Blodmask. stora eller lilla?

sammi

Trådstartare
Hur avgör man om det är den stora eller lilla blodmasken en häst har? Är man tvungen att skicka in träckpsov för att få svar eller går det att urskilja det själv?

Hur gör man för att lättast bli av med det?

Tacksam för svar!

Sv: Blodmask. stora eller lilla?

Om du ser levande maskar i bajset så är hästen troligen rejält angripen, så ta hellre prover regelbundet (varje vår, till att börja med) för att hålla nere smittan.

Har hästen bara lite ägg i bajset (det är äggen man letar efter på labbet) så kan det räcka med nogrann beteshygien (och provtagning) under några säsonger för att till slut få ner smittan på minimal nivå, annars behövs avmaskningsmedel.

Lilla blodmasken är röd, trådsmal och ca 1 cm lång. Stora har jag aldrig sett, men har för mig att den är ljus? Stora blodmasken är farligare än lilla, så syns den i provet bör man göra rent hagarna ordentligt, låta dem vila minst ett år eller plöja och så om dem.

Liknande trådar

Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
832
Senast: Lucifer
·
Hästvård Måste få lite feedback och höra om nån har några liknande erfarenheter. Min häst som blir 6 år i år visade sig ha mask, 600 på lilla...
Svar
5
· Visningar
746
Senast: lundsbo
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
466
Senast: Ponylove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30