Summerwind
Trådstartare
Mitt 4-års sto fölade igår vid lunchtid och fick ett fint hingstföl e Balou du Rouet. Fölningen gick bra och fölisen mår jättebra och diar ofta och är pigg.
Men idag framåt eftermiddag - kväll börjar stoet blöda ganska rejält.
Temp 38,2, puls 54. Munslemhinnor ser normala ut. Allmäntillstånd ua.
Har haft veterinär ute som har ultraljudat och även kollat vagina. Blödningen kommer från livmodern säger han. Det droppar nu men han tyckte det kändes som att livmodermunnen hade börjat dra ihop sig vilket ju är ett gott tecken.
Alternativen var att köra till Helsingborg med 1 dygn gammalt föl (13 mil enkel resa) eller behålla henne hemma under övervakning.
Vi har TV-bevakning på henne och veterinären har satt en kanyl så att om vi märker att hon börjar bli vinglig eller blek i slemhinnorna så ska vi sätta på droppet som veterinären lämnat och ringa honom.
Känns lite osäkert. Någon som varit med om något sådant här?
Jag är tacksam för råd.
A
Men idag framåt eftermiddag - kväll börjar stoet blöda ganska rejält.
Temp 38,2, puls 54. Munslemhinnor ser normala ut. Allmäntillstånd ua.
Har haft veterinär ute som har ultraljudat och även kollat vagina. Blödningen kommer från livmodern säger han. Det droppar nu men han tyckte det kändes som att livmodermunnen hade börjat dra ihop sig vilket ju är ett gott tecken.
Alternativen var att köra till Helsingborg med 1 dygn gammalt föl (13 mil enkel resa) eller behålla henne hemma under övervakning.
Vi har TV-bevakning på henne och veterinären har satt en kanyl så att om vi märker att hon börjar bli vinglig eller blek i slemhinnorna så ska vi sätta på droppet som veterinären lämnat och ringa honom.
Känns lite osäkert. Någon som varit med om något sådant här?
Jag är tacksam för råd.
A