Blöt havre?

Z

Znozan

Jag har fått olika bud om detta.

Vissa säger att det är bra att blöta havren, för då tar hästarna upp det bättre.
Andra säger att det jäser om det ligger i blöt mer än en timme.
En har även sagt att det blir en bakteriehärd om man lägger havren i blöt.
Sista gruppen säger att det kvittar.

Vi gör iordning våra hinkar själva. Jag har tidigare lagt allt i en och samma hink (mja........ havre och betfor, även luzern, havre och betfor), när jag fodrade med havre.

Är det någon som har lite koll på detta, för det har inte jag :crazy:. Ger havre till mina föl och skall nu börja ge betfor oxå med lite luzern och mineraler.
Vill ju inte att mina småttingar ska få dåligt käk! :eek:
 
Hur länge handlar det om?

Klart att det blir dåligt om det ligger för länge. Max 30-60 minuter skulle jag låta havre ligga i blöt.

Du skulle ju kunna lägga betforn på botten, och låta den svälla iaf 30 minuter- så ytan inte har så mkt vatten på sig- så det ser ut som en sjö alltså. Sedan har du på det torra.

Bäst vore ju om du kunde ha 2 hinkar, går inte det?

MVH Nina
 
Jodå, det har jag nu för tiden!! Jag vågar inte chansa.....
Men jag blev lite nyfiekn på detta i alla fall, eftersom det är "delat läger" i stallet!

Ofta gör man iordning sina hinkar dagen före.
Och ska sanningen fram så har dom flesta börjat med två hinkar.
Men vad händer med havren när den får ligga i blöt i mer än en timme?? :confused:
 
Bakterieutveckling börjar ta fart. Skulle du vilja äta en ostmacka som legat i blöt i flera timmar? :crazy:
 
Det har jag aldrig hört. Jag känner folk som blandar havren i betforen (alltså blöt havre) och jag märker inget fel på pållarna. ??? Ja man får höra nya saker hela tiden... :D
 
i ett vanligt stall så är det väll kalare än i kylskåpet just nu,, så bakterier böhöver man nog inte oroa sig för,, det gäller nog mera på sommaren,,

Föresten vad gör det om havren sväller?
 
hmm... jag skulle inte äta mackan för det skulle nog inte vara så gott, men min häst tycker ju om blöt havre(har iofs aldrig haft det i blöt men när man blandar med betfor). Men bakterier? varför skulle det bli det i just havre om det låg i blöt? :confused: vad är det i havren som gör att bakterier skulle frodas? blir det inte bakterier i betfor som ligger i blöt en massa timmar då?
 
Exakt vad jag oxå tänkte!!
Jag kan förstå detta resonemang på sommaren, men nu.......
Dels svalt i stallet, sedan är det kallt vatten man använder.
Ärligt talat verkade det som om min arab tog upp havren bättre när den hade legat i blöt tillsammans med betforen.
Kanske inbillning.
Mina nya fölisar vågar jag inte göra det med, eftet att att någon sa detta om bakterier. Jag vill inte riskera något! Även om jag tvivlar lite till resonemanget, ärligt talat!
 
Oj, skulle inte blöt havre vara bra... :crazy:
Jag ger inte havre, men i både det stallet jag står nu och i det förra var det dom som gav det. Dom blandade alltid betfor och havre och blötte allt rejält. Kunde/kan stå från morgon till kvällsfodringen och tvärtom...
 
Man lär så länge man lever...jag har fått för mig att hästan lättare tar åt sig näringen i havren om den är blöt? Nya rön hela tiden =)

Men om det blir bakterier i havren, borde det inte bli bakterier i betfor, torkade morötter, lusern och annat foder som man blöter???
 
Jag vet också folk som lagt havre i blöt länge och gett, det har funkat- dock fick en av dem kolik med jämna mellanrum.. Men det kan bero på andra saker givetvis.

Det har något att göra med vilka ämnen det är i fodret tror jag. Havre har ju mkt fett som härsknar när man har det i blöt för länge. Kontakt med vatten är olika för olika foder. Man kan ju själv kolla bakterieutvecklingen etc, med ett mikroskop. :cool:

Jag har ett "hobby-mikroskop", man kanske skulle testa. :p
 
Till er som snällt "sväljer" allt ni läser här, varför tror ni att det blir en bakterietillväxt i havren?
Bara för att nån sa så?
Tänk logiskt va.
 
om ja tar en klick margarin o lägger i vatten i stallet nu så tror ja inte ens det skulle härskna så här års... och fodret ligger ju aldrig i blöt längre än 24 timmar, själv har jag det aldrig i blöt längre än kanske 20 timmar. När man börjar prata dagar så kanske det har betydelse, men det vore ju intressant om du nu kunde testa så man får se hur lång tid det tar innan bakterierna kommer.. :p
 
Jag har tänkt en del, och olika foder bör ju ha olika förutsättningar för "mögelaktivitet"(om det ens finns ett sådant ord).. Man mäter ju höets vattenaktivitet och kollar bakterier..

Jag har visserligen gått natur på gymnasiet, men mitt lilla mikroskop kan nog inte komma fram med så mkt. Möjligen att jag kan se om det är mer "prickar" i det vatten som fått stå länge med foder i sig.. Kanske jag provar senare, just nu är det lite mkt. Men ni som går kvar i gymnasie, ta med lite vattenprover till kemi/biologilektionen.. :cool:
 
Har alltid gett hästarna havre blandat blött med betfor, och inte märkt några problem. Vet även många andra som gör det - och ingen häst har mått dåligt.

Hälsn Norrland
 
jo men inte ens du kan väl tro att det så här års kan hända ngt i blöt havre om det endast står en dag (hästfoder står ju sällan längre)
 
Jag slår kokt hett vatten på havren och så får den stå och svälla svalt över natten/dan. Blandar sedan med betforen, mineraler mm.........

Har inte haft problem med kolik.

Loggan
 
Vet inte ifall du vet det, men nu gör du det iaf,..
om du ger mineraler så tänk på att du måste ha dubbelt så mycket Ca (Kalcium) som P (Fosfor) Annars urkalkas skelettet.
Ger du vetekli, så ge gärna mer kalk.
:smirk:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har ett föl, snart 7 månader, efter holländsk hingst (mamman är ett svenskt sto) som börjat lämna kraftfoder. Det är först nu när vi...
Svar
9
· Visningar
1 762
Senast: Görel
·
Foder & Strö Vad ska man göra när man inte kan få sitt hösilage analyserat? Jag har mina hästar inhyrda och man har även mjölkgård.Vårens skördar...
Svar
2
· Visningar
722
Senast: lakrits
·
C
Foder & Strö Jag har en hosthäst och för att undvika damm har jag lagt havre/korn i vatten för att det inte ska damma när han får det. Andra tycker...
Svar
8
· Visningar
858
Senast: Catrine
·
T
Avel Hej! Nu är min älskling hemma igen, "nästan" lättlastad; tog bara en kvart! Måste va hormonerna!! Och inte fullt lika skärrad och...
Svar
9
· Visningar
878
Senast: Tiagirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp