Blodgrupp A

Smurfoff

Trådstartare
Om kattens båda föräldrar är av blodgrupp A, blir kattungarna automatiskt A blodgrupp?

Testar ni era katter för vilken blodgrupp dem har innan avel? Hur vanligt är de med B-blod grupper? Har läst om man parar en B med en A så dör kattungarna, hur vanligt är detta?

Jag blodgrupperar alltid mina avelskatter. A är dominant över AB och b så två A-föräldrar kan få avkommor med blodgrupp A/A (fenotyp A), A/AB (fenotyp A), A/b (fenotyp A), AB/AB (fenotyp AB), AB/b (fenotyp AB) eller b/b (fenotyp b).

Och ja, parar man en b-hona med en A-hane (eller AB-hane) riskerar kattungar med blodgrupp A eller AB att drabbas av neonatal isoerytrolys som i värsta fall leder till döden.

Hur vanlig blodgrupp b är varierar från ras till ras. Jag föder upp devon rex och ungefär 50% av katterna har blodgrupp b.

Liknande trådar

Övr. Katt Vad har kattungen egentligen för färg? Han är brun, inte riktigt chokladig utan mer 'dassig' brun. (Tycker pälsen är silvrig i botten...
Svar
18
· Visningar
898
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 918
Senast: Badger
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
590
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
782

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Skällande hundar

Hästrelaterat

Omröstningar