Blodmask - preparat?

Iddefixen

Trådstartare
Avmaskade i juni med dubbel dos banminth, gjorde detta när jag bytte stall.
Nu ska övriga i stallet avmaska mot blodmask.

Frågan är - måste jag avmaska min häst igen? Eller ska det räcka med banminthen i juni?

Sv: Blodmask - preparat?

Banminth har väl intervall sådär 4 veckor (5 nu?) så det borde väl ha upprepats? Och det använder man mot rundmaskar (dubbel dos mot bandmask).

För att veta om du behöver avmaska din häst igen är väl svaret att det visar ett träckprov. Det är inte bara intervallen som spelar in, det är respektive hästs maskstatus. Den påverkas också av hagar, eftersom hästen smittas i hagen.

Hinner inte göra ett träckprov innan söndag tyvärr. Annars hade det klart varit det bästa - så jag håller helt med.
Det är är väl bara att avmaska med Fyrantel eller nått.

Är inte helt för att avmaska till höger och vänster - men men...som inackorderad så kan man inte välja själv. Det är bara att acceptera

Vad ska de andra avmaska med? Du ska ha samma medel som de övriga. Har ni haft styngfluga är det lämpligare att välja ett ivermektinmedel nu på hösten.

Kan ni inte skjuta på maskningen 1 vecka då ? Är nu på söndag så himla viktig dag ?

Det var upp till var och en att fixa medel - så det är inget preparat bestämt.

Det var upp till var och en att fixa medel - så det är inget preparat bestämt.

DET ska du säga ifrån på en gång! Regel 1 = alla som ska avmaskas tas samtidigt och med samma medel. Om du ändå ska köra med "vad som helst" kan du gott vänta med avmaskning tills du gjort träckprovet.

Tipsa också om att det blir MYCKET billigare om ni går ihop och köper en hel kartong avmaskningsmedel på en gång.

Liknande trådar

Hästvård Köpte ny ponny för ett par månader sedan och har upptäckt springmask Räcker det att avmaska den smittade ponnyn eller måste jag avmaska...
Svar
7
· Visningar
592
Senast: Johannna1
·
Hästvård Hej! Skulle ni flytta in i ett nytt stall där en av hästarna testade positivt för stora blodmasken för några månader sedan och några...
2
Svar
22
· Visningar
1 201
Senast: Blyger
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
387
Senast: animalasia
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 618

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka