Blod?! *äckelvarning*

Agapi

Trådstartare
Orkar inte göra nåt anonymt nick för jag har paniiiik!

Igårkväll satt jag i godan ro i soffan och åt popcorn när det plötsligt vred om i magen och jag var tvungen springa på toa. Det bara RANN ur nummer två och när jag torkade mig såg jag att det var lite blod på pappret.
När jag senare gick på toa under kvällen kom det - istället för bajs - bara slem och en blodklump. Uuuurk!
Har varit på toa imorse och då kommer det bajs, ganska löst. Är fortfarande lite blod på pappret när jag torkar mig. Blodet är klarrött.

Har varit med lite då och då om att det varit lite blod på pappret, men aldrig varit med om att det har varit såhär.
De senaste dagarna har jag haft lite ont i nedre delen av magen, känns precis som mensvärk (eftersom jag hoppade över förra mensen antar jag att det beror på att det börjar vara dags igen)

Jag lever inte speciellt hälsosamt och får inte i mig så mycket kött. Min mage har under mååånga, många år varit ganska fucked up. Under en dag kan jag vara hård i magen, sen så lös att det bara rinner och den känns som om man ska skita ut hela ändtarmen.
För ca 5-6 år sedan hade jag mycket problem med magont och läkaren misstänkte IBS. Har dock inte haft speciellt ont de senaste åren, bara en väääldigt oregelbunden avföringsvana.

Googlade såklart och blev livrädd. CANCER och BLÖDANDE MAGSÅR är det enda jag ser framför ögonen just nu. Har någon haft blödande magsår? Då ska väl blodet vara mer mörkt och avföringen svart?

Jag bor inte i Sverige och har ingen aning om hur det fungerar med läkare under helger här.
 
Senast ändrad:
Sv: Blod?! *äckelvarning*

Har ni inte någon ni iallafall kan ringa och rådfråga?

Jag har för mig jag läst att klarrött blod kommer längre ut ifrån eller något sånt, medan mörkare blod kommer inifrån och då kan vara farligt. Men jag är osäker, särskilt eftersom det kom en klump.

Annars kan du ju kanske ringa 1177 i sverige? :D
 
Sv: Blod?! *äckelvarning*

Jag har pratat med mina två bästa vänner - den ena har samma problem sedan hon flyttade tillbaka till Sverige för en vecka sedan. Den andra bajsade blod i tre dagar för några veckor sen. Så det känns ju liiiite lugnande iaf!

Kan det vara hemorrojder?

Ska testa ringa 1177 i Sverige! Fast kan man göra det från utlandet...?
 
Senast ändrad:
Sv: Blod?! *äckelvarning*

TACK! Ringde nyss och pratade med en jättetrevlig sköterska som lyckades lugna ner mig lite :) Hon tyckte inte att man var tvungen "slå på stora trumman" men om det fortsätter eller blir värre ska jag såklart söka läkarvård. Hon trodde helt enkelt att slemhinnorna var irriterade.
 
Sv: Blod?! *äckelvarning*

Så länge det är färskt är det oftast inte akut, utan mest obehagligt,men helt klart läge att ringa 1177 som du ju gjorde.
Och jag tänker också om det kan vara så att din mage inte orkar jobba igenom maten ordentligt?, då är det ju inte så konstigt att tarmarna blir irriterade.
Kanske du skulle kunna försöka komma till en dietist?

Däremot om avföringen är svart är det tecken på att något är fel längre upp, vilket mycket väl kan vara allvarligt och man bör då söka akut vård.
 
Senast ändrad:
Sv: Blod?! *äckelvarning*

För att lugna dig lite:
Cancer och blod i avföringen innebär (ofta) att du har andra symptom också (trött, gått ner i vikt ofrivilligt, ändrade avföringsvanor). Nu vet inte jag hur gammal du är alls. Men är du orolig är det klart att du ska bli undersökt, men en tumregel är att mår man bra så överlever man helgen iaf ;)

Blödande magsår ger vanligast svart avföring sk melena. Men det kan komma klarrött blod men då skulle du vara så sjuk att du inte orkar skriva på buke utan tar dig på direkten till en akutmott.

Hematochezi skulle jag tippa på hemorrojd eller nån fissur kanske proktit. Du har ju haft diarré, men vad den beror på kan ingen säga utan undersökning!

Jag vill betona att ingen kan hjälpa dig online, jag har ingen aning om vad som är "fel" på dig. Men jag tycker däremot inte att du ska vara livrädd!
 
Sv: Blod?! *äckelvarning*

<snip>

Under en dag kan jag vara hård i magen, sen så lös att det bara rinner och den känns som om man ska skita ut hela ändtarmen.
För ca 5-6 år sedan hade jag mycket problem med magont och läkaren misstänkte IBS. Har dock inte haft speciellt ont de senaste åren, bara en väääldigt oregelbunden avföringsvana.

<snip>

Sa ar det ofta om man har "Microscopic Colitis", Man kan ga mellan diarrhea och forstoppning under en dag. Det diagnosticeras ofta som "IBS" som har blivit lite av "vi vet inte vad det ar sa vi sager att det ar det ar IBS". Vissa tarm och magsjukdommar medfor ofta bakterier i mage och tarmar som kan vara cancer framkallande sa man bor ga till lakare och kolla. Det racker ofta med en ordentlig laddning antibiotica for att bli av med de "daliga" bakterierna.
Spenat, och en del annan mat ocksa, ger svart avforing.
 
Sv: Blod?! *äckelvarning*

Sådärja. Var till läkaren idag som genast gav mig två remisser, en för blodprov och en för koloskopi. Någon som har gjort koloskopi? Hur obehagligt är det?
 
Sv: Blod?! *äckelvarning*

Sådärja. Var till läkaren idag som genast gav mig två remisser, en för blodprov och en för koloskopi. Någon som har gjort koloskopi? Hur obehagligt är det?
sök på koloskopi här på seniorsidan så kommer det upp åtminstone 10 trådar att läsa i... :idea: du är således inte ensam om detta
 
Sv: Blod?! *äckelvarning*

Nu är jag inte ute efter att skrämma dig, men jag tycker att koloskopi är hemskt och blir sövd inför varje gång (jag har ulcerös colit så det blir en hel del såna undersökningar till och från).
Medan mina släktingar som också har tarmsjukdomar tycker inte att det är något speciellt alls, visst det är väl inget trevligt och inget de längtar efter men det går bra utan att de sövs :)
Så det är ju väldigt individuellt hur jobbigt man tycker att det är.
För övrigt låter din beskrivning som blodklumpar och slem som min UC när jag har ett litet skov och det är inte farligt men jobbigt och kan ju göra väldigt ont.
Är bra att du kollar upp det så du vet vad det är för fel på dig och kan göra någonting åt det :)
 
Sv: Blod?! *äckelvarning*

Jag har själv startat en tråd om koloskopi då jag var sjukt nervös för det innan jag gjorde det.
Jag kan säga att det värsta med koloskopin var laxermedlet som skulle intas dagen innan. :yuck: vad äckligt....

För själva koloskopin kan man få lugnande och/eller smärstillande. Själv fick jag så pass mycket att jag somnade så det var inte en så farlig upplevelse för mig :p. Dessutom gav det svar på mina problem och gjorde så jag (som visade sig ha en sjukdom) fick komma igång med medicinering.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Skulle skära av en hal sötpotatis igår och slant. Kniven, en ny hypervass Fiskars kökskniv, for snett in i tummen (ovanför översta leden...
Svar
8
· Visningar
1 323
Hästvård Hej gott folk Har ett sto som är på väg att ge mig både blödande magsår och hjärnblödning. Hon är varmblod 5 år, aktiv i trav Kort...
2
Svar
21
· Visningar
2 776
Senast: MayGrace
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 140
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nu varit och mätt mina järnvärden igen, och kan inte låta bli att spåna vidare lite kring detta... När jag läser om tecken på...
2
Svar
22
· Visningar
4 628
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp