Blödning i senan

Sv: Blödning i senan

Du får gärna rätta mig om jag har fel men nog borde farten vara ÄNNU högre i ett steeplechase löp??
Då går dom ju upp emot 5km i 15tempo, vet inte var det blir i "minut"tempo. som vi i galoppen räknar så är det 15sek på 200m....

Farten är betydligt högre i både slätlöp och i point-to-point löp än i svår fälttävlan vilket han har gått både och utan några som helst problem därför kan jag säga med säkerhet att han skulle ha hållit för svår fälttävlan. Han har som sagt varit en av sveriges bättre galoppörer (vunnit svenska st.leger, 3:a i derbyt mm) så när han går för fullt inne på banan då går det undan ni kommer inte i närheten av dessa hastigheter inom fälttävlan hur hög nivå det än är.

Visst farten är betydligt högre men påfrestningarna är inte lika stora .

Nerhopp/uthopp på 2m 35-40 språng i hög fart sätter sina spår på senorna, det är ju intet för intet dom senskadade hästarna läggs på hyllan i ft.
Hade dom senskadade hästarna hållt hade dom väl behållt sina hästar då istället för att sälja/pensionera/avliva dom , eller hur?

Då hade det ju bara varit att låta dom läka ut och fortsätta tävla men det har ju inte fungerat så statistiken ger er fel.

Det är möjligt att dom håller för galoppen men inte för ft på högsta nivå bevisligen.

Nä vi rider inte i 1000m tempo förutom på steeplen då men den har dom ju tagit bort nu, men uppemot 7-800m tempo kanske på raksträckorna och då är det inga fullblod vi talar om utan mest korsning halvblod/fullblod.

Jag åker till Tyskland i morgon och återkommer inte förrän den 2 maj om någon vill fortsätta diskussionen då, nu måste jag fortsätta packa :p

Liknande trådar

Hästvård Hej, har en häst som har rehabiliterats ett antal månader (7) efter senskada i ytliga böjsenan. Trodde vi skulle få börja återgå till...
Svar
14
· Visningar
1 534
Senast: CarroT
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 594
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 008
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI