Blodprov för antikropptest...

Zoya

Trådstartare
Hur lång tid bör det få ta att få hem resultatet av en sådan från SVA? Min hund testades för över 5 veckor sedan men jag har ännu inte hört något... :crazy:

Sv: Blodprov för antikropptest...

Så lång tid tog det inte på någon av mina hundar, max 2-3 veckor. Ring och kolla. Kan vet ha missat att skicka in det?

För Tinkas prov tog det 9 dagar från provtillfället tills svar kom.

Jag skulle nog ringa och kolla vad som tar sådan tid..

Oj, fem veckor är ju väldigt lång tid! Jag vill minnas att jag fick svar inom två veckor.

Tack för era svar, det var som jag också mindes det med de andra hundarna.
Jag ringde till kliniken och de hade fått svar så mitt brev måste kommit bort i posten eller nåt då :crazy:

Hon hade för övrigt tillräcklig immunitet :banana: vilket är extra kul då sköterskan på kliniken lite snorkigt undrade om hon bara fått en spruta och när jag sa ja så påpekade hon att det minsann var så att 80% av hundarna som bara får en spruta inte klarar gränsen.... :smirk: och att jag borde vara medveten om detta... :smirk:
Alla mina hundar har bara fått en spruta och alla har klarat gränsen ändå....

Jag lydde ditt råd och nu i månadsskiftet är det dags för Zaga att lämna blodprov...

För visst är det 4 månader efter sprutan? ( blev plötsligt väldigt osäker ) eller är det 3 mån ?

Zaga har bara fått en spruta ..

Zoya:

Men då var det som jag trodde :D Vad roligt att hon var godkänd, nu håller jag tummarna för lilla Zaga för annars blir det knas med semestern ;)

Zaga har bara fått en spruta ..

Att jag skrev den sista sprutan beror på att många tar två sprutor med fyra veckors mellanrum för att förbättra oddsen att hunden får antikroppar. Dvs. så att man slipper ta ny spruta och vänta ytterligare 120 dagar på att ta nytt blodprov. :)

Det var det som Zoya talade om angående 80% osv...

Men jag undrar om de siffrorna verkligen kan stämma eller om det bara var propaganda.
Jag känner bara en vars hund inte klarade antikroppstestet och den hunden hade btw fått 2 sprutor. Av de andra är det blandat - vissa har fått 1 spruta andra 2 men alla de har sedemera klarat testet.

Jag har faktiskt ingen aning. Jag körde med två sprutor i grundvaccinationen och hon fick tillräckligt mycket antikroppar. Då (detta var tio år sedan) tror jag att det var så man gjorde, men om det finns belägg för att det är mer sannolikt att hunden får antikroppar vid "dubbelvaccination" än med bara en spruta det vet jag inte.

Jag känner bara en vars hund inte klarade antikroppstestet och den hunden hade btw fått 2 sprutor.

Jag känner också bara en. Även den hunden fick två sprutor, sedan två nya efter negativt test, ny 4-månaders-väntan, ny provtagning och ytterligare ett negativt prov... På tredje försöket vart det äntligen positivt. Verkar alltså mer individbundet tycker jag.

Sitter själv här med en tik som inte blir godkänd. Tog två sprutor, sedan antikroppstest = inte godkänd. Tog då en spruta till, väntade återigen 120dgr och sedan test igen. Inte heller den här gången godkänd, dessutom mindre mängd antikroppar än första gången hur nu det kan gå till?

Nu ska hon få valpa i lugn och ro, sedan börjar jag om (eller fortsätter kanske man ska säga) vaccineringen en gång till. Hoppas på att hon blir godkänd då. Känns rätt surt då jag tänkt åka och meritera henne i andra länder än Sverige och Norge....

Jo fast det är inga garantier och anledningen till att det bara blev 1 spruta för lilla damen är för att jag glömde bort den andra sprutan :D

Så skrev Dorro här att hon också glömt den 2:a sprutan en gång men blev ändå godkänd ( samt att flera sagt samma sak som Dorro )

Så vi chansar ;)

Det finns ju tydligen hundar som inte kan bilda antikroppar. Hoppas att det inte är så för din.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 966
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 926
Senast: fixi
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 704
Senast: Rugge
·
Hundhälsa Jag har en omplacering via en förening. Föreningen meddelade att han hade reservation för artros, vilket jag har erfarenhet av så jag...
Svar
10
· Visningar
1 188

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Skänkla mer?
  • Övningar ridskola lektioner
Tillbaka