Blodmask ?

V

v_NiniZ_v

Någon som vet lite om blodmasken ?

vart befinner den sig? hur får hästen den ? vad händer med hästen när den fått det? fakta?? :D

tack!

Sv: Blodmask ?

Blodmaskar (strongylider) är de farligaste och vanligaste av hästens parasiter. Som vuxna lever de i hästens grovtarm. Maskarna lägger ägg, som kommer ut på betet med träcken. Äggen utvecklas till larver, vilka hästarna sedan får i sig med betet. De flesta parasitlarverna utvecklas under sensommaren och hösten. Stora blodmaskens larver lever i väggarna till de stora blodkärl som försörjer tarmen. De skador i kröskärlen som detta medför är en viktig orsak till kolik.

Dock är det lilla blodmasken man ser oftast hos hästarna. Efter midsommar har smittan sjunkit betydligt om inga hästar gått på betet innan dess. De kan övervintra på betet och leva kvar i skadliga mängder fram till sommaren. Vid kyla eller torka lägger sig larverna i en vilofas i hästens grovtarmsslemhinna och kan leva där under lång tid och påverkas då inte av maskmedel. Hundratusentals vilande larver kan finnas i tarmväggen. Det är en ständig omsättning av maskar - nya larver blir vuxna när gamla avgår med träcken, spontant eller efter avmaskning.

Det betyder att nya maskar som producerar ägg finns på nytt en viss tid efter varje behandling, oberoende av om hästarna återinfekterats eller inte. Vilande larver som aktiverar sig själva under vårvintern kan orsaka kolik eller allvarlig tarmsjukdom, detta kan även hända om man avmaskar vid fel tidpunkt, som under vintern.

Avmaskningen är i första hand förebyggande, alltså för att minska smittan i hagen. Hur ett stalls avmaskningsschema ska se ut beror på många faktorer, som hästantal, hagstorlek, hästomsättning, ålder på hästarna, renhållning av hagarna osv.

Men om man inte tar träckprov och kanske byter hästar i stallet så avmaskar man 3 dar före betessläpp, under hela sommaren följer man medlets intervall (pyrantel=4v, ivermectin=8v, moxidectin=12v). Har man sett styngflugeägg på hästen använder man ett ivermectinpreparat sista avmaskningen (ca sept-okt).

:bow:
Jag har 2 hästar som går i 2 v-hagar den lilla hagen mockas men inte den stora. Inga andra djur går där (innan gick korna ett par v/år)
Jag har 3 stora s-hagar där inga andra hästar går
Inga andra hästar i stallet och de är inte i andra stall heller.
Hon som har flyttat höllt koll på avmaskningarna och vilken sort men hon tog med sig schemat när hon flyttade :mad:

Hästarna är 21 & 13år

Magdalena skrev:
Blodmaskar (strongylider) är de farligaste och vanligaste av hästens parasiter. Som vuxna lever de i hästens grovtarm. Maskarna lägger ägg, som kommer ut på betet med träcken. Äggen utvecklas till larver, vilka hästarna sedan får i sig med betet. De flesta parasitlarverna utvecklas under sensommaren och hösten. Stora blodmaskens larver lever i väggarna till de stora blodkärl som försörjer tarmen. De skador i kröskärlen som detta medför är en viktig orsak till kolik.

Dock är det lilla blodmasken man ser oftast hos hästarna. Efter midsommar har smittan sjunkit betydligt om inga hästar gått på betet innan dess. De kan övervintra på betet och leva kvar i skadliga mängder fram till sommaren. Vid kyla eller torka lägger sig larverna i en vilofas i hästens grovtarmsslemhinna och kan leva där under lång tid och påverkas då inte av maskmedel. Hundratusentals vilande larver kan finnas i tarmväggen. Det är en ständig omsättning av maskar - nya larver blir vuxna när gamla avgår med träcken, spontant eller efter avmaskning.

Det betyder att nya maskar som producerar ägg finns på nytt en viss tid efter varje behandling, oberoende av om hästarna återinfekterats eller inte. Vilande larver som aktiverar sig själva under vårvintern kan orsaka kolik eller allvarlig tarmsjukdom, detta kan även hända om man avmaskar vid fel tidpunkt, som under vintern.
ok, tack för informationen! :bow:
Hur kan man undvika detta? genom att mocka hagen regelbundet?
Kan man bara upptäcka att hästen hade blodmask när hästen är död, eller går det att upptäcka när hästen lever också??

Mocka hagen är ett alldeles utmärkt sätt att hålla ner smittan. Du kan ta träckprov och kolla hur mycket hästen har, det är en av hästens vanligaste parasiter. Det är blodmasken man bekämpar när man avmaskar under sommaren.

Hur du gör träckprov och vad det kostar kan du hitta på www.vidilab.se

men om man inte kan mocka hagarna då? Hur gör man lättast för att hålla de parasitfria? Jag har ju bra mark, som aldrig har använts till hästar tidigare, så alla parasiter hästarna har kommewr från där de bodde till i höstas. Vissserligen skulle jagn og kunnaskyffla in högarna utanför staketet, men de kryper ju. Jag får fundera på det här md mockningen igen, men finns det något annat jag kan göra?

avmaska elr något och ställa hästen i en annan hage nåt år, finns det ingenting man kan göra med en traktor då? hyr / låna en traktor , mocka ur med skyffel ur hagen och lägg upp på en vagn bakom traktorn och frakta till någon ladugård som kan ta emot det till sina åkrar senare?

Kan man bli av med stora blodmasken, om man avmaskar regelbundet, eller finns de alltid kvar?

dom kryper inte in igen..Varför skulle dom det ? du slänger ju ut deras tillhåll...sprider du dessutom ut det så torkar dom och dör. ;)

Senast ändrad:

Naturligtvis inte.
Men i och med att de finns i flera stadier och avmaskningen bara tar två av dessa måste det vara svårt eller omöjligt att bli av med dem helt, eller är jag helt ute och snurrar? Och hur noga måste man rengöra boxen efter avmaskning (om det är flera som turas om att använda boxen)? Räcker det att mocka noggrant eller ska allt strö kastas eller måste man ha på desinfektion?

Hej! Jag måste fråga: Har två hästar, varav en är högdräktig. Han som inte är dräktig är en fullblodskorsning och har antagligen mask, då han har tunnat ut en hel del. Jag har inte vågat avmaska dem än...Har fått för mig att man bör avmaska stoet direkt EFTER fölningen?! Eller har jag alldeles fel? Vad kan hända med stoet/fölet i magen OM jag avmaskar hästarna nu?! :confused: Vad för avmaskningsmedel bör jag ta, för att min magre kuse ska bli av med sina maskar?! :confused:
Tack på förhand!!! :bow:

Du kan aldrig få en häst totalt parasitfri. Hästar har alltid parasiter i mer eller mindre mängd..men ett mindre antal gör ingenting. Hästar får i sig parasiter på betet.

Stoet kan maskas i samband med fölningen, alltså direkt efteråt..Den andra hästen ska du ta träckprov på och inte chansa på att den *kanske* har bara för den inte håller hull. Du kanske ska ge den mera mat ?

Liknande trådar

Hästvård Nu drar det ihop sig till Träckprov. Det finns många Lab att välja på. Jag önskar Ackrediterat lab registrerat i Swedac. Hittat ett än...
Svar
9
· Visningar
840
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
781
Senast: Lucifer
·
Hästvård Måste få lite feedback och höra om nån har några liknande erfarenheter. Min häst som blir 6 år i år visade sig ha mask, 600 på lilla...
Svar
5
· Visningar
737
Senast: lundsbo
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
483
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?