blöt häst +kyla?

Sv: blöt häst +kyla?

KL

hur tänker ni som spolar av hästen i minusgrader? vad är syftet/tanken? :confused:

Det är väl bara två st(?) som skrivit att man spolar av, tycker det verkar vara väldigt få som gör det.

Känns som att det gör stor skillnad på om hästen står i varmstall och får bli hyfsat torr innan den går ut och att endast svampa bort själva svetten/spola av med ljummet vatten snarare än att stå i utebox/lösdrift med minusgrader och spola av med kallvatten :angel:

Som sagt, personligen tycker jag svetten och temperaturförändringen av häst som fortfarande är varm av träningen som får gå ut är värre än att de blir blöta. Fast lite beroende på hur "köldtåliga" de är. Vissa hästar går ju ute året runt utan täcke trots regn/snö/kyla och verkar inte lida för det medans andra ser ut att frysa ihjäl så fort de blir lite fuktiga :p

Min ska helklippas så fort jag har tid. Just nu blir han helt blöt över hela kroppen av träningen, han har rätt mkt päls och tränar hårt. Det går absolut inte att inte duscha då, utan jag duschar och täckar, sen försöker jag träna honom på kvällarna så han går in efteråt. Är jag där på dagen duschar jag och täckar och sen får han stå inne ett tag medan jag mockar eller gör fodret, sen ut i hagen. Det har inte blivit kallt här än och jag planerar att klippa honom innan det blir kallt.

Är hästen riktigt svettig (som hon typ aldrig är när det är såhär kallt ändå) duschar jag av henne, känns inte så fräscht att låta svetten torka in lixom, och lägger på ett fleecetäcke med helhals. Har ca 8-9 grader i stallet vintertid om inte mer så fullt så kallt är det ju inte ändå. Är hon lite/måttligt svettig så försöker jag borsta bort så gott det går eller kanske svampa lite lätt bara :idea:
Kan tillägga att det är RIKTIGT SÄLLAN min häst blir så pass svettig, men om jag duschar gör jag ju det självklart bara om hon ska in i stallet direkt, ska hon till hagen borstar jag väl av och låter henne stå inne lite inann hon drar ut.

Jag skrittar av min häst ordentligt om hon är svettig. Så hon är torr då jag kliver av. Ryktar henne ordentligt. Är det snö ute vill hon innan nåt täcke rulla på gräsmattan, så jag leder henne dit. Sen får hon gå ut. Är det nederbörd får hon täcke. Är det bra väder men bara kallt så får hon vara utan.

vi tränar travhästar och de blir riktigt svettiga för vi har inte klippt dem ännu. Nu duschar vi dem och lägger på fleecetäcke tills de är torra, på med vintertäcke och sen får de gå ut. Det är visserligen inte minusgrader än. De är varma under fleecetäcket, det är det som är viktigast. vi klipper dem snart, och då brukar de inte bli så svettiga så de behöver duschas, om det inte är efter ett lopp , eller om de är kladdiga osv. Då gör vi likadant. vi har kallstall. duschas med ljummet vatten.

KL

jag förstår om man väljer att duscha av en dyngsvett häst i plusgrader, eller om man har varmstall. Ser dock inte logiken i minusgrader, att välja att göra en svettig häst definitivt genomblöt genom avsköljning, för att sen släppa ut i hagen blöt med täcken över.

vaddå ofräsht? svett avdunstar på hästen, och försvinner. låter som ett mänskligt påfund att det skulle vara "ofräsht" att inte duscha av den.
jag ställer mig bara frågande till förfaringssättet i minusgrader, då alla samtidigt är livrädda för att hästarna ska bli kalla och nedkylda. det bästa i sånt väder är ju att hästen torkar så SNABBT det bara är möjligt, för att spara energi och hålla värmen. varför väljer man då att göra den dyngblöt genom att duscha av den?

*kl*

Det har än så länge inte blivit under 12 grader i stallet och det kommer inte att bli minus alls. En svettig häst får alltid stå inne i stallet, är det kallt (under 5 grader UTE) så lägger jag på ett fleecetäcke. Innan täcket kommer på så tr jag bort det mesta med svettskrapa eller handduk. Släpper inte ut förrän den är torr och tar då bort täcket. Mat får den medan den torkar. Är det sent på kvällen efter ridpasset (efter 22) så släpper jag inte ut henne igen, eftersom jag tar in hästarna vid 23, normalt sett.

jag ställer mig bara frågande till förfaringssättet i minusgrader, då alla samtidigt är livrädda för att hästarna ska bli kalla och nedkylda. det bästa i sånt väder är ju att hästen torkar så SNABBT det bara är möjligt, för att spara energi och hålla värmen. varför väljer man då att göra den dyngblöt genom att duscha av den?

Hur motiverar du det här? Svetten kyler. Hur kan man då vara säker på att den verkligen sparar energi och behåller värmen genom att få stå i kyla med svett kvar?
Om hästen redan är genomblöt av svett - ja då lär det knappast bli värre av att spola av med ljummet vatten. Om hästen har måttligt med svett, då lär det inte bli värre av att svampa av/skölja av endast de svettiga områdena med ljummet vatten.

Det är ju inte BARA av hygieniska skäl heller som vi människor duschar när vi tränat! :p

Har inte tillgång till stall så vi gör lite lika beroende på hur svettiga de är o hur vädret är, men några varianter är:
-torka av hals/bog, ev fleecetäcke medan de äter krafft
-torka av hästen, fleecetäcke - ibland m lite halm mellan täcke o kropp
och när det är riktigt kallt om de blir väldigt blöta
-torka av hästen o på m vintertäcke, ev med halm emellan
och så klart, grovfoder.

jag har inte nämnt ordet svampa. jag har frågat om duscha och spola.
så svett kyler mer än vatten anser du?

Hur motiverar du det här? Svetten kyler. Hur kan man då vara säker på att den verkligen sparar energi och behåller värmen genom att få stå i kyla med svett kvar?
Om hästen redan är genomblöt av svett - ja då lär det knappast bli värre av att spola av med ljummet vatten. Om hästen har måttligt med svett, då lär det inte bli värre av att svampa av/skölja av endast de svettiga områdena med ljummet vatten.

Det är ju inte BARA av hygieniska skäl heller som vi människor duschar när vi tränat! :p
Jag är inte riktigt med dig här... En häst som svettas och skrittas av ordentligt torkar innifrån. Det skulle vara ödesdigert om svetten skulle kyla för hästarna i mongoliet t.ex. som lever i svår och kall miljö. Lika med de skogshästar jag sett i arbete...de jobbar sig svettiga och står sen under lastning/lossning i alla väder, när jag känt i pälsen så har dom varit torra inne vid huden och lite svett utanpå...Man kan underlätta själva torkprocessen genom att reda ut pälsen så den inte klibbar ihop och när det sen torkat faller det av.

Jag förordar inte att man ska slänga ut hästen blöt utan underlätta torkprocessen och det kan man utan att blöta ner hästen igen...

Okej, då förutsätter det alltså bara att hästen är torr när den går ut?
Själv försöker jag alltid att skölja av svetten för att det inte ska bli större risk för skav, men självklart - gynnar det mer att låta hästen vara torr som i rejäl kyla så skulle jag inte göra det. Och absolut inte med kallvatten om man inte har varmt stall som hästen kan stå i.

Nu är jag med dig helt:D... Hästen ska vara torr, absolut och har man som jag...oklippta som vid hårt arbete svettas en del, är ju avskrittning och torkning ett besvär man får ta;).

Okej, då förutsätter det alltså bara att hästen är torr när den går ut?
Själv försöker jag alltid att skölja av svetten för att det inte ska bli större risk för skav, men självklart - gynnar det mer att låta hästen vara torr som i rejäl kyla så skulle jag inte göra det. Och absolut inte med kallvatten om man inte har varmt stall som hästen kan stå i.

vad far du och bråkar om då när du har problem med det jag skriver? :D
jag argumenterar exakt samma som Piraja.

Hade jag häst som svettas lätt så skulle jag spårklippa den. Då torkar svetten fort och hästen kan ändå gå utan täcke.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 691
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 381
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 213
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar