Blodprovet på bandmask - svaret har kommit!!!!

95johsv

Trådstartare
Någon som är nyfiken???

Pga av upprepade tillfällen med fång och kolik har jag nu tagit blodprov för bandmask. Fick svaret igår kväll...

Allting under 0,2 var normalt (vet inte enheten fick detta över telefon).
Mellan 0,2 och 0,6 var mellan - man ska avmaska
Över 0,6 var högt och kan ge problem.

Min häst hade 3,4!!!

Fick rådet att avmaska asap med Equimax. Gjorde det igår kväll och han har inte ännu haft kolik eller andra komplikationer *puh*

Frågan är nu hur jag ska göra och tänka... Han går idag i en vinterhage med lite gräs i. Detta klarar han OK, han är lite svullen och lite puls men det ger sig inne i stallet efter 30-40min. Dvs värmerelaterat.

Jag måste nu flytta honom till en skogshage, vinterhagen måste vila... Hur ska jag lägga upp det tycker ni? Innan midsommar måste han vara över till nya hagen. Ska försöka att få andra hästar som betar av den (den blir nog klar idag ev imorgon) och sedan handbeta honom? Han är ju inte totalt avvanjd vid gräs. Där han går nu är eg värre om man kollar på närigen.

Men avmaskningen stör magen, foderbyte vid hagbyte... Lite orolig!

Är det fler som har gjort blodprov på bandmask, vad hade era hästar för värden?

Glad som en speleman och hoppas verkligen att masken är grunden till fånget och koliken!
 
Sv: Blodprovet på bandmask - svaret har kommit!!!!

Oj! Jag har inga råd/svar att ge men jag förstår du är jättenöjd med att ha tagit blodprovet!! Hoppas det här också innebär slutet på kolikerna och fångproblematiken för din häst.
 
Sv: Blodprovet på bandmask - svaret har kommit!!!!

Åh vad bra att du kanske hittat orsaken till iaf kolikerna! Du har PM!
 
Sv: Blodprovet på bandmask - svaret har kommit!!!!

Vilken typ av kolik hade du?

när min hade ganska mkt Bandmask, så hördes ett enormt muller- på håll.
Huden under magen gick som i vågor- har aldrig sett ngt dylikt förr eller senare.
 
Sv: Blodprovet på bandmask - svaret har kommit!!!!

Fråga:
Vid rekommendationen att använda Equimax, ställdes först frågan om du avmaskat tidigare i år mot blodmask och iså fall när, om du gjort träckprov för blodmask och i så fall vilken mängd?

Bara undrade eftersom Equimax är ett kombinationsmedel, har man redan avmaskat mot blodmask eller inte behöver avmaska mot det så är ju Droncit att föredra som bara tar bandmasken.
 
Sv: Blodprovet på bandmask - svaret har kommit!!!!

En liten fråga bara? Tar inte fyrantel o Banminth bandmasken om man ger dubbeldos? Eller är jag helt ute o cyklar?
 
Sv: Blodprovet på bandmask - svaret har kommit!!!!

Det var en mysko kolik. Det blev aldrig helt stopp, magen blev utspänd massor. Magen var helt tyst och inemellan hördes höga kluck/muller. Han hade spänningar och kramper i musklerna runt magen pga de var så utsträckta.

Någon slags gaskolik var det.

Svarade det på din fråga?
 
Sv: Blodprovet på bandmask - svaret har kommit!!!!

Hade inte maskat av innan iom han går i samma hage sedan i vintras. Den ska nu vila och mockas ur när min häst och den andra går i sommarhagen.
 
Sv: Blodprovet på bandmask - svaret har kommit!!!!

Ingen som har en ide hur jag ska göra under den 1½ veckan efter avmaskningen och innan jag kan släppa honom i den nya hagen?

Förstör jag allting om han går kvar i vinterhagen i 1½ vecka efter avmaskningen?

Kan inte tvärt byta hage pga fång, även om den andra hagen eg är bättre...
 
Sv: Blodprovet på bandmask - svaret har kommit!!!!

arabia skrev:
En liten fråga bara? Tar inte fyrantel o Banminth bandmasken om man ger dubbeldos? Eller är jag helt ute o cyklar?
De tar enbart vuxna bandmaskar och en siffra jag får upp i huvudet är 85%, men jag är inte säker. Prazikvantel (som ingår i Equimax och Droncit) tar flera stadier och nästan allt.
 
Sv: Blodprovet på bandmask - svaret har kommit!!!!

95johsv skrev:
Ingen som har en ide hur jag ska göra under den 1½ veckan efter avmaskningen och innan jag kan släppa honom i den nya hagen?

Förstör jag allting om han går kvar i vinterhagen i 1½ vecka efter avmaskningen?

Kan inte tvärt byta hage pga fång, även om den andra hagen eg är bättre...
Nej då, du förstör ingenting.
 
Sv: Blodprovet på bandmask - svaret har kommit!!!!

Ok bra är lite rädd att iom han går kvar att han får i sig alla maskar igen. Man bör ju byta hage tre dagar c:a efter avmaskningen har jag lärt mig. Stämmer det kanske bara på blodmask?
 
Sv: Blodprovet på bandmask - svaret har kommit!!!!

En fråga till när jag ändå är här och tjatar :)

Har min häst smittat ner de andra som gått i samma hage så de bör avmaskas med Droncit?
 
Sv: Blodprovet på bandmask - svaret har kommit!!!!

Bandmasken har ett gräskvalster som mellanvärd, det är alltså läge att avmaska övriga på gården. Det kan ju lika gärna varit nån annan som smittat din häst... många hästar har bandmask utan att det ger några som helst problem.
 
Sv: Blodprovet på bandmask - svaret har kommit!!!!

Tack,

då ska jag försöka att tuta i stallägaren att Droncit ska alla andra hästar ha...
 
Sv: Blodprovet på bandmask - svaret har kommit!!!!

Utvecklingen i mellanvärden tar 2-4 månader, och sker bara sommartid. Så de andra hästarna behöver inte alls vara smittade, om de inte blev det förra året vill säga.
 
Sv: Blodprovet på bandmask - svaret har kommit!!!!

OK, tack. Vi ska avmaska de två hästarna som gick med min och som gick med honom hela hösten/vintern. De andra ska inte maskas.

Det är bra tror jag. Plus att hagen ska mockas :)
 
Sv: Blodprovet på bandmask - svaret har kommit!!!!

Jag resonerade som så här när jag bestämde mig för att ta provet:

Min häst har haft fång 7 gånger i vinter. Puls och så blodrand efteråt. Lite lite ömhet någon/några dagar. Dessutom hade han kolik 2 gånger i höstas och en gång nu i vår. Aldrig fått medicin pga för små reaktioner plus rädsla att störa magen ännu mer.

Allting kommer som jag ser det i från magen. Något måste vara fel där. Iom han har varit frisk, fick fång första gången ifjol så bör det vara något som har ändrats.

Läste här på Buke om fler som fått färre eller inga problem med kolik efter bandmaskprov och behandling. Tänkte att det bör hänga ihop med fång. Magen är störd helt enkelt.

Han fick någon reaktion på avmaskningen men den var kortvarig. Redan nu verkar han må bättre. Pulsen han hade som jag trodde berodde på värmen (iom den försvann när han stod inne i stallet som är svalt) var borta igår. Får se om det håller i sig eller ej. Dessutom är han mer avslappnad i muskulaturen och busar mer :)

Får se om det blir bakslag eller ej *håller tummar*
 

Liknande trådar

Hästvård Har skrivit om min häst och hans problem här innan. Här kommer lite uppföljning :) Jag tog blodprov för bandmask i våras, det visade...
Svar
14
· Visningar
1 265
Senast: 95johsv
·
K
Hästvård Åkte me han till Strömsholms hästsjukhus igår kväll. Han fick en hovböld förra måndagen som skars upp ett antal gånger, förmodligen har...
Svar
6
· Visningar
1 002
Senast: Krizz
·
A
Hästvård Fick nyligen provsvar från Vidilab (de är ruskigt snabba :) - postade igår kväll, postlådan töms 18.00 och svaret kom nu) och min häst...
2
Svar
28
· Visningar
2 120
Senast: Rosie
·
P
Hästvård Skulle vilja höra era erfarenheter o åsikter om erlichia (som jag tycker är väldigt luddigt....) Min häst var nämligen hängig o...
Svar
6
· Visningar
861
Senast: weeh_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp