blöt häst +kyla?

J

josephinel

Vad gör ni med era hästar efter ett svettigt ridpass?
Svampar ni av dem, spolar av?
Iså fall, hur gör ni efterår med tanke på att det är så kallt ute nu?
Vad tycker ni är bäst att göra med en svettig häst när det är minus grader?

Sv: blöt häst +kyla?

Försöka torka bort med handduk, sedan lägga på ett fleecetäcke eller svettäcke, och senare byta ut det mot hästens vanliga täcke, eller ta av.
Det är enligt mig ingen bra idé att spola av en häst när det är minusgrader.

Går med den tills den är torr.Då hinner de eftersvettas om det behövs.De är iof klippta så de torkar relativt snabbt.

Är det kallt åker ett ylletäcke på under tiden de skrittas runt.Jag brukar tänka på hur man som idrottare ska behandla sina muskler.Hålla musklerna varma samtidigt som man ska varva ned under en lång stund för att allt slagg i muskeln ska gå ur.Sedan ska man stretcha, äta och vila.

Jag varken svampar eller tvättar av min häst om den är svettig den här årstiden.
Skulle jag göra det så skulle jag i så fall ha ett varmstall, vilket jag inte har ;).

Jag låter mina hästar stå inne och torka innan jag lägger på täcke och släpper ut.
Ett gammalt vanligt bra sätt är att lägga halm under täcket men dagens ull och fleecetäcken är så bra så att det ska man ju inte behöva.

Svampar försiktigt, fleecetäcke på inne och torka. Sen av med det och på med vanliga täcket och ut i hagen. Nu blir min häst sällan så svettig att det behövs, men ibland så :)

när mina hästar har blivit ridna så lägge rjag på ett varmt flis täcke låter dom stå i gången ett tag å torka lite sne bytar jag fis täcke och lägger på ett tort sen lägge rjag ute täcket över å släpper ut igen (mina hästar går på lösdrift)

Jag har ett speciellt svettäcke som jag lägger på, borstar sedan lätt och på med hans vanliga fleecetäcke. Det är inte att rekomendera att svampa av/spola av på vintern... Benen kan jag förstå eller om man är snabb med torkningen.. :D

Okej, tack för svaren! Jag har aldrig haft häst på vintern förut nämligen ;)

Jag har klippt min häst så hon inte blir så svettig, och sen täckar jag henne tillräckligt mellan ridpassen istället.

Blir hon ändå lite svettig får hon på sig ett täcke som andas(oftast fleece) och så får hon torka innan hon går ut...

Min häst som ännu inte är klippt och väldigt långhårig och därför blir jättesvettig, får stå med svettäcke en stund (ca 30 min) sen borstar jag honom tills han är anständigt torr. Kan ta 30-45 min. Därefter på han på sig sitt vanliga täcke. Längtar tills han blir klippt.

Jag rider nästan alltid så dags på dagen att min häst inte går ut mer efteråt. Dessutom är hon helklippt för att torka snabbt.

Jag brukar torka av där det är som värst med en svamp, ha på ett ylletäcke och sedan annat täcke ovanpå det om hon inte är torr när jag ska åka.
Samma om jag ska släppa ut henne, har ylle eller fleecetäcke under mitt vintertäcke.

Först och främst klipper jag hästen då jag märker att den börjar svettas vid ridning. Sedan ser jag till att skritta av hästen så att den torkar i den mån det går, efter det borstar jag bort så mkt det går och sedan på med fleece/ull/back on track-täcke.

Vad gör ni med era hästar efter ett svettigt ridpass?
Svampar ni av dem, spolar av?
Iså fall, hur gör ni efterår med tanke på att det är så kallt ute nu?
Vad tycker ni är bäst att göra med en svettig häst när det är minus grader?

Svampar av dem med ljummet vatten, torkar så tort jag kan med en handduk som jag masserar/gnider henne med sedan på med ett tjockt fleece, går med henne tills hon är torrare, lägger på utetäcket(som har fleece foder och andasfunktion) och låter henne gå ut i hagen med kyllera på. Ställer nästan aldrig in henne i box efter ridning p.g.a att hennes ben gärna blir galliga av att stå stilla efter ridning/motion. Om jag "måste" ha henne inne så ser jag till att skritta av henne ORDENTLIGT innan jag tar in henne, svampar,fleecetäcke, Back on track lindor och in i box med hö.

spolar av snabbt som attan med varmt/ljummet vatten (undviker njurområdet)...sedan snabbt på med heltäckande fleecetäcke som får ligga på tills dess att hästen torkat, sen på med vintertäcket:)

Jag duschar, lägger på dubbla fleecetäcken, regntäcke och sedan ut i hagen. Är det snöstorm får hon stå inne med ett fleecetäcke.

Min häst är klippt så hon blir inte så svettig, men när hon blir det så spolar jag av henne, på med fleece täcket och sedan ut i skrittmaskinen tills hon torkat. Brukar passa på att mocka samtidigt och när hon kommer in så lägger jag på hennes "natt" täcke samt ger henne hennes kvälls hö.

Jag är alltid uppe på kvällen.

Beror lite på hur kallt det är.
Om det är varmare än nollgradigt eller någon enstaka minusgrad ute kan det hända att jag svampar av (kusen blir inte jättesvettig, mest på bakre/nedre delen av bogarna och lite under magen) för att få bort svetten. Och sen släpper ut i princip direkt. De har fri tillgång på hö ute så jag gör bedömningen att den borde klara det så länge den hunnit kyla ner så den inte fortfarande är varm sen träningspasset då den släpps ut, då skulle det bli större värmeväxling.
Om man gör en jämförelse med när de går ute "normalt sett" så kan det ju hända att det börjar regna mitt på dagen, och då är det ingen som slänger på täcke i efterhand. De går inte med täcke mer än när det regnar, kanske att jag börjar med det när det börjar ligga konstant på minusgrader.
Det värsta är ju svetten i sig eftersom den är kylande.

På den andra hästen som är mindre köldtålig behöver jag sällan oroa mig för det eftersom den i princip aldrig blir svettig. OM den skulle bli det så skulle jag svampa av svetten, lägga på fleecetäcke (ulltäcke om jag hade haft det :p ) och låta den stå inne tills den är torr eller släppa ut med täcke på.

Mina hästar har aldrig blivit svettiga på vintern faktiskt....dom måste ha enormt bra kondis.;)

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 691
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 381
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 213
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar