Blommande buske

pixietail

Trådstartare
Det börjar bli dags att ställa iordning vår trädgård och uteplats på framsidan till vårt radhus, och jag har en del planer. Men det finns en yta på vilken jag gärna skulle vilja ha en mindre buske, 1x1m kanske men max 2x2m, jag antar att de flesta går att trimma/beskära(?) när de börjar växa sig för stora. Höjden spelar inte så stor roll. Hursom skulle jag vilja att denna var grön som bas och med blommor på.

Vad finns det för buskar eller buskliknande växter man kan plantera, som inte är vansinnigt svårskötta men ändå fina? Gärna flera tips :) En stor syren har vi redan så det är inte aktuellt.

Sv: Blommande buske

Rosenribs tycker jag är fin, den blommar nu med hallonröda blommor. De flesta typer av olvon har fantastiskt fina blommor, typ porslinsblommor och luktar gott, men de blir lite större.

Båda ovanstående sköter sig själva.

Annars finns det ju mängder av rhododendron till exempel, men de kräver sur jord för att trivas.

Tyvärr blommar ju de flesta buskarna en begränsad tid, men du kan ju bestämma när du vill att det ska blomma. Buskmagnolierna är superfina, men kräver skyddat läge, och blommar när man verkligen vill ha blomster.

lady_vip: Jag bildgooglade rosenribs, påminner om något mina föräldrar hade hemma, tål att tänkas på, men om den blommar nu.. kanske det blir lite sent att sätta den nu? Olvon tycker jag inte alls om, men tack för tipset.
Kan du förklara det där med sur jord? Hur vet man det? Även rhododendron är ju fina men de blir så stora - kan man beskära dom utan att förstöra busken?
Jag tycker också buskmagnolior är fina men efter vad jag förstått är de väldigt svårskötta? Jag tror inte heller att jag har skyddat läge att erbjuda direkt.

Shy: Jag vill gärna ha en icke-taggig buske, vi ska ha klätterrosor på ett annat ställe (mer barnsäkert ställe än där busken är tänkt) så det får räcka med den, men tack för tipset :)

Nasseman: Soligt läge, jag är ingen trädgårdsfantast men jag tror jorden är mer lerig än sandig.

Rhododendron finns vad jag förstått i olika storlekar. Olika sorter blir olika stora. Vi har planterat några mindre sorter i vår trädgård.

Fjärilsbusken tycker jag är fin. Den heter något annat men kallas för fjärilsbusken för den drar till sej fjärilar.

Den blir inte så vansinnigt stor och den ska klippas ner varje vår.

Nja, du kan sätta den nu, det är inte säkert att de blommar hos er.

Kom att tänka på en annan favorit, perukbuske, som finns i grön, gul och röd variant. De blommar, men det som är roligt är blomställningarna som sitter kvar som vippor.

Magnolior är inte så himla svåra, men om du har lerjord så hade jag nog skippat det. Det man ska tänka på med magnolior är att inte sätta dem där det är extremt utsatt, i ett blåshål tex.

Rhododendron finns i massor av storlekar och varianter, men vill ha surt pH i jorden, du borde kunna fråga lite grannar om de vet hur pH-halten är.
Hos mig till exempel kan vi inte ha rhododendron, eller plantskolorna påstår det ibland "det är bara att byta jorden", men det funkar inte någon längre tid eftersom vi har basisk jord, över 7,5 i pH.

Det finns ju hängsyren också som blommar lite senare än vanlig syren och ser lite annorlunda ut. Jag har en som häck, superfin buske.

Pärlbuskar är fina (tycker jag) och tämligen tåliga. Smällspirea (röd eller gul går väl bra mest överallt också.

Själv är jag inte så "blommig" av mig utan gillar höstfärger. Benved blir fina. Trivs tyvärr inte på min nya tomt:(

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag har precis köpt ett radhus och inser ju nu när snön precis försvunnit och gräset börjat växa att jag nog borde lära mig nåt om...
Svar
4
· Visningar
993
Senast: tanten
·
Trädgård & Växter Vi flyttade in i nya huset för lite drygt två månader sedan. Min erfarenhet av växter sträcker sig till krukväxter som inte blommar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 564
Senast: labb
·
Trädgård & Växter vi har dränerat hus och lagt nytt avlopp o sånt vilket har inneburit att vi inte längre har en växt i trädgården:( men nu börjar de bli...
Svar
4
· Visningar
1 267
Senast: EmelieR
·
Trädgård & Växter Jag är fullkomligt nybörjare på det här med trädgård men eftersom jag förnärvarande inte har någon häst har trädgården istället fått...
Svar
12
· Visningar
1 406
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka