Blöt Hubertusjakt i Danmark

Sv: Blöt Hubertusjakt i Danmark

Hmmm... Ibland blir jag lite rädd för hur illa många rider på jakter... Förstår att det är ngt dei nte gör var dag, men iaf...

Tyckte du de här red illa? Tyckte det såg helt galet bra ut i förhållande till hur det brukar se ut på hubertusjakter med hästar vilda av glädje som knappt går att kontrollera, som kanske aldrig hoppat vatten förut, vägringar och krockar hit och dit..

Värre jaktfält har jag sett här i Halland :grin: Men ett sånt här vattenhinder tycker jag är lite för magstarkt för en jakt. Inget jag skulle ha velat passera på den tiden då jag red jakter (på 80-talet). Vad jag reagerade mest på i filmen var alla skrikande människor som stod vid sidan :mad:

Säkerhet på topp där .... Dåligt omdöme att ha så djupt vatten att hästarna står på näsan och voltar över sina ryttare, bara tur ifall varken häst eller ryttare skadade sig allvarligt.

Det är såklart ingen ursäkt för dålig säkerhet på en sån stor tillställning. Men Hubertusjakten i Dyrehaven är väldigt traditionsbunden och så även just detta hinder, som man ser på bilden. Detta hinder är med varje år och drar alltid mycket publik och konstigt nog verkar det som det har gått bra hittills, för det ser onekligen farligt ut. Otroligt att hästarna inte reagerar på allt skrikande folk och otroligt att inte fler allvarliga olyckor händer.

Häst går det att läsa mer Hubertusjakten i Dyrehaven, som vi troligtvis kan tacka för att Dyrehaven finns överhuvudtaget.

http://www.jagtridning-i-spr.dk/sportsrideklubbens_historie.html

Det jag reagerade mest på ang vattenhindret var inte att det var djupt vatten, utan att det verkade vara en kant/trappsteg i mitten där det börjar grunt och sen helt plötsligt är det ett trappsteg ned i det djupa vilket jag tror kan vara en bidragande orsak till att många tappade balansen. Tycker man borde jämna ut bottnen så man får bort kanten åtminstone.

Det jag reagerade mest på ang vattenhindret var inte att det var djupt vatten, utan att det verkade vara en kant/trappsteg i mitten där det börjar grunt och sen helt plötsligt är det ett trappsteg ned i det djupa vilket jag tror kan vara en bidragande orsak till att många tappade balansen. Tycker man borde jämna ut bottnen så man får bort kanten åtminstone.

Jag håller med. Jag tycker inte alls att vattenhindret i sig eller djupheten är ett problem, utan just den här direkta övergången från grunt till djup. Det ser ju ut som om de flesta (alla?) hästar som går omkull gör det på grund av just det plötsliga trappsteget.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Hubertusjakten fick en dramatisk avslutning. Framför ögonen på delar av den danska kungafamiljen blev en funktionär nermejad av...
Svar
10
· Visningar
927
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets Hubertusjakt har ridits på Rinkabyfältet. Om detta kunde läsas i tidningen 6 november. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
324
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Svenska hoppstjärnan Rolf-Göran Bengtsson vann en internationell hopptävling i danska Herning på hästen Oak Grove´s Carlyle, son till...
Svar
0
· Visningar
591
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Sedan årsskiftet är det reglerat hur hårt nosgrimmor får vara spända på danska tävlingar. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
325
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama