Blommeröds 'nya' bana!!

Barabia

Trådstartare
Premiären idag med utlysta 6 löp började bra.. MEN (saxat från ATG):
"Inställda lopp: Efter lopp 4 bedömde banveterinären att banan ej längre var i tävlingsmässigt skick och ställde in loppen 5 och 6.!!!

Talade i telefon med en vän som var där med sin häst (löp 4) och fick veta att banfolket som kollade banan efter löp 4 hittat HÅL på flera ställen! Gudskelov att ingen brutit några ben...:crazy:

Någon/några mer som var där?? Är detta slutet för galopp på Blommeröd.. min vän tänker ivf ej åka dit nån mer gång!

Bia

Sv: Blommeröds 'nya' bana!!

Jag undrade just varför loppen blev inställda... Hmm konstigt att de inte sett de hålen innan?? :confused:

Det står att banan var god (löp 1-4).. så man undrar ju om de verkligen kollar mellan varje löp?? Kan vara så att nån jockey påpekat hålen och att det orsakade en rejäl koll? Läskigt är det dock, och inte så kul för Blommeröd med en sådan premiär!!!

Bia

Skulle själv ha ridit där idag..Är mycket tacksam över att det blev inställt.Vilken bana..katastrof!Ingen bana för fullbloden iallafall..Araberna, dom springer jo inte lika fort så. hade jag själv varit tränare..inte en chans att jag hade startat där.

2-åriga fullblodsbäbisar och deras arabiska 3-årsmotsvarigheter var superduktiga små hjältar som trotsade elementen och gick löp i storm och lera.
Detta är något som "ridhästfolket" borde se. Vars hästar går i taket om det är någon med fel sorts röd toppluva på en läktare.
Dessa orutinerade småttingar som utsätts för allsköns stressande omgivningar och bara är duktiga.
Dagens vinnare i mina ögon.

Även om det så ofta talas om "heta fullblod" och "knäppa araber".
Suck!

2-åriga fullblodsbäbisar och deras arabiska 3-årsmotsvarigheter var superduktiga små hjältar som trotsade elementen och gick löp i storm och lera.
Detta är något som "ridhästfolket" borde se. Vars hästar går i taket om det är någon med fel sorts röd toppluva på en läktare.
Dessa orutinerade småttingar som utsätts för allsköns stressande omgivningar och bara är duktiga.

Suck!

:bow: alla som påstår att fullblod och araber är hispiga och nervösa skulle varit där.

Suck!

:bow: :bow: :bow:

All början är svår. När man anläggar en ny bana, jobbar man med mycket begränsade resurser i förhållande till vad som krävs för att det ska bli perfekt eller åtminståne bra. Det finns 10.000 saker att tänka på och allt kostar pengar. Från dag ett har man lån och amorteringar hängande över huvudet och man är benägen att påbör-ja geschäften allt för tidigt.
Strandängen framstod som halvklar vad både faciliteter och logistik angår och hade tjänat på att avvakta ett år.
Som det var, kunne mycket gå galet och det gjorde det också. Att det blåste en halv pelikan underlättade inte, men faktum kvarstår att
Strandängen inte funkade som galoppbana i sitt nuvarande skick.
Allt annat lika har den potential att uppfylla sin egen målsättning, som nämt i "Projekt Strandängen", nämligen som "plattform för utbild-
ning, träning och tävling (?) ... med spesiell inriktning på ungdomar".

:bow: alla som påstår att fullblod och araber är hispiga och nervösa skulle varit där.

Skulle dom? Själv var jag där och såg flera ryttare rammla av , skada sig, hästar som lämnade banan osv. Tro mig ville själv inte vara där, de flesta ryttare ville inte rida bara efter att ha gått banan!! Men visst fanns det många duktiga som skötte sig trots allt kaos :bow:

Skulle dom? Själv var jag där och såg flera ryttare rammla av , skada sig, hästar som lämnade banan osv. Tro mig ville själv inte vara där, de flesta ryttare ville inte rida bara efter att ha gått banan!! Men visst fanns det många duktiga som skötte sig trots allt kaos :bow:

Med tanke på omständigheterna tyckte jag hästarna skötte sig bra, knappast konstigt att de skyggar för något i den blåsten, det skulle övriga hästraser också gjort, det var så jag menade, men det är klart att det finns tävlingar som skulle ge bättre reklam för sporten och rasen.

såg att sara skadade sig igen, vad hände egentligen? :crazy:
Verkar ha varit ren kaos där ju, kanske tur att det inte hände någon värre sak! Men vädret var ju som sagt inte det bästa heller, blåste ju något fruktansvärt.. :crazy:

Talade i telefon med en vän som var där med sin häst (löp 4) och fick veta att banfolket som kollade banan efter löp 4 hittat HÅL på flera ställen! Gudskelov att ingen brutit några ben...:crazy:

Så var det på den gamla banan också. När man påpekade för banpersonalen att det fanns ordentligt stor hål på upploppet så la de över lite gräsklipp.;)

*kl*

Lite trist att det var så mycket strul när det var TV-sändning därifrån, tycker jag. Travfolk - som så gärna skäller över att travet får bidra ekonomiskt till galoppen - fick verkligen vatten på sin kvarn. Det är inte lätt för mig som gillar galoppen att försvara detta "spektakel" som det såg ut på sändningen. En som tippade av redan från början så det var löshäst med i fältet och strax därpå ett ekipage som pep av banan. Ni kan ju själva tänka er hur det lät från travmaffian som satt bänkad framför TV:n ute i stugorna för att se travet...

Lite lustigt, enligt engelsmännen så tar det minst 20 år att anlägga en ridbar gräsbana, i Sverige svänger vi ihop en bana på mindre än ett år.

Men vad vet engelsmännen om gräs.:smirk:

Fast vad synd att det blev så där.

såg att sara skadade sig igen, vad hände egentligen? :crazy:
Verkar ha varit ren kaos där ju, kanske tur att det inte hände någon värre sak! Men vädret var ju som sagt inte det bästa heller, blåste ju något fruktansvärt.. :crazy:

Hon blev klämd inne i startboxen.

*kl*

Det är inte lätt för mig som gillar galoppen att försvara detta "spektakel" som det såg ut på sändningen. En som tippade av redan från början så det var löshäst med i fältet och strax därpå ett ekipage som pep av banan.

Om man tittar när detta lopp släpps ur startboxarna ser man tydligt att startboxpersonalen fortfaranade var kvar inne hos ovanstående häst, även att jockeyn inte fått i fötterna i båda stigbyglarna. Därav av hästens snabba girande till vänster (vikten ditåt). Till jockey och hästs försvar : inte lätt att att plötsligt bli utsläppt nära man inte är klar, först behöva kravla sig över banpersonalen i boxen, och dessutom sedan sitta kvar i en start utan båda stigbyglarna.

Sånt ska inte behöva hända.:eek:
Gick själv på banan där och tyckte den under all kritik. Blir nog ingen mer start där om det kommer fortsätta...

:mad:Att dom inte är tillräckligt uppmärksamma som banpersonal att allt inte är klart i boxarna innan dom släpper finns inga ursäkter för. Det kunde gått riktigt illa både för Halpin som blev klämd i boxen (hörde det var han sen) , jockeyn och hästen. Säkerheten FÖRST!

Så här var det, banan var inte så dålig som alla säger, jag gick på banan och där var ingenting, bara lite djupt. Saken är den att på Klampen klagar ingen, alla rider fast det ser ut som skit på banan. För typ 2 månader sen kanske lite längre var där många cm vatten och ingen av jockeysarna klagade fast där såg ut som där gjorde, där var lera och vatten på hela banan.

Jag tyckte iaf. inte att där var så jävligt, visst lite djupt på sina ställen och det blåste som fan, men hästarna hade klarat det. INgen mening till påhopp eller liknande, bara berättade vad jag tyckte

Jag var där. Första gången jag var där och gillade inte stället. Var inte säkert på något vis kändes det som. Även om min häst ja träckte om 2a..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka