Blödande hovar efter lopp.

coari

Trådstartare
En av Era kollegor skrev på hästvård i en tråd.

Citat Hovis: då förstår jag inte heller varför du inte beklagar dig om alla som tävlar sina hästar barfota, DÄR BLÖDER DE GANSKA OFTA NÄR DE KOMMER AV BANAN.

Min fråga är,, är detta så förekommande som Hovis påstår och i så fall,, hur reagerar banveterinären och djurskyddet i den situationen.

För mig känns detta främande, inte att det inte förekommer men att det förekommer i så stor utsträckning som Hovis påstår.

Har dagens framavlade naturtravare fått dessa konsekvencer eller startar man dom för tätt, har deras hovkvalite genom aveln försämmrats??

Sv: Blödande hovar efter lopp.

Personligen har jag aldrig sett en häst komma in och blöda om hovarna!Men det finns nog fall där det förekommit.Man tävlar inte en häst barfota om dom inte har hovar till det.Det har ingenting med aveln att göra,förmodligen tror man att hovarna hålla!Banveterinären sätter nog startförbud på en sådan häst om han får nys om det vill säga!Har hört talas om en häst med hovspricka som man tejpade med silver tejp och trodde man skulle få starta!?

Det är definitivt inte vanligt förekommande. i såfall mer att dom blir sulömma..jag har aldrig sett en häst som blöder i sulan ( däremot om dom slagit upp en hovspricka, men det har ju inte med barfota att göra)

har aldrig varit med om detta o har jobbat som hästskötare i travstall där många tävlat barfota

Jag har aldrig heller sett eller hört talas om att hästar kommer från lopp med blödande hovar :eek:

man ser väl till att hästarna har hovar till att rycka skorna..

Jag måste hålla mig till resten, nej jag har inte sett hästar blöda i sulan efter lopp. Varken egna eller andras.

Näe har inte jag heller sett. Att däremot ha sett häst med tappsko blöda har ju hänt samt en och annan som trampat igen kotan så det blöder från sporren på baksidan av kotan. Men det är inte vanligt det heller, spec inte nuförtiden då det finns fina skydd som funkar bra.

Gira :banana:

Då går jag emot alla å säger att jag faktiskt har varit med om det, dessutom på min passhäst från skolan :cry:
Banunderlaget var i sånt skick att de gick att köra barfota på, men det kom ett hällregn och banpersonalen häller på nytt grus på banan å där var den dagen förstörd. Jag visste inte om det förräns hästen skulle ut i defilering då dom gjorde de innan loppet hon skulle ut i. Dock tyckte jag tränare skulle ha lite bättre ansvar då han såg hur banunderlaget såg ut samtidigt som jag gör iordning hästen.
Hästen galopperade i sista sväng å blev diskad, när hon kommer in blöder hon rejält från båda bak och jag hamnade i chocktillstånd, hur kunde jag göra så mot min käraste vän? Har fortfarande grymt dåligt samvete efter det, men tur är väl att de läkte riktigt bra och efter det har hon alltid gått med skor på!

Usch... ingen trevlig syn. Vetten visste heller inte om det så ingenting hände på den fronten.
Jag tror de händer faktiskt oftare än vad man tror, iom att de inte alltid alla får nys om det.

Men visst skulle man höra om det/se det om det var "vanligt" som den som TS citerade?

För om en "grannhäst" i gäststallarna kommer in och blöder försöker åtminstone jag se varifrån det kommer om det är ett tramp eller annat?

Om de blöder från sulan borde det ju även bli blodiga hovavtryck i gången?

Men det är bra att du berättar att du upplevt det.

Tycker också man borde hört talats om det om det är vanligt. Har jobbat hos proffstränare men aldrig hört någon talat om att de sett detta.

Inte upplevt det själv, men hört talas om det efter en V75 dag. Har för mig att det vart böter? Stod om det i media iaf.

Men stackars hästkrake! Inte konstigt att den galopperade.

TS - jag har aldrig sett eller hört talas om att någon häst skulle börjat blöda från sulan för att den gått barfota i lopp.

Däremot har min ridhäst blivit hovöm i sommar eftersom jag ville prova att låta honom vara barfota bak över sommaren. Det gick inte så givetvis fick han skor så fort han visade ömhet. Inga blödningar där heller dock.

Men stackars hästkrake! Inte konstigt att den galopperade.

Precis, tänkte exakt samma sak när hon kom in å vi fick se anledning...

Usch.. kommer aldrig att glömma det... :cry:
Jag hoppas åxå att jag slipper en massa påhopp pga att jag berättade min hemska historia.

Våra hästar tävlar ofta barfota och har aldrig blött i hovarna.
Enda stället jag har hört talas om det är faktiskt här på buke.
Jag kan mycket väl föreställa mig att det förekommer om man har missbedömt antingen hästens hovar ellr hur slitande banunderlaget är. Att det skulle vara vanligt tror jag dock inte.
Håller med ghost om att det borde synas i stallgången om en häst kom in i stallet med blödande hovar?
Ingen lär ju vilja att hästen drabbas av detta, förutom det självklara etiska i det hela, vill man ju dessutom ha en häst som presterar, vilket den knappast lär göra med blödande hovar.

Jag har ALDRIG upplevt blödande hovar efter barfotalopp och jag har så gott som alltid tävlat mina hästar barfota.

I mitt fall, 1 gång på 25 år, antar det inte kallas vanligt eller ofta om man regelbundet tävlar barfota.
Dock var det inte min häst, utan häst från stallet som åkte med lärling.

Jag hoppas åxå att jag slipper en massa påhopp pga att jag berättade min hemska historia.

Det tror jag nog att du slipper, det var ju för det första inte ditt fel att det hände. För det andra gör man tyvärr många dumma saker och så länge man inte gör elaka saker medvetet så, tja vad ska man säga... man lär av sina misstag och ser till att aldrig göra om dem samt givetvis ser till att den häst som av misstag drabbats av ens okunnighet får bästa tänkbara omvårdnad.

Alla gör fel ibland, den här gången var det inte ens du som gjorde fel ju!

Alla gör fel ibland, den här gången var det inte ens du som gjorde fel ju!

Men de känns som om de vore mitt fel, jag tog på mig hela skulden...

Tack och lov läkte de riktigt fort för att vi höll rent de hela tiden, men de känns enda in i hjärtat än idag trots att de va ett halvår sen. Kan inte tänka mig hur ont de de gjorde.. :(

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka