blodrand under hov

Spirit

Trådstartare
När min hovis verkade min valack & kortade in tårna på han rejält för att underlätta överullningen efter kotledsinflammationen samt påskynda läkeprocessen. Så upptäckte vi att han hade blodrand ca 5 mm bred längs hovens kant vid lamellranden.
Enl. hovis var det tecken på belastning.

Jag är inte nöjd med hans svar & hoppas någon annan kan redogöra varför dom får en rand & vad det beror på? Min vet. svarar inte i tlf.

/Spirit

Sv: blodrand under hov

Vår förra hovslagare som vi hade(och inte tyckte om)lyckades få hovarna att blöda lite ibland+kapade av framtill,men vår nuvarande väldigt duktiga hovslagare tåriktar skorna,kapar inte av så mkt fram,varmskor & riktar skon precis efter hoven och det blöder inte.Så jag skulle nog inte vara riktigt nöjd med hovslagaren om jag var du..
Ska nte behöva blöda eller göra ont på hästarna vid skoning.

Så blev det på en av våra pållar när vi försökte ha dom barfota. Det gick bort så fort hon fick skor på sej.

Det skillnad på "blodrand" och en rand som är som lite blodröd. Det jag gissar att det är är om han redan sagt - belastning, det brukar inte vara så allvarligt.

Spirit skrev:
När min hovis verkade min valack & kortade in tårna på han rejält för att underlätta överullningen efter kotledsinflammationen samt påskynda läkeprocessen. Så upptäckte vi att han hade blodrand ca 5 mm bred längs hovens kant vid lamellranden.
Enl. hovis var det tecken på belastning.

Jag är inte nöjd med hans svar & hoppas någon annan kan redogöra varför dom får en rand & vad det beror på? Min vet. svarar inte i tlf.

/Spirit

Fråga: Var fanns denna blodrand, utanför, innanför eller i lamellranden samt va det i tådelen,tåsidodelen,sidodelen, trakdelen eller utmed hela lamellranden??

Fanns den blödningen där innan verkningen eller uppkom den i samband med verkningen och va det koagulerat blod eller färskt?

Varför korta in tårna regält för en snabbare överrullning vid en kotledsinflamation då detta oftast i stället beror på roterande kota i belastningsfasen vilket har med sidobalanseringen att göra eller för hög trakt vilket inte ger kotan rätt genomtramp.

Jag håller med din hovis kotledsinflamation har med felaktig belastning att göra.

Jag skall ta foto under hoven så ni kan se. Randen är ljusröd och är I hoven.
Tårna är kortade enl instruktioner från Vet som behandlar han i helsingborg för vad dom misstänker kotledsinflammation pga böjprovshälan släcks vid bedövning av kotorna. Är inte initialt halt annars. :confused:

Jag är en hästägare som inte vet något ang hästens sjukdomar själv utan litar på att utbildade & yrkespraktiserade människor vet vad som skall göras. Men det hindrar inte mig från att ifrågasätta.

Liknande trådar

Hästvård Min hovslagare anmärkte sist han skodde att min häst har en något breddad lamellrand och sa att detta kunde tyda på att han stått på för...
Svar
1
· Visningar
4 624
Senast: coari
·
L
Hästvård Förlåt mig moderatorer, jag vet att det finns en fångtråd och jag har sökt väldigt mkt men jag har så himla många frågor ang vad som...
Svar
6
· Visningar
1 557
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama