Rosen

Trådstartare
Hur är det med blodmasken? Vad händer om man väcker blodmasken med avmaskningsmedel under vintern? Hur påverkas hästen? Finns inga uppgifter på det i någon bok som jag har läst. Inte heller på Agrias sida om avmaskning.

Av maskning finns nämnt som en orsak till att stora mängder larver av lilla blodmasken plötsligt börjar utvecklas, det är inte säkert eller ens troligt att det blir så. Mekanismen bakom detta anses vara att när man dödar de vuxna maskarna i tarmen så blir det plats för fler. Om man använder cydectin blir risken mindre eller obefintlig eftersom larverna avdödas efterhand som de börjar växa till.
Resultatet av en masstillväxt blir en allvarlig diarre.
PL

Kolik är väl också en vanlig reaktion vid massuppvaknande? Det är vad som hänt de hästar jag träffat på som åkt in till djursjukhus under senvinter/tidig vår med kraftig kolik och det har visat sig vara massor av blodmask.

Fy så hemskt, stackars hästar. Jag känner till ett dödsfall pga blodmask, i november -03 har jag för mig det var (kan vara okt el dec också), men den fick "bara" kraftig kolik som inte gick att hävas. Det var också så kraftigt att veterinären som kom ut ansåg att det var för mycket för att transportera hästen till klinik.

Vad göra då??? Står själv med ett megaproblem just med blodmask. Har nu pratat med ett antal olika veterinärer om det och precis alla säger att "det är ju konstigt". Vad säger man då?? Det är ju dom som ska veta. Har äver fått ett träckprov analyserat och fått svaret att det inte fanns några ägg men däremot mask. En analys som jag själv kunde gjort då jag ser mask varje dag. Har även avmaskat när detta upptäcktes. På onsdag är det 2 veckor sedan och masken lever fortfarande. :confused: Hon har även väldigt mycket diarre men verkar i övrigt må bra. HJÄÄÄÄÄLP!!!!

Vaddå mask men inga ägg? Vad har du valt för provtagning? Och vilket labb? Vad avmaskade du med? Om det är mask kvar efter 2v är det läge för kontakt med tillverkaren av medlet!

Hej Magdalena! Efter att jag hade pratat med dig i en annan tråd ringde jag till vidilabs veterinär som rådde mig till att skicka in träckprov under koden 501. Fick provsvaret igår där de skrev att deras veterinär skulle kontakta mig för vidare rådgivning. Vet bara inte vad hon ska säga när hon redan sagt att det var konstigt. Tycker också att det borde synas ägg i analysen. :confused:

Vad sa det här provsvaret då? Och såklart hon säger att det är konstigt som du beskriver det, och att hon kan ge andra svar när hon har ett eget prov att luta sig mot.

En fråga bara....vad är det som är så konstigt med hur jag beskriver det??? :confused: Det enda jag försöker göra är att hitta en lösning på problemet men ingen verkar förstå utan snarare tycka att jag är helt :devil: puckad. Vet inte hur jag ska förklara eftersom det uppenbarligen inte går att förstå... :(
Vaddå ett eget svar att luta sig mot?? I don´t get it...
Provsvaret sa att där var mask men inga ägg.

Alltså, det är konstigt att det finns mask men inga ägg, eftersom de vuxna maskarna är de som LÄGGER äggen. Jag menade inte att du beskrev på ett konstigt sätt, utan att det du beskrev var konstigt. Hänger du med?

Ok, jag är med! Sorry att jag blev lite bitsk men just nu är jag helt förtvivlad för det verkar inte som att någonting går rätt liksom.... :( Tänker precis som du. Men brukade du inte använda vi**lab och deras veterinär?

Det är väl också så med träckprov att det inte säkert att just den mängden man tagit till provet är representativ för hur mycket mask/ägg hästen har.

Har verkligen ingen aning men eftersom min häst har jättemycket diarre i samband med detta så gjorde jag som när man plockar upp hundlort. Tog en påse på handen och bara grävde upp så mycket jag kunde få plats med i handen och det blev ganska mycket. Tycker i alla fall att det är lite konstigt.
När min gamla häst var full med blodmask (låter knasigt att jag har haft en häst till med samma problem men hon var redan grovt infekterad när jag fick hem henne) skickade jag iväg träck till svelab och de kunde inte heller hitta några ägg fastän hon var så gott som full med vuxna maskar. Har ingen aning om hur det funkar. Får kanske ta blodprov och skicka för analys...

Liknande trådar

Hästvård Det här är tredje sommaren som hästen får ont i ländryggsslutet, på vänster sida. Vi har inte rett ut det tidigare men nu är det...
2
Svar
34
· Visningar
1 780
Senast: Corax
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 341
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
929
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka