Blodöra???

lady_vip

Trådstartare
Loka har alltid haft problem med sina öron (väääldigt stor lappar och trånga hörselgångar) och nu på sistone har hon haft några inflammationer som vi har behandlat i omgångar med Canaural.

Hon har inte blivit helt symtomfri, men mycket bättre så jag tänkte att nästa gång jag på kontroll med Fortune får Loka hänga med också får de kolla ordentligt. Detta är om 1,5 vecka (hon har ju haft öronproblem hela livet så jag tyckte faktiskt att det kunde vänta när det inte var akut).

Skulle ta på halsbandet nu i morse och ser att det har SVULLNAT, och det är inte lite. Vid öronfästet är örat 1,5 cm tjockt och självklart beror det på hennes kliande... (hon är ju dessutom allergisk och behandlas för det, med framgång)

Tänker direkt på det gamla uttrycker blodöra som jag inte vet så mycket om, kan det vara det?

Ska självklart försöka få en vettid på måndag, tryckte i henne lite kortison så hon ska sluta klia, något mer jag kan göra?
Smärtar det? Hon verkar nämligen tämligen obekymrad...

Typisk grej att hända en lördag:crazy:

Sv: Blodöra???

Det låter som om hon fått ett blodöra pga av allt huvudruskande. Det är inget du behöva åka till vet. för nu under helgen. Antingen kan man bara låta det vara och låta blodet resorberas, öronlappen kommer dock alltid att vara lite förtjockad och skrynklig (som brottaröron ;)). Man kan även dränera och sätta stygn i öronbrosken om man inte vill att örat ska bli så förtjockat i framtiden. Men det är alltså ffa. i kosmetiskt syfte.

Kruxet är ju att som det ser ut nu så täpper det till hennes örongång ännu mer, iom att det sitter precis vid fästet... Därför kan hon inte ha det så. Men då kan man tömma det då?

Ah... jag läste visst lite slarvigt, trodde det var ute i spetsen. Blodöron brukar hamna i spetsen eftersom blodet rinner neråt. Jag vet faktiskt inte om blodörat bara kan sitta sådär kring fästet, det är möjligt att det rinner neråt efterhand. Tycker du att svullnaden har flyttat sig?

Nja, jag vet inte, det är möjligt att hon har haft detta i nån dag innan jag upptäckte det och jag inte har sett det. Hon har varit lite hängig i ett par dagar och är inte riktigt sig själv (väldigt stilla;)) så visst kan det ha flyttat sig, men jag tror inte det...

Min ena Schäfer har haft blodöra och det började i roten av örat och spred sig utåt. Till slut såg hela örat ut som en stor strut, helt fyllt! Hon hade inte speciellt ont men gick ju med huvudet på sned för att det tyngde ner en hel del när hon rörde sig.

Min veterinär upplyste mig om att man inte ska tömma den första veckan för då är blödningen fortfarande "färsk" och det kommer bara att fylla på nytt blod. Man kan testa att tömma efter ca en vecka och det gjorde vi på min fröken men det fyllde bara på igen :crazy:
Provade att tömma ytterligare två gånger med samma resultat och vet ville inte sätta drän och sy ihop örat, man gjorde tydligen inte gärna det nuförtiden.

Så, "mitt" blodöra fick gå tillbaka av sig själv till slut och resulterade i ett tjockt och skrumpet hängöra, borta är min vackra dams spetsade öron :cry: (eller det finns ju ett kvar :idea:)

Min hund hade också så att det täppte till örongången och det är ju inte bra för inflammationen så min vet tejpade fast en rulle gasbinda inuti örat. Hon lade den inuti örat och tejpade runt om, på så sätt stod örat upp och det bildades en luftspalt ner i hörselgången. Frågan är ju hur det funkar på din som har hängöron i grunden. Hon tipsade även om att man kunde tejpa fast en toapappersrulle (alltså inte hela rullen med papper :rofl: utan bara "stommen") för att ordna med luftspalten.

Hon använde vanlig vit kirurgtejp och sa att jag fick vara noga och kolla så att inte örat stasade.

Hoppas att det ordnar sig med "ditt" öra men det är som sagt ingen panik att åka till vet under helgen.

Vi opererar blodöron genom att tömma o sy ihop, nästan alltid med bra resultat. Men visst är det en kosmetisk operation, för hundens del gör det oftast ingen skillnad om man opererar eler låter självläka.
PL

Nu är det väl inte riktigt samma grej men min hund är ett badmonster och jag frågade min vet om hon fick bada eller om skakande skulle förvärra något.
Hon svarade att skadan var redan skedd så det spelade ingen roll om hon badade eller inte. Självklart bör du ju inte roa dig med sånt om du varit in och tömt örat för då vill man ju stävja allt skakande och sådant som kan göra att det fyller på igen men om man ska gå på min veterinärs linje så ska det inte vara någon fara i "väntestadiet". Det gör varken till eller från med badning och efterföljande skakningar, bara hon inte verkar ha ont av örat.

Så sa hon till mig men jag kan tänka mig att det är delade meningar, liksom det är delade meningar om huruvida man ska sätta drän och sy eller inte.

Liknande trådar

Hundhälsa Min mellanhund har ett beteende som gör att jag sakteliga blir lite galen faktiskt, så lite nya tips hade varit på sin plats. Kort...
Svar
15
· Visningar
1 489
Övr. Hund Förväntar ni er det?? Eller ni är den typen som ser till att ha så mycket kött på benen som möjligt och sen går dit och ifrågasätter...
2
Svar
26
· Visningar
2 897
Senast: Stoppard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka