Blockhalt häst

WG_84

Trådstartare
Hittade min häst blockhalt i hagen, höger bakben.

Han vill överhuvudtaget inte sätta ner benet men sätter i bland i tån.
Oskodd går med kompisar i hagen på bete dygnet runt rids inte.

Han är ett halvblod på 3 år och har aldrig tidigare varit skadad.

Han äter som vanligt och dricker som vanligt ingen feber.

Jag kan heller inte känna ngn svullnad eller värme och inget annat konstigt.

Vad tror ni det kan vara? Hovböld?

Pratade med veterinär på klinik men de ansåg att man kunde vänta tills måndag om inte hans tillstånd förvärrades.

Sv: Blockhalt häst

Hade jag hittat min häst blockhalt hade jag aldrig väntat till på måndag :crazy: Har inte en aning om vad det kan vara, men jag hade ringt ut min vet som har portabel röntgen och ultraljud.

Borde inte hästen få smärtstillande åtminstonde?

Och boxvila om du inte redan ställt in hästen. För att inte förvärra en eventuell skada.

Jag förstår inte alls vet´s inställning, om hästen hoppar på tre ben så kan väl inte tillståndet bli så väldigt mkt värre än det redan är?:eek:
Vad menar h*n? Att hästen lägger sig ned och vägrar kliva upp? Att den självdör?

Japp, jag är sarkastisk, men jag tycker att det är lite upprörande när man inte tar en så pass kraftig hälta på mer allvar än så. Hade det varit min häst så hade jag sett till att veterinär såg till hästen pronto!

Borde inte hästen få smärtstillande åtminstonde?

Och boxvila om du inte redan ställt in hästen. För att inte förvärra en eventuell skada.

Nej, de ville inte ge smärtstillande utan att först ha undersökt hästen eftersom det kan fövärra skadan om hästen rör sig mer än han orkar.

Boxvila tills Måndag är självklart

man kan ju tycka det med dom ansåg att eftersom han äter dricker och inte ömmar eller är svullen kan vi lugnt vänta tills måndag.

Håller helt med, det är ju inte helt ovanligt att det på betet är frakturer vid blockhälta. Någon har kommit för nära en flygande hov och frakturen är ett faktum.

Att hästen äter och dricker är inget konstigt, det är överlevare. Tränaren fick ett hästben avsparkat, hela benet hängde som en gummislang men hästen gick lugnt och betade...

Har du kontaktat en hovslagare? Det kan nämligen vara en hovböld

Min ena häst blir blockhalt och hoppar på tre ben när hon fått en hovböld. Hon brukar varken vara varm, svullen eller ha puls det första halva dygnet, sen kommer värmen och pulsen. Första gången hon hoppade så här på tre ben hittade vi bölden direkt, löjligt liten men så fort den var tömd kunde hästen stå igen.

Nu sist hittade vi den inte direkt utan fick lägga våtvarmt omslag och 12h senare hittade vi en pytteliten hovböld. Varje gång hon varit så här halt pga hovbölden har vi ändå röntgat hovbenet för att kolla så att allt varit i sin ordning då hon varit så halt. Vill även tillägga att hon reagerat så kraftigt när hovslagaren visiterat att hon nästan lagt sig. Så en liten böld på denna häst gör förmodligen sjuk ont, på en annan häst hade man kanske inte ens märkt den.

Så kolla du med hovslagaren om denne kan komma ut och kolla efter hovböld.

Har du kontaktat en hovslagare? Det kan nämligen vara en hovböld

Min ena häst blir blockhalt och hoppar på tre ben när hon fått en hovböld. Hon brukar varken vara varm, svullen eller ha puls det första halva dygnet, sen kommer värmen och pulsen. Första gången hon hoppade så här på tre ben hittade vi bölden direkt, löjligt liten men så fort den var tömd kunde hästen stå igen.

Nu sist hittade vi den inte direkt utan fick lägga våtvarmt omslag och 12h senare hittade vi en pytteliten hovböld. Varje gång hon varit så här halt pga hovbölden har vi ändå röntgat hovbenet för att kolla så att allt varit i sin ordning då hon varit så halt. Vill även tillägga att hon reagerat så kraftigt när hovslagaren visiterat att hon nästan lagt sig. Så en liten böld på denna häst gör förmodligen sjuk ont, på en annan häst hade man kanske inte ens märkt den.

Så kolla du med hovslagaren om denne kan komma ut och kolla efter hovböld.

Dagens leg. veterinärer har även kompetens att lokalisera och öppna upp en hovböld. Få hovslagare arbetar "jour" men det gör många veterinärer. Har du ringt en jourhavande veterinär och fått svaret "avvakta till på månfag" så tycker jag du ska anmäla veterinären till Jordbruksverket.

Jag vet bara en leg vet. i landet som skulle resonera som du beskriver och h*n ska jag jaga med mörkerkikare tills legitimationen blir indragen.

Lagen säger att djur inte får utsättas för onödigt lidande (en lördag kväll) är inget undantag.

Dagens leg. veterinärer har även kompetens att lokalisera och öppna upp en hovböld. Få hovslagare arbetar "jour" men det gör många veterinärer. Har du ringt en jourhavande veterinär och fått svaret "avvakta till på månfag" så tycker jag du ska anmäla veterinären till Jordbruksverket.

Jag vet bara en leg vet. i landet som skulle resonera som du beskriver och h*n ska jag jaga med mörkerkikare tills legitimationen blir indragen.

Lagen säger att djur inte får utsättas för onödigt lidande (en lördag kväll) är inget undantag.

Nu är jag väl trög men jag förstår inte vad du är ute efter i mitt inlägg?

Ja jag vet att dagens veterinärer har kompetens att lokalisera och öppna en hovböd. Men då Ts skriver att veterinären denne varit i kontakt med säger avvakta tills måndag tipsar jag ts att kolla med sin hovslagare om denne kan komma ut och sen beskriver jag hur det varit med min häst som blivit blockhalt utav hovböld.

Vid de tre 4 fall mina hästar har haft hovböld har inte vet hittat dem, och då har jag varit både inne på klinik och haft distriktare ute.
Enbart hovslagare som hittat.
Numera när min häst blir blockhalt, eller väldigt halt, drar jag direkt av skon, lägger spritgips och så åker jag in om han inte går på hoven efter två dagar. På så sätt riskerar jag inte att en eventuell fraktur blir värre, och de ser även direkt på röntgen när jag kommer in vad det är.
De gånger jag åkt in direkt gör de ändå ingen nytta, veterinärerna, dels vill de inte röntga en så färsk skada, dels har de inte kunnat säga om det är en böld.

Visst förstår jag det resonemanget också, men att låta hästen gå utan smärtlindring i flera dagar när den uppenbarligen har väldigt ont, tycker jag låter väldigt konstigt. :crazy:
Skulle jag aldrig gå med på om det vore min häst!!

Har man den på box så "kan" den ju ändå inte springa runt.. Och är det en stresshäst så springer den ju runt oavsett smärtlindring.

Att hästen äter och SER oberörd ut betyder inte så mycket i sammanhanget. Häromveckan hittade jag en häst i hagen som var blockhalt på ett bakben. I övrigt opåverkad, stod och åt ensilage och såg pigg och glad ut. Det visade sig väldigt snart att hela hennes ena höftknöl var totalt sönderkrossad och inte ens fanns längre, och nödslakt fick komma ut.
Det jag säger är att hästen kan mycket väl se oberörd ut och verka som vanligt trots allvarliga frakturer och liknande. Det kan också vara en ofarlig hovböld. Men en blockhalt häst ska inte vänta flera dagar på att bli undersökt. INTE.

Det finns ju en annan tråd som är aktuell nu, tyvärr med mycket tråkig utgång. Men den visar tydligt hur vanskligt det är att just lita på hur hästen verkar må när den är kraftigt halt.

I sammandrag hittat en häst med en tidigare sårskada blockhalt. DV kan inte riktigt avgöra vad det är/hittar inget uppenbart. Hästen har ingen feber, är pigg och glad i övrigt, men blockhalt, och var ovillig resa sig när den lagt sig. Sätts på penicillin och antiinflammatoriskt, och blir ngt bättre och börjar stödja på benet lite. Ägaren börjar fundera på om det är nödvändigt att åka in, för de kan ju inte göra mkt mer än röntga.

Hästen röntgas dock efter 2 - 3 dygn - fraktur i armbågen. Om den skulle ha en chans att klara sig så op, 2 mån hängmatta, 6 månader boxvila. Hästägaren väljer att inte utsätta den för det och tar bort den.

Men där trodde ingen på fraktur, och då hade veterinär sett hästen och undersökt den med. Och den hade en fraktur i armbågen.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1056706

Så.. det där med 'ingen feber, äter, dricker och glad' är förrädiskt med hästar.
Sen, en häst som fått exvis en fissur (spricka), om den lägger sig och reser sig kan det bli en fraktur av ansträngningen - med otur så blir en behandlingsbar fissur en ej behandlingsbar fraktur. Ytterligare en anledning att inte vänta med att kolla upp om man är tveksam. Lite förvånad att TS veterinär inte gett direktiv om det. När min - som var långt från blockhalt - hade en misstänkt spricka så fick vi iofs order om att avvakta över natten med klinik, men att hästen INTE fick lägga sig ner under natten just pga risken för att förvärra en ev fissur/fraktur.

(Han hade ingetdera dock, men ändå glad man tog det säkra före det osäkra)

Hittade min häst också blockhalt i hagen för ca 5 veckor sen. Ingen svullnad ingen puls ingen värme. Åt och drack bra. Visade sig tillslut att det var fång. Han har stått på box sen dess och är nu ohalt. Men det får bli box några veckor till.

ÅK TILL KLINIK ELLER TAG UT VETERINÄR DIREKT!

Det är inte under några omständigheter försvarbart att inte söka hjälp OMGÅENDE! Att hästen äter och dricker är inte konstigt.

Det är inte försvarbart att inte behandla omgående. Hästen i den andra tråden led i över två dygn helt i onödan, utsätt inte din häst för samma sak!

Lycka till och hoppas det inte är så allvarligt!

Hittade min häst blockhalt på samma sätt i hagen för exakt ett år sedan. Han var pigg i övrigt, käkade och så. Vet kom, kunde inte konstatera något utan röntgen. Skulle försöka få honom till klinik men det gick så klart inte i vanlig transport eftersom han var rejält blockhalt på vänster bak. Nu vill jag inte skrämmas, men det hela slutade med avlivning så tveka inte. Veterinär direkt med massor smärtstillande!

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 929
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 168
Senast: cf234k
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 769

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka