Blödning - mediala partella ligament

valvis

Trådstartare
Någon som har haft en sådan skada. Det är ett bakknä som är skadat. ¨
Prognos? Den är en Islandshäst som har varit halt sen Juli 2010. Vid UL hittades en stor blödning i mediala partella ligamentet. Nu går det nästan inte att UL islandshästar på vintern och vi har inte kunnat följa skadan med UL. Hästen har vilat sedan Juli och ska nu enlig veterinären i gång igen. Han är fortvarande halt i tölt under ryttare men syns inget i trav - har det alldrig gjord och han har inte heller reagerat på böjprov- dock gilla han inte när man gör böjprov på bara knäet. Vet. tro att det är en spark som är ursaken då han även hade en fraktur på vadbenet från början.

Någon som har haft en häst med denna eller lignade skada, blev de bra igen och hur långt tid tog det.

Sv: Blödning - mediala partella ligament

Hej.
Tråkigt med din häst! jag står också med en som är ligamentskadad fast på ett framben.
Det som i princip får det att läka är tid.
i vårat fall har det hjälpt mycket schockwawe och biolight.
Har ni ultraljudat han nu eller innan?
Våran har stått i sjukhage och promenerats för hand i 6 månader och vi ska nu börja skritta på honom 1 timme om dagen.
Kontrollerad rörelse är viktigt vid ligament skador för annars kan tydligen ligamenten stelna medans dom läker och smäller sen lättare igen annars. Jag tror att man får räkna med 1 år på ligamentskador.
Nu efter 6 månader så har ett ligament på våran nästan läkt och det andra är halv läkt. Viktigt med långsam igångsättning.

vad säger eran vet?

Såg nu att ni inte hade följt upp skadan med ul.
Varför går det inte att UL:a islandshästar på vintern?
Man får ju klippa bort håret på det stället man UL:ar..

Senast ändrad:

Såg nu att ni inte hade följt upp skadan med ul.
Varför går det inte att UL:a islandshästar på vintern?
Man får ju klippa bort håret på det stället man UL:ar..

Islandshästar och många ponny raser har för mycket underhullsfet på vintern så man få ingen bild även om man till och med raka hästen.

Han är rörelse kollat var 8 vecka och skrittas travas sakta korta sträkor. Vår vet är lite osäker på prognosen därför jag letar efter andra med liknade skador.

Ok
Jag har bara UL at framben och storhästar då det var därför jag undrade.
Jag personligen hade inte vågat sätta igång mera förens ett nytt UL är gjort så man kan se om blödningarna är borta och en läkningsprocess är påbörjad. Men det har ju gått lång tid med om ni gjorde det första UL et i Juli.
Och man då hittade en akutiserad blödning? eller en gammal?

Har ni gjort ngt mer än vila för att få det att läka? Ett tips annars är just biolight har hjälpt våran och skyndat på läkningen otroligt mycket! I en del bolag får man även dra av för det.

Haltar han fortfarande eller är han UA?
Hur kan vet vara skeptiskt om han inte har gjort ett nytt UL? Då vet han ju inte hur ligamentet ser ut.
Vad går han i för hage stor eller liten?

Liknande trådar

Hästvård Min häst blev halt för ett par veckor sedan. Var hos vet och då blev diagnosen efter utredning "lätt stukning" och behandling med...
Svar
6
· Visningar
2 297
Senast: L8P8
·
Hästvård Känns som vi är tillbaka på ruta ett med en av våra hästar. Den slog omkull över ett hinder i somras vilket resulterade i att han...
Svar
3
· Visningar
1 318
Senast: kryddan
·
Hästvård För att göra en lång story kort: Häst rullar fast i boxen, slår upp med bakbenen, träffar svets på ett av järnen i fönstergallret...
Svar
0
· Visningar
4 002
Senast: Tussemaja
·
Hästvård Härifrån kanske jag kan få lite tips/råd/stöd. Min 5-åring som jag haft sen föltiden har nu varit halt sedan oktober förra året...
Svar
9
· Visningar
1 311

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka