blodig fölhov

Z

zillax89

Hovslagaren var nyss nere hos mig och verkade mina hästar, två märrar och ett hingstföl på 8 veckor.
Alltså, jag var så imponerad av det sättet han jobbade på, höll hovarna jätte varsamt och var helt coollugn med hästarna, har aldrig sett hästarna så nöjda med att bli verkade förut!!?? Men så hände det... Fölet har ju aldrig varit med om det där tidigare, och när hovis skulle ta ensa bakbenet började ju fölet sparka och hovis råkade dra bort så att det började blöda lite, han påstod att det int var någon fara att det var som att vi skulle klippa våra naglar så att det började blöda ungefär men tänk om det fastnar massa skräp i det då?
Han sa att jag skulle borsta det varje dag med en rotborste eller liknande och inte hålla på att bråka med det, dock lät detta väldigt vettigt för man skall ju inte hålla på att pilla.
Men man kanske kan tvätta med jodopax och ta på lite tjära eller nått så det torkas ut fortare..?
jag bara undrade lite eftersom det borde ju fastna mycket skräp osv.
Och inte en chans att jag byter hovslagare, han gör det snabbt och enkelt för hästarna och de TRIVDES med honom, han tog dock mindre betalt för det lilla missödet .. vilket bara var bra för min del*
Men vad skulle ni ha gjort, bara låtit det vara..?
För en utav mina hästar fick ju röta för typ...12 veckor sen, dock helt borta efter två veckor men då tvättade jag med jodopax och tog på tjära för att det skulle torkas ut och läka fortare och för att det inte skulle komma massa skit i. Det hade gått så långt att det börjat blöda lite.
Väldigt tacksam för svar från andra hovisar.
Anledningen till att det dröjde så länge innan vi fick ut en hovis för att kolla på fölets fötter var att vi var väldigt kräsna och ville hitta en bra. Hade ju en ute när fölet var två veckor men fanns int särskilt mycket ta och fölet hade väldigt bra benställning.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: blodig fölhov

zillax89 skrev:
Hovslagaren var nyss nere hos mig och verkade mina hästar, två märrar och ett hingstföl på 8 veckor.
Alltså, jag var så imponerad av det sättet han jobbade på, höll hovarna jätte varsamt och var helt coollugn med hästarna, har aldrig sett hästarna så nöjda med att bli verkade förut!!?? Men så hände det... Fölet har ju aldrig varit med om det där tidigare, och när hovis skulle ta ensa bakbenet började ju fölet sparka och hovis råkade dra bort så att det började blöda lite, han påstod att det int var någon fara att det var som att vi skulle klippa våra naglar så att det började blöda ungefär men tänk om det fastnar massa skräp i det då?
Han sa att jag skulle borsta det varje dag med en rotborste eller liknande och inte hålla på att bråka med det, dock lät detta väldigt vettigt för man skall ju inte hålla på att pilla.
Men man kanske kan tvätta med jodopax och ta på lite tjära eller nått så det torkas ut fortare..?
jag bara undrade lite eftersom det borde ju fastna mycket skräp osv.
Och inte en chans att jag byter hovslagare, han gör det snabbt och enkelt för hästarna och de TRIVDES med honom, han tog dock mindre betalt för det lilla missödet .. vilket bara var bra för min del*
Men vad skulle ni ha gjort, bara låtit det vara..?
För en utav mina hästar fick ju röta för typ...12 veckor sen, dock helt borta efter två veckor men då tvättade jag med jodopax och tog på tjära för att det skulle torkas ut och läka fortare och för att det inte skulle komma massa skit i. Det hade gått så långt att det börjat blöda lite.
Väldigt tacksam för svar från andra hovisar.
Anledningen till att det dröjde så länge innan vi fick ut en hovis för att kolla på fölets fötter var att vi var väldigt kräsna och ville hitta en bra. Hade ju en ute när fölet var två veckor men fanns int särskilt mycket ta och fölet hade väldigt bra benställning.

Kan rekomendera dej samma sak som hovis, eftersom om du håller på å tvättar å så hålls de fukt i det och därmed torkar de snarare saktare. borsta hoven och håll koll så de läker bara så är de ingen fara =)

Ha daglig kontroll och rengör det så som du har tänkt så är problemet löst inom ca två teckor. Bra är dock att kontrollera fölets rörelsemönster även dagligen. Blir den sämre ja då är det ngt som spökar och kontakt med din hovis för kontroll kan vara bra.

När min shettis blev trampad av sin hagkamrat och "förlorade" några centimeter hovben så att det blev ett öppet sår in i hoven, så fick jag tipset av en veterinär att ta en ren bunke och fylla med ljummet vatten och en mild tvål och sedan skrubba såret med "blandningen" och en vanlig diskborste. (En ren och i övrigt oanvänd sådan, givetvis.) Det gick jättebra, jag "diskade" hovarna morgon och kväll och en kort tid senare hade såret slutit sig.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 401
Senast: QueenLilith
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
932
Senast: Svartkatt
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 728
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka