Milosari

Trådstartare
Rio har fått ett litet blodöra :(. Har aldrig haft det på någon hund innan. En snabb googling säger avvakta, men finns det komplikation man ska se upp med? Än så länge gör det inte ont och utseendet bryr jag mig inte om.

Rio har fått ett litet blodöra :(. Har aldrig haft det på någon hund innan. En snabb googling säger avvakta, men finns det komplikation man ska se upp med? Än så länge gör det inte ont och utseendet bryr jag mig inte om.
Om det blir jättestort finns det risk för tryckskador och att huden i örat går i nekros. Men det är ovanligt att det blir så stort. Sen behöver man kolla så att det inte finns en underliggande orsak så som öroninflammation. Ofta luktar det då illa från hörselgången, det är rött och svullet och ömmar och det är brunt eller gult sekret.
Om det bara är lite blodöra, örat och hörselgången ser ren och fin ut och hunden är obesvärad skulle jag avvakta.
Det har tyvärr en tendens att krångla rätt mycket när man börjar skära i det, och det finns ingen optimal metod, så det skulle jag undvika om det verkligen inte behövdes.

Om det blir jättestort finns det risk för tryckskador och att huden i örat går i nekros. Men det är ovanligt att det blir så stort. Sen behöver man kolla så att det inte finns en underliggande orsak så som öroninflammation. Ofta luktar det då illa från hörselgången, det är rött och svullet och ömmar och det är brunt eller gult sekret.
Om det bara är lite blodöra, örat och hörselgången ser ren och fin ut och hunden är obesvärad skulle jag avvakta.
Det har tyvärr en tendens att krångla rätt mycket när man börjar skära i det, och det finns ingen optimal metod, så det skulle jag undvika om det verkligen inte behövdes.
Det är inte så stort, ingen öroninflammation, ingen direkt smärta men örat vippar lite i rörelse (ståndöra). I vila står det som vanligt. Jag tror att han kan ha slagit i örat för ett par dagar sedan men?

Antar att det börjar göra ont när det blir farligt stort?

Liknande trådar

Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
9
· Visningar
865
Hundhälsa Har 2 hundar med dåliga tänder, de är 14 och 11 år. Vi fixade tänderna i feb i år och de är redan lika mycket tandsten igen och några...
2
Svar
27
· Visningar
1 915
Senast: Lisen82
·
Tjatter Hittar ingen tråd om detta innan men tänkte att det skulle kunna vara en rolig grej. Så, vad har du lärt dig idag? Stort eller litet...
Svar
3
· Visningar
308
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
458
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka