik blir också galen när hon blivit blöt. Ska åla sig mot väggar, soffor, mattor.. :p Ibland säger jag åt henne att sluta och ger henne en uppgift att fokusera på, ibland får hon hållas.
Hon blir spattigare efter bad, men gör likadant om vi varit ute på en regnig promenad.

Båda mina får knasryck när de badat. Springer runt i 180 och slänger sig ner och kasar på mattor, rullar runt i sängarna och så. Alla taxar (även de sävligare) som jag vuxit upp med har också gjort samma. För mig är det är helt normalt, blir bara glad av att se deras tokerier...

Jag kallat det för "vattenfnatt" alla hundar jag träffat och haft (förutom en) har fått nån typ av fnatt när de blivit blöta :D
Undantag min förra tik som tvättade sig frenetiskt tills hon va torr :rofl:

Mina drar sig också mot allt, kastar sig in i väggen när det regnat och rullar runt på folks dörrmattor. Sängen ska vi inte tala om hur den ser ut efter den dusch. Upplever det dock inte alls som någon klåda utan helt enkelt ett försök att bli torr. Hanen slickar sig också och försöker slicka tiken om han kommer åt.

Jag kallat det för "vattenfnatt" alla hundar jag träffat och haft (förutom en) har fått nån typ av fnatt när de blivit blöta :D
Undantag min förra tik som tvättade sig frenetiskt tills hon va torr :rofl:

Det låter som att min pojk inte är så avvikande, skönt. Kommer ev att behöva omplacera honom och är orolig att han är en ovanligt jobbig hund att ta hand om.

Det låter som att min pojk inte är så avvikande, skönt. Kommer ev att behöva omplacera honom och är orolig att han är en ovanligt jobbig hund att ta hand om.

Han verkar va som typ alla andra hundar med få undantag ;)
Jobbigt med omplacering hoppas det blir bra för er! :heart

Alla mina hundar + de i familjen när jag växte upp har fått fnatt när de varit blöta. De har blivit mer eller mindre vilda. Min nakna blir tokig bara hon är ute i duggregn. Mattor flyger, filtar i sofforna flyger, hur tygfåtöljen ser ut ska vi inte ens tala om. Samtidigt som de frustar och håller på.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag blev uppringd av ett försäkringsbolag som erbjuder betydligt bättre villkor än nuvarande. Hur är det när det gäller hund? Törs jag...
Svar
6
· Visningar
655
Senast: Puffindog
·
Hundhälsa Har en hund på drygt 2,5 år som haft problem med magen och därför går på elimineringsdiet. Hills z/d, färskt hjortkött, standardt immun+...
Svar
5
· Visningar
459
Senast: Sol
·
Hundhälsa Säkert en korkad fråga, men jag måste kolla 😁 Hon har sitt andra löp nu, hon är 15 månader, löpt runt 10 dagar, första dagarna har vi...
Svar
2
· Visningar
528
Senast: movi
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka