Blodprov för att konstatera dräktighet

Jarrah

Trådstartare
Jag har aldrig använt mig av den metoden. Någon som vet när man kan göra det och hur lång tid det tar att få svaret? Hur säkert är det?
Det gäller ett sto som är ca 30 dagar på väg och som behöver konstateras dräktig eller icke denna vecka och jag har absolut inte tid att ge mig iväg och ultraljuda henne just nu.
Jag tror inte att vår vanliga veterinär är rutinerad nog att känna en så tidig dräktighet rektalt.

Sv: Blodprov för att konstatera dräktighet

Såhär står det i "Att bli med föl".
"Man kan kontrollera dräktigheten genom att ta ett blodprov, detta prov kan tas mellan 50-100 dagars dräktighet. Men detta prov kan ge ett falskt positivt svar om stoet varit dräktig och fostret dött."

Tyvärr kan inte blodprov användas så tidigt i dräktigheten, precis som Cosmic skriver.
Vår seminveterinär rekommenderar inte blodprov förrens efter 100 dagar (helst runt 120) - då först kan man se om fostret lever om jag förstod det rätt.

Så tyvärr :(

Tack för era svar. Det är inte mitt sto som ska undersökas och jag misstänkte att det var för tidigt och dessutom väldigt osäkert. Hon får undersökas på annat sätt lite senare under hösten.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: Alexandra_W
·
Hundavel & Ras Hej, Våran tik parades för 30 dagar sedan, vad har ni haft för tecken vid denna tiden? Kiwi har sen 2 veckor tillbaka ätit väldigt...
Svar
0
· Visningar
594
Senast: Karolina90
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 789
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?