Blockhalt vänster fram

_Runaway_

Trådstartare
En häst i stallet blev plötsligt halt i lördags. Nu haltar han såpass att han KAN gå, men gör det ogärna, och väldigt haltande. En i stallet sa att det var blockhälta. Ägaren hittade något vasst grässtrå (hårt) i hoven som hon tog ut, men jag misstänker att det är något annat?? Han har tydligen (jag har inte varit hemme i helgen) varit varm i hoven. Var nere och kollade honom idag, kände ingen värme i benet, svårt att bedömma hoven eftersom de står i solen. Är ju varm hur man än gör då. Men låter det som en hovböld? Ägaren ringde veterinär som kommer först på fredag, men är det inte bättre om han kommer snarast? :confused:

Sv: Blockhalt vänster fram

Ända till fredag kan ni ju inte vänta med en stackars häst som knappast kan gå!! Finns det ingen annan vet ni kan ringa som antingen kan komma ut eller som ni kan köra till? Stackars pålle :( !! Jo, hovböld skulle det nog kunna vara. Har inte själv erfarenhet av det, men symptomen är ju rättså lik.

Ja jag tycker så synd om lillpojken! :( Ska prata m ägaren när hon kommer upp sen. För mig är det här något som veterinär kommer akut för, inte något man bokar in en tid nästa vecka.. :crazy: Han går oskodd, större risk för böld då?

det låter faktisk som hovböld det bara kommer som i går när jag red va dete en annan tjej som red sammtidigt så helt plötsligt så va han vrål halt, och dom mistänker då hovböld efersom det bara komm så där, mitt i rid passet då han såg jätte fråsh ut innan.
om du skall kolla om det är hov böld kan du ta hoven i bägge händerna och klämma på hoven typ ngt såhär (o) och reagerar han då så är det en hovböld och då e de bara att ringa hovslagan och behan skära upp den så deyt kan läka.

Ska jag liksom klämma ihop hoven? Vi får ju faktiskt ut en hovalagare till min pålle på onsdag.

Nej, du ska använda en visitertång och klämma i sulan på div olika ställen.

Ring en hovslagare, jätte-troligt att det är en hovböld då ni dragit ut något vasst ur hoven. Förmodligen har det smugit sig in skit och blivit en infektion. Men det är ALLTID bättre rådgöra med hovslagare alt veterinär än att dra egna diagnoser och behandlingar...

Låter för mig som en hovböld. Om hovslagaren inte kan komma så ring och rådgör med honom/henne iaf. Är det hovböld är det ju bra om pållen rör på sig, men är det något annat som orsakar hältan bör han kanske stå.
Hovböld gör fruktansvärt ont och brukar komma helt plötsligt, men ååå så skönt det är när det försvinner och hältan upphör på sekunden :banana:

De åkte iväg med hästen nu, hann inte fråga vart, men antagligen till ngt hästsjukhus/vet.klinik.

det e inte alltid man behöver visiter tång (hmm ursäkta stavning) ibland hjälper det att man klämmet med händerna runt hoven, och det beror på hur den sitter och hur stor den är, vet en häst som va så känslig så dom behövde bara klämma LITE med händerna på hoven och den reagera direkt.

hoppas det löser sig och att det är en hovböld (och att den sitter bra) så går det över på ngra dagar

Ja här hemma blir vi bara mer och mer fundersamma. Hästen åkte INTE till klinik. Han åkte till sin "hovvårdare" (barfotametod) och ska stå där två veckor.. Jag vet inte vad jag ska säga.

Ja, hästen "B" finns hos mig, certifierad SHP:are, och han mår mycket bra. Bölden har kommit ut och hästen är ohalt. Ni ska inte oroa er i onödan samt respektera personen Ch`s val av metod att behandla sin hästs hovböld.
Anette Stensson, SHP (Strasser Hoofcare Professional)

Självklart repsekterar jag hennes val, jag är bara fundersam. För man kan ju åka till djurklinik, verka upp bölden och sen kan hästen åka hem. Det jag undrar är varför hästen ska vara där två hela veckor?

Hej!
Ja, det kanske kan tyckas underligt men det var något jag och ägaren kom överens om då jag på så sätt kan verka hästen ofta vilket är nödvändigt i det här fallet. Det är dyrt och opraktiskt för både mig och ägaren att köra 24 mil kanske två gånger i veckan för att ta av några mm här och några mm där. Jag har goda möjligheter att ha hästen här och hålla uppsikt på honom då detta är mitt arbete.
När man skär upp en hovböld är risken stor att man ytterligare skadar läderhud och på så sätt skapar grogrund för att en ny böld bildas. Med rörelse och blötläggning i ljummet vatten med äppelcidervinäger så kommer de ut av sig självt, nytt horn bildas och ingen skada är skedd på frisk läderhud.
MVH Anette

Å andra sidan kan en böld som sitter djupare välja att dränera sig uppåt, vilket kan skada vitala delar i hoven. Varet kan "spränga" sig uppåt och orsaka fickor där det ånyo bildas en böld. En böldprocess i hoven skadar definitivt frisk vävnad och min åsikt är att den bör dräneras. Även ur djurskyddssynpunkt.

Menar du då att sökandet efter hovbölder inte orsakar någon skada på levande vävnad?

Ann Green
SHP

(För att diskussionen om hovböldsbehandling den traditionella vägen eller enligt strassermetoden ska vara meningsfull måste man ta hänsyn till att ur traditionell synvinkel anser man att hovbölder oftast uppstår genom utifrån inträngande föremål i hoven. Medan vi som är strasserutbildade har åsikten att den absolut vanligaste böldorsaken är inre skador på levande vävnad. En hovböld är då kroppens naturliga sätt att föra bort nekrotisk vävnad som är för stor för att absorberas av blodet. Om en hovböld uppstått genom t ex spiktramp ska naturligtvis det främmande föremålet tas bort och fullgott stelkrampsskydd tillgodoses liksom det kan vara aktuellt med antibiotika, men det är upp till veterinär att bedömma. Att öppna hoven i jakt på en böld som orsakats av inre skador kan ge upphov till bölder av det "traditionella" slaget och man kommer in i en ond cirkel av bölder. För att minska lidandet för hästen anser vi inom strassermetoden att en hovböldshäst mår bäst genom att man håller hornet mjukt o flexibelt genom fukthållning och att hästen kan röra sig för att främja cirkulationen i så hög grad som möjligt. Smärtstillande är fullt möjligt att komplettera med om det anses nödvändigt ur djurskyddssynpunkt. Ur djurskyddssynpunkt är dock det viktigaste att undvika hovbölder och ge hästen hovvård som inte orsakar kontraktioner eller felbelastningar. Har skador på inre vävnad uppkommit måste bölder betraktas som del i rehabiliteringen/läkningen. Långt ifrån alla hovbölder orsakar hästen stor smärta, de flesta går hästägaren obemärkta förbi.)

Liknande trådar

Hästvård I början av april stängde vi av 2/3 av hästarnas hage för att gödsla. Kulorna låg kvar tills i helgen när regnet äntligen kom. För 1 1/2...
2
Svar
25
· Visningar
3 260
Senast: Cattis_E
·
M
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I fredags kväll åkte jag för att rida Aprilia men när jag kom dit visade ägaren att hon slagit sig, och hade ett ganska stort skrapsår...
Svar
0
· Visningar
846
Senast: mooi
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 349
Hästvård Hej på er! Har ett litet dilemma och jag känner mig väldigt klyven i frågan. Vårt ardennerföl som är 3 månader gammalt visade upp en...
2
Svar
24
· Visningar
5 443
Senast: Ardennern
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar