Blodprov vid vet bes

Sv: Blodprov vid vet bes

Har inte tänkt på att man kan göra det ens. Hörde nyligen om en kompis vars medryttarhäst visas för försäljning och samtidigt går på smärtlindrande. Min kompis frågade om ägaren inte visste att prep var smärtlindrande och om spekulanterna informerades.
Ägarn bedyrade att denne inte kände till effekterna och att kunderna givetvis skulle få veta. Ja, säkert.... Vem kollar på en häst då?

Jag tycker inte det är konstigt att vilja det. Det är nog ett urinprov som är bäst att ta, men det vet ju veterinären. En säljare som inte tycker det är helt ok verkar inte seriös. Vad det kostar att analysera vet jag inte men skulle tippa på runt 2-3000 kr på dopinglabbet i Uppsala.

Blodprov är för mig en självklarhet, sen kan det frysas och analyseras senare ifall frågetecken oklarheter uppstår.

Har själv varit med om att plegga hästar inför provridning ( inget jag är stolt över men jag var femton år och DUM) så visst händer det.
När jag var med så gällde det inte några dyra hästar, utan hästar som ej passade i ridskoleverksamhet. (vissa hästar reds även hela förmiddagen för att vara tillräckligt trötta inför provridning)

/B

Det där har jag också varit med om.. Har dessutom varit med om ett fall då köparen ville ha blodprov (hästen var bes. sen innan) då den var väldigt snorig och har en böld mellan ganascherna... Säljaren ringer ut vet, tar fram en annan fux som nyligen kommit och inte var sjuk och säger den sålda hästens namn... Säljaren hade haft kvarka en längre tid och den sålda hästen var en av dom sista att insjukna. Hästen åkte från försäljningsstallet ett par dagar senare och stallades upp på en ridskola som ett par veckor senare fick stängas pga kvarka...
Jag "jobbade" där ca 6 mån och har aldrig upplevt så mkt bedrägeri under hela mitt liv. Hon hade bla kvarka och visade hästarna som vanligt, hon gick bara konstant och torkade snor innan kunderna kom.. Några var misstänksamma, men var en hel del där som bara tyckte att hästen/hästarna var slö/a... Även vet.bes var ett rent skämt, veterinären kunde inte mkt om hästar utan litade på vad säljaren sa om dom. Hon fick relativt ofta igenom hästar som visade hälta på böjprov genom att hävda att hästen rörde sig så. Vet. diskuterade det inte utan lät den gå igenom...
jag skulle absolut vilja ha blodprov, och skulle aldrig låta säljaren vet.bes utan att jag är där. Jag litar inte på säljare, och har ingen anledning att göra det heller. Som köpare känner man ju oftast inte säljaren från början, varför chansa?

Om det var jag som sålde hästen skulle jag nog bli glad att någon var så noga med besiktningen vid ett köp.

Instämmer helt! Tycker det är ett tecken på att köparen är seriös och har tänkt till lite grann innan köpet.

Faktum är att jag nog inte skulle kunna tänka mig att sälja en häst till någon som inte vill göra en ordentlig undersökning/besiktning. Jag skulle vilja att köparen har full koll på vad den har köpt för att hästen ska få rätt förutsättningar i sitt nya hem. Nu lär jag i och för sig aldrig sälja min häst eftersom han har en skada som han kommer få leva med resten av sitt liv.

Jag skulle se det som så att om säljaren tar illa upp och inte vill att du ska ta blodprov på hästen så döljer h*n nått. Lite förvånad kanske man skulle bli över frågan som säljare men inte mer än så :)
När jag jobbade i ett försäljningsstall förut så lärde hon som hade stallet mig att man aldrig ska lita på någon som säljer häst. Hon tyckte t.o.m att jag litade för mycket på henne när jag köpte en häst som jag redan ridit i några månader ;)

*knapplån*

Skulle inte ta illa upp snarare tvärtom. Det känns seriöst och faktiskt är det ju också bra för mig ifall det skulle bli senare problem. Har för mig att kostnaden ligger runt 2500 kr.

Mvh

Tora

När vi köpte vår häst sa jag ifrån redan första gången vi tittade på honom att jag ämnade ta blodprov vid en ev besiktning. blodprovet fryses ner på den kliniken som vi besiktigade på och analyseras endast om det skulle bli problem. Alltså ingen kostnad fören det är dags att analysera. Nu 2,5 år senare är mina prover slängda. Det är en billig försäkring, har en vän som prov red sin häst 3 ggr med tränare och gjorde en noggrann besiktning, 8 veckor senare fick h*n avliva sin häst. rådet att alltid ta blodprov fick jag av min vän.

Det där är precis mina erfarenheter också, hästar som inte böjs men det står lik förbannat UA i protokollet osv. Skrämmande.

Ja, det är en god ide!
Tycker att man ska göra det i allt större utsträckning än vad man gör nu. Själv råkat ut för en tråkig situation och jag är nu väldigt uppmärksam på fall där detta förekommit. Det har blivit MYCKET mer vanligt med smärtstillande/inflammationshämmande vid hästförsäljning. Kan några namn som man ska akta sig för... de säljer för fullt. Det kommer att bli rutin med dessa provtagningar vid vet.bes (har det sagts) men frågan är hur det ska hanteras. Blodproverna är inte tänkta att analyseras vid försäljningen utan bara förvaras under en viss tid (några år?). Man ska analysera proverna om problem uppstår (hälta inom en viss tid efter köpet) och om det kan finnas misstanke om att det ska ha förekommit en sådan medicinering.

Jag har köpt en häst utan att ta blodprov som gick igenom veterinärbesiktningen. Sex månader och minst 20 besök av veterinär och equiterapeut senare avlivades hästen för stora förslitningar i ryggen och alla fyra benen samt ett starkt lynnesfel. Jag var givetvis med på veterinärbesiktningen, hästen var inte det minsta elak eller halt då, men när vi kom till klinik efter ett halvår sa veterinärerna där att säljarna sökt vård för de besvären hos hästen under flera, flera år.
Så, aldrig mer ett hästköp utan blodprov. Det får kosta vad det vill och säljaren får säga vad den vill. Får jag inte ta blodprov på hästen vill jag inte ha den.

Helt otroligt att säljarna kan med att hålla på och fiffla med allt man läst i tråden! Jag trodde faktiskt inte att det förekom att man gjorde så. Hur kan man göra så mot hästen?

Jag är ute i väldigt god tid här känner jag eftersom jag ska köpa ny häst till våren men detta har jag funderat på en bra stund. Är det oförskämt att begära ett blodprov för att kolla om hästen går på något som den inte bör gå på vid en vet besiktning? Självklart att man står för detta som köpare då. Alla verkar tycka jag är helt lost när jag pratar om detta men jag kan tycka det hade varit en trygghet. Är trött på sjuka hästar och vill inte riskera att stå där med en till för att jag inte gjort allt jag kunnat.

Skulle ni ta illa upp som säljare om någon frågade efter detta? Är det nån som har en aning om vad det skulle kunna tänkas kosta?

Jag vet att syrran i USA tar alltid blodprov vid besiktning som hon spar i ca en mån. Jag skulle inte bli sur om ngn ville ha det på mina hästar...
Varför bli sur om man inte har ngt att dölja:D

Jag har bett om blodprov när jag köpte och det var ingen som blev sur.Det är väl en vettig försäkring,och vill inte säljaren så kan jag bara se ett skäl till det....

KL

Skulle inte bli sur om jag skulle sälja en häst och köparen vill ta blodprov.
Känner inte köparen mej så vet ju inte köparen om jag går att lita på eller inte.

Om en säljare skulle bli sur om man vill ta blodprov så skulle jag tacka för mej och leta annan häst, för stor risk att säljaren har något att dölja.

Kram

Det var så många år sedan så jag minns inte.Men det var inte så mycket i sammanhanget.Vi gjorde också på det sättet att det utfördes ingen analys utan provet sparades för framtida bruk om det skulle uppstå nga tveksamheter.Jag fick det som råd av en som handlar mycket med hästar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 054
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 301
Senast: Edla
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 296
Senast: Kilauea
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 366
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka