Blöt havre?

Oj vad fel det där "rådet" kan gå. :crazy: Allt beror på höets värden, vad man kan ge utan att behöva justera ca/p kvoten..
 
Nu var dete kanske inte just det tråden handlade om........ :smirk:
 
Nää, men du skrev att du skulle ge luzern och havre och mineraler till dina föl och då skrev jag det.
ursäkta :smirk:
 
Mina hästar får havre, alger, morötter, vatten och en del annat. Jag gör iordning maten vid 11-12 på dagen och de får äta när de kommer in vid 18-19 tiden på kvällen.
Har haft dessa foderstater i ca 4 månader nu och deras magar fungerar mycket bättre än när jag förut gav torr havre och betfor vid sidan om.

Det är min erfarenhet av att blöt havre att det fungerar alldeles utmärkt och så slipper man ge betfor bara för att ha något att blanda alger och soja med.

/M
 
Har alltid blandat havre och betfor, har aldrig hört talas om att det skulle vara någon fara... :D
Folk gör väl på olika sätt utan att det är fel på något av alternativen. :)
 
Min veterinär sa att om jag blöter havren tar hästen upp havren bättre. Jag blötlägger betforn tillsammans med havren och har (än så länge) inte haft kolikproblem.

Det är ju så att när havren blir blöt börjar den gro. Och groddar är ju jättenyttigt, eller hur, mycket nyttigare än det torra kornet. Fråga en vegeterian, de har stenkoll på sådant. :bump:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har ett föl, snart 7 månader, efter holländsk hingst (mamman är ett svenskt sto) som börjat lämna kraftfoder. Det är först nu när vi...
Svar
9
· Visningar
1 762
Senast: Görel
·
Foder & Strö Vad ska man göra när man inte kan få sitt hösilage analyserat? Jag har mina hästar inhyrda och man har även mjölkgård.Vårens skördar...
Svar
2
· Visningar
722
Senast: lakrits
·
C
Foder & Strö Jag har en hosthäst och för att undvika damm har jag lagt havre/korn i vatten för att det inte ska damma när han får det. Andra tycker...
Svar
8
· Visningar
858
Senast: Catrine
·
T
Avel Hej! Nu är min älskling hemma igen, "nästan" lättlastad; tog bara en kvart! Måste va hormonerna!! Och inte fullt lika skärrad och...
Svar
9
· Visningar
878
Senast: Tiagirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp