Blödning ledband i hoven - uppbyggnad?

Iddefixen

Trådstartare
Behöver lite input och råd kring uppbyggandet av ett skadat ledband.
Historik - hästen är behandlad med chockvåg vid tre tillfällen, sedan blev den friskförklarad. Den är skrittad en månad, skritt/trav en månad och nu galopperad två veckor (allt ute i skogen på bra underlag).
Nu är det dax att börja rida på lite stora böjda spår för att träna upp ledbanden. Då kommer vi till frågan:

Hur skulle ni ha lagt upp det upptrappade arbetet? Hur skulle arbetet se ut?
Kan man stretcha ledbanden på något sätt - för att underlätta uppmjukningen av dem (alltså via annat än ridning)? (det ej skadade behöver mjukas upp sa veterinären). Kan man behandla med ex arnika, blister el dyl för att hjälpa till att öka blodgenomströmningen i ledbanden?

Sv: Blödning ledband i hoven - uppbyggnad?

Har inte själv någon erfarenhet av just denna skada, men vet andra hästar med det. Eftersom det tydligen är ledbanden i hoven så tror jag inte man kan komma åt dem genom någon typ av liniment, möjligen om man kan ha Back on track riktigt långt ner runt hoven, men jag är tveksam om det kan ge någon påverkan pga att hovkapseln sitter mellan BoT och ledbanden.

Fråga din vet om du är osäker, det finns ju flera ledband i hoven så det kan ju finnas vissa saker som är extra bra eller dåliga, annars är det väl långsam upptrappning som gäller förmodar jag för att bygga upp ledbandet igen. Mycket skritt och trav, hyfsat bra underlag, varierat underlag är väl alltid bra. Inga branta backar upp eller ner, inga små volter, ingen hoppning.
Med såpass kort igångsättning som du har haft så förmodar jag att det inte var någon stor skada.
Lycka till!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka