Odette

Trådstartare
Hej!

Jag tog träckprov på min 17 valack igår och fick provsvar idag
Resultatet var liten/stor blodmask 250 epg

Förra ägaren sa att han avmaskat men som allt annat med det där jävla aset så har han antagligen inte gjort det. Det tar 6 månader för blodmask vad jag har förstått.

Min fråga är, hur akut är det att avmaska? Läste på lite andra ställen att det inte är så bråttom; men jag vill ju inte att han går runt med det!

Tacksam för svar
 
Hej!

Jag tog träckprov på min 17 valack igår och fick provsvar idag
Resultatet var liten/stor blodmask 250 epg

Förra ägaren sa att han avmaskat men som allt annat med det där jävla aset så har han antagligen inte gjort det. Det tar 6 månader för blodmask vad jag har förstått.

Min fråga är, hur akut är det att avmaska? Läste på lite andra ställen att det inte är så bråttom; men jag vill ju inte att han går runt med det!

Tacksam för svar
På 250 epg liten hade jag inte haft bråttom.
Odlar du för att kolla stor?
Stor är jobbig att bli av med i markerna och kräver lite mer jobb men mockning av och vila hagar..
 
Håller med @Cattis_E är det lilla är det inget att hetsa upp sig över. Är det stora, det fick min häst i år, så är det dubbel avmaskning som gäller, med två månaders mellanrum. Hör med din veterinär.
Sen måste hagen vila och mockas eller plöjas.
 
Förra ägaren till min häst sa också att han var maskfri och nyligen avmaskad men så tog jag ett prov och då hade han 750 i epg :yuck: Har du skickat på odling? Är det lilla blodmasken är det inte mycket att hetsa upp sig för men är det stora bör man ju avmaska så fort som möjligt.
 
Lugn och fin nu. Förra ägaren behöver inte alls ljugit. 250 epg är ganska lite. Och när man avmaskar så tas vuxna maskar lite förenklat. Det utvecklas sedan nya maskar av de vilande. Hur lång tid det tar beror på preparat. Men beroende på preparat så efter 4-12 v har du nya maskar som utvecklats. Det är därför man upprepar avmaskningsmedel på visst intervall och gärna tar uppföljande träckprov.

Så att kalla ägaren för jävla as är att ta i.

Min kom med 1350 eller nåt i blodmask. Jag avmaskade med ivermektin som har ett intervall på 8 v. Efter 9 veckor nytt träckprov - då 950 epg. Dvs det går neråt men jag måste ju upprepa avmaskningen OCH se till att hon inte får i sig ny smitta (nya maskägg) för att få ner det till 0. Något jag räknar med tar ett år eller två. Så hon avmaskades igen och kommer avmaskas ännu en gång 8 v efter den senaste. Och sen uppehåll över vintern. Sen i vår räknar jag med lägre epg men fortfarande inte noll. Men näst-nästa vår borde vi gjort rent hus.
 
Hej!

Jag tog träckprov på min 17 valack igår och fick provsvar idag
Resultatet var liten/stor blodmask 250 epg

Förra ägaren sa att han avmaskat men som allt annat med det där jävla aset så har han antagligen inte gjort det. Det tar 6 månader för blodmask vad jag har förstått.

Min fråga är, hur akut är det att avmaska? Läste på lite andra ställen att det inte är så bråttom; men jag vill ju inte att han går runt med det!

Tacksam för svar
Hur länge sen är det du fick hem hästen och när avmaskades den senast och med vilket medel?

Innan du kallar folk för elaka saker så ta reda på hur maskarna fungerar först.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 098
Senast: Sasse
·
Hästvård Jag har två hästar som jag tog hem i somras till rena beten där inga hästar betat på minst 6 år utan bara kossor. Sen flyttade två...
Svar
6
· Visningar
1 790
Senast: L.N
·
Katthälsa Hej! Imorse kräktes ena katten upp all frukost och i den hittade jag en mask... :yuck: Efter lite googling är jag säker på att det är...
Svar
6
· Visningar
1 000
Senast: Nahar
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 591
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp