Blödning i senan

X

Xenox

Hej hur farligt är en blödning i senan?
Veterinären säger att hästen kommer att bli helt återställd, och kommer inte ha några men av detta.
Kan man köpa en sån häst? har blivit rekommenderad om jag vill ha den, den ska röra sig riktigt bra. Och kommer förmodligen gå som hopp/FT häst sen när den är igång igen, supersnäll att pyssla med också. I dag är det skritt i två månader som gäller.

???

Sv: Blödning i senan

Det är väldigt svårt att säga hur farligt det är. Det beror helt och hållet på hur blödningen uppkommit och var den sitter. Verkar vara en rätt rejäl blödning den fått. Det viktigaste är att vara väldigt försiktig när man sätter igång en sån häst, det måste ske under kontrollerade former.
Om du vill ha den kan du då inte få ta den på foder e dyl tills att den är igång igen och friskförklarad av vet. Då ser du ju oxå hur det utvecklar sig.

Jag har haft flera "sen" hästar och brukar räkna med ca ett år innan hästen kan gå fullt arbete igen. Naturligtvis beroende på skadans omfattning.
Har haft hästar som kommit tillbaka till banan efter ganska ordentliga "senor" men risken att andra senan "smäller" under uppträningen är ganska stor(då talar vi galoppträning).
Min tilltänkta fälttävlanshäst har haft en sena och det ser jag absolut inte som något problem så om hästen i övrigt är frisk, priset det rätta och du har tid och råd att vänta på den så är det bara att köpa!!!!

Beror på vilken sena och graden av skada. Skada i en böjsena tar lång tid att läka, sträcksenor läker fortare eftersom de inte belastas lika hårt.
mvh
Lejonelle

toughcookie skrev:
Min tilltänkta fälttävlanshäst har haft en sena och det ser jag absolut inte som något problem

Tror nog inte en enda ft ryttare kan hålla med dig om det faktiskt. Hästar med senskador är något som ingen ens vill ta i med tång om det inte råkar vara så att man redan äger en, men köpa en. Aldrig i livet!!

kan inte hålla med dig faktiskt....de finns ft hästar som kommit tillbax och som går fullt ut nu! Att man inte skulle vilja ta i dem med tång är skitsnack. är det en bra häst väntar man tills den blir frisk och när den sen är frisk, så lyser man senan och har det läkts så är det precis lika stor risk att hästen i fråga ska få en sena till, som vilken annan häst som helst.Det har Tornell bland annat sagt.

Jaså nämn en som skulle vilja köpa en senskadad häst då?? Det är som jag sa en helt annan sak om man redan äger en men man köper inte en, möjligtvis juniorerna då men det är en helt annan sak.

Senast ändrad av en moderator:

rodie skrev:
kan inte hålla med dig faktiskt....de finns ft hästar som kommit tillbax och som går fullt ut nu! Att man inte skulle vilja ta i dem med tång är skitsnack. är det en bra häst väntar man tills den blir frisk och när den sen är frisk, så lyser man senan och har det läkts så är det precis lika stor risk att hästen i fråga ska få en sena till, som vilken annan häst som helst.Det har Tornell bland annat sagt.

Är det därför samma hästar får sena efter sena?? :angel:
Kan inte komma på en enda häst som går för fullt och inte har haft några problem av sin sena efteråt iallafall inte på någon högre nivå.

Hmm, vi har sålt senskade hästar till schweiz som steeplechase hästar och dom har vunnit MÅNGA löp där nere.
Steeple borde ju vara lika hög påfrestning som fältävlan? Dessutom har den första hästen vi skickade ner dit sålts vidare till en tjej som enligt uppgift tävlar internationellt.(vet att hästen i fråga har tävlat i Italien men inte vilken klass)
Jag får väl hoppas att min håller men jag är inte orolig och dessutom kommer jag nog aldrig rida högre än*!

med rätt behandling och lång vila läker en senskada och kan även gå tillbaka till galopplöp, se sakee arabgallupören som vilade och kom tillbaka och springer med goda resultat.
har en själv som haft senskada och du kan inte se det när du lyser benet längre, har inte fått tvärstrimmiga är någonstans på senan.
så kollar man upp regelbundet när det läker så kan man vist ge sig in på att köpa en senskadad men man får orka med tiden det tar.

Min förra tävlingshäst lämnade galoppbanan efter en mkt framgångsrik karriär som 7-åring med en rejäl senskada efter att Jägers bytte (och misslyckades) med sitt nya dirttrackunderlag (han var långt ifrån ensam att bryta ner under denna period de gick på löpande band), jag köpte honom senskadad då jag såg vilka kvaliteter hästen hade. Tog väl ett år tills han har var helt igång och fitt for fight igen men sedan har han aldrig haft problem med någon sena igen. Det de veterinärer sa som jag pratade med då var att om en sena väl läker ut helt så blir den tom starkare än innan, det vanligaste problemet är att folk skall ha igång dem för tidigt och för hårt och då håller det inte. Ger man dem bara tid så är det inga problem. Denna häst har sedan hoppat 150-banor, gått point to point lopp, tränat på msv-nivå fälttävlan under många år utan att någonsin få problem med senorna igen.

Nu pratar inte jag om någon junior nivå som medelsvår faktiskt är , där finns det en hel del senskada hästar som seniorerna sålt eftersom dom inte håller för högre klasser.

Det hade inte varit några som hellst problem för denna häst att gå på högre nivå heller om jag hade varit intresserad av det (tycker själv att det är aldeles för stor skaderisk på hästarna och vill därför inte att de bra hopphästarna går på större varianter, hindermässigt har han hoppat många 150-banor vilket är betydligt högre än vad ni hoppar i er svår klass så att hoppa högt är inga problem). Den värsta faran för senorna är hastighet det är farten som dödar senor. Denna häst har som sagt gått point-to-point lopp och även slätlöp efter detta utan några som hellst problem. Har senan läkt så har den. Sedan kan det naturligtvis vara olika beroende på varför en häst fått sin senskada hästen kan ju vara allmänt svag i sina senor och då är ju naturligtvis riskerna att fler av senorna skall gå sönder. I mitt fall köpte jag en häst som hållt för galopp i allra högsta divisionen och dessutom stayer (långdistansare) från 2-7 års ålder med mååånga starter, och hållt för detta i alla år. Att det sedan fanns en bevisad felfaktor i underlaget när hans sena sa tack och adjö (eller vad säger du om ca 20 senskador på 1 vecka på samma underlag därefter byttes det ut igen). Gör ju att man kan med säkerhet säga att han är inte "klen" i sina senor utan han hade en jävla otur som kom in och gjorde ett snabbjobb just då på det underlaget. Så visst en häst som utan större anledning får en senskada skall man kanske passa sig för men generellt är det inget jag skulle tveka för om det just sker genom mer eller mindre olyckshändelse pga särskilda omständigheter.

När det finns så många friska hästar, varför köpa en skadad? :confused:

Men hallå! han har inte haft någon junior på ryggen dem senaste åren! hon är gammal och har barn + att han har gått en massa internationella ** tävlingar.

Och han har inte tävlat sparsamt precis, och såldes gjorde han inte på grund av senan! det var nog mest på grund av att hon inte fick det till att fungera riktigt!

du om nån borde veta att han inte har gått debutant och små klasser. Du som är så duktig och tävlar så höga klasser har väll tävlat mot han? eller han har kanske gått ännu hörge klasser än vad du ridit.....

Min 11 åring fick en blödning i böjsenan när han var 5 år. Det var skritt och vila i paddock som gällde i över 3 mån. Sedan igångsättning på det. Själv så tog jag det otroligt lungt när jag började trava och galoppera. Han fick veckovila titt som tätt. Det tog upp till 1 år innan vi var igång helt igen.

Men inte en gång under alla år så har han haft problem med senan. Går idag MSV dressyr och tränas hårt som brukligt är för en hobbyhäst.

Jag kan tillägga att jag skulle inte köpa en häst med en färsk senskada som står konvalecent. Men skulle inte avfärda en senskadad häst när skadan är läkt och hästen har visat sig vara igång igen problemfritt.

Ja precis den största faran för senor är hastigheten och därför såldes dessa hästar till juniorerna istället.

Hur kan du veta att din häst hade hållt för högre klasser när farten är betydligt högre där??

Liknande trådar

Hästvård Hej, har en häst som har rehabiliterats ett antal månader (7) efter senskada i ytliga böjsenan. Trodde vi skulle få börja återgå till...
Svar
14
· Visningar
1 534
Senast: CarroT
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 594
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 008
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI