Blod + Skimmel

Yttik

Trådstartare
Jag har ett avelssto som är av den underbara (kan läsas både ärligt och ironiskt) färgen skimmel. Vilket gör att när hon fölar ser hon ut på bakben och svans därefter.. ser ut som hon haft besök av Jack The Ripper.

Hur tusan får man bort blodet från henne? Vill vara beredd i år. Dessutom bör det vara snäll behandling för hon är extra känslig om bakre halvan när hon fölat och vill helst inte bli störd. Men ska man visa på fölvisning kan man inte se mer röd ut än vit ;)

Allmäna tips på hur man håller en häst vit på lerig lösdrift vore bra med. Helst inte säga täcke då hon är lurvig och gärna springer runt näck ;)

Sv: Blod + Skimmel

Jag vet inte några bra tips att tvätta bort blodet utan det enda som slog mig var att smörja in med någon fet salva innan fölning så blodet lättare rinner vidare ovanpå pälsen. Nu har inte jag varit med vid fölning osv så jag vet inte om det skulle funka men det är ju guld värt vid sårvård att få vätskan att rinna av hästen utan att irritera huden.

Hålla häst vit på lerig lösdrift går inte. Överanvända pälsglans är inte bra för hästen och det skulle nog inte ens hjälpa tillräckligt. Fläta svans (eventuellt kanske svanspåse/svansfläta?) och borsta av med gummiborste/ryktsten och dammborste/dammsugare. Finns färg i vissa westernshoppar (kanske arabshoppar?) som gör vita hästar vitare om det skulle bli panik.

Jag har alltid stonas svansar flätade och i svanspåse (bävernylon). När det är dags för fölning lindar jag svansen med wet wrap hela vägen ner över påsen som jag viker dubbel under så den blir kortare, alternativt tar bort påsen. Men påsen sitter på jämt dygnet runt så om jag skulle missa eller inte hinna linda så är iallfall mesta delen av svansen skyddad och ur vägen.

I övrigt så är det ju bäst att tvätta ganska direkt efter fölningen innan det har torkat in, med ljummet vatten och lactasyd eller grönsåpa. Sedan kan du ju gnida in potatismjöl på bakbenen.

Lerig häst på lösdrift har jag ingen lösning för tyvärr men jag använder HealthyHair Moisturiser (rosa, doftar godis) som daglig pälsvård vilket gör pälsen mjuk och glatt och underlättar att få bort leran väldigt mycket när den torkat. Den är suverän på skav också.

Om jag badar hästen gör jag alltid en hot oil treatment - dränker in hela hästen i varmt vatten med olja i efter sista sköljningen, som får sitta kvar och sedan drar jag bara av vattnet med en skrapa. Ger också återfettad glansig päls som är smutsavvisande. (även perfekt efter klippning)

Svansen har jag alltid flätad runt fölningsdags, övre delen även lindad. I övrigt gör jag ingenting och dagen efter är blodet borta av sig själv. Har själv faktiskt reagerat på att det bara försvinner höga vita strumpor som var helt röda var helt vita dagen efter. Ws mamma har helt vit svans nertill och även om det var rött utvändigt på flätan så var svansen helt fri från blod dagen efter utan tvätt. Jag har känslan av att det blod som de får på sig vid fölningen är lite uppblandat med fostervatten mm och blir då lite "oljigare" och fäster inte som det annars gör, möjligt är ju att om man går på och tvättar på det direkt att man istället just får det att fästa, jag vet inte har ingen annan bra förklaring till att det bara försvinner av sig själv.

Även här blev det rätt rent av sig själv inom några dygn. Annars kan du väl bara bada henne inför fölvisningen? (Jag hade flätat svansen och lindat svansroten, men det blev ju söligt ändå)

Ett sätt snabbrengöra utan alltför mycket vatten och skonsamt är annars att ta HETT (helst kokande men det är svårt hantera) vatten, dränka en handduk i det, vrida ur och sen torka av med den heta, blöta handduken.

Lortiga skimlar på lösdrift är lyckliga skimlar ;) Det finns inga tips och trix mer än borstning och ev pälsglans. Det är ju bara bada och tvätta dem inför happenings där man vill de ska gnistra.

Tackar för alla tips och siktar på linda och fläta svans till fölningstiden..

I övrigt får jag väl doppa henne i vaselin så allt glider av ;)

Ha babyservetter i stallet! Då slipper man böka med vatten,svamp,hinkar osv,bara ta och torka av!

Har dock inte testat det på ett sto som fölat,men däremot på en brunstig pissmärr som studsade runt bara man nämde ordet vattenslang eller tog fram en svamp! :devil: Funkade jättebra att torka rent bakbenen. Om du smort innan med nån salva/babyolja kanske det är ännu lättare!

Babyservetter is tha shit! Håller fukten i evigheter,bara man försluter förpackningen riktigt. Använder dom till ALLT! Torka gegg ur näsa,slem ur mungipan,torkar av benen,torkar av mina händer,torka ur ryktlådan,hyllor,bettringar,BENSKYDD är dom helt suveräna till,samt sadelgjordar i neopren osv. När man står i stall utan varmvatten så är det inte så skönt att tvätta händerna under kranen på vintern,då kan man torka av sig på dessa!

Kolla bara så det inte är några konstigheter i dom!

Dom funkar även suveränt till att göra rent i hemmet också,speglar (sen gnugga torrt med tidningspapper) blir som nya,samt på alla kranar och liknande,blänker som tusan! :D Kanske man även kan använda dom för att putsa upp stigbyglar/bett?

Dock vill jag inte använda dom så hästen får dom i munnen eller ögonen. Vet inte om det svider i ögonen,ska nog testa på mig själv först,men vore ju perfekt att torka rent runt ögonen om dom är "osvidiga".

Annars får du väll plaste in henne i gladpack innan? :rofl: Eller sätta henne i maskinen som dom plastar ensilagebalar i!

Senast ändrad:

Haha använder faktiskt såna hemma och i bilen :rofl: fördel med blöjbarn men hon får dem inte ifred ;) Ska testa det!

Kan meddela att jag tvättar bort mitt smink med det ;)

Jag brukar ha dom i bilen jag med! :D Säg nånstanns jag INTE har dom! Dom är helt suveräna! Brukar köpa 4 pack för 59:-,då kan man dumpa ett paket i stallet,ett i bilen,ett i huset,och ett i väskan! :angel:

Jag missbrukar dessa nästan!

Ridstövlarna blir som nya efter ett drag av dessa (om man inte orkar putsa,eller som jag,inte har äkta läder) Perfekt på tävling om ridstövlarna hunnit bli dammiga,bara att torka av! Lika så med hjälmen! Kan hålla på i evigheter! :o

Babyservetter är underbara. De är perfekta dammtorka med hemma också.

De oparfymerade svider inte om man tar bort smink med dem iaf, så skulle våga torka runt ögonen på en häst med dem.

*kl*

Weaver har helt underbara våtservetter (för häst)! Jag har dom alltid med mig i groomingbagen på tävlingar, blir det en fläck någonstans så tar dom den direkt! Bra idé!

Används plasten i förebyggande syfte eller inför visning? Känns väl som om det vore det ultimata verktyget för det senaste alternativet. Gnistrande vit!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka