Blivit med fullblod...

Starling

Trådstartare
Nu skulle jag (också) behöva lite tips och råd från alla duktiga galopp/fullblodsmänniskor på Bukefalos. Jag har fått en trevlig fullblodsvalack från en tränare :love:. Har haft hästar förut och ridit i princip i hela mitt liv (är 43). Fullblod har jag dock inte så mycket erfarenhet av. Min häst sprang sitt sista löp den 28 mars, då ådrog han sig en senskada som gör att det inte är någon idé att försöka vänta ut honom för att starta igen -han är 9 år.Enligt veterinären blir han helt återställd men behöver ta det lugnt fram till oktober. Den 29 april "landar" han i mitt stall. Det jag undrar över är hur ni har lyckats förvandla era hästar till harmoniska ridhästar? Foder, aktiviteter etc. Tacksam för alla tips. Hästen har ett underbart temperament, snäll och kelig och väluppfostrad.
Tack på förhand
Starling

Hej vad kul att du skaffat fullblod.
Jag började med att skritta honom ca 20 min om dagen och sedan ökade jag gradvis.
Vi var till att börja med inne i en paddock men sen efter hand stack vi ut i naturen.
Min häst var VÄLDIGT mager "nästan bara skinn och ben"Jag frågade min tränare som också har fullblods hästar,hur mycket jag skulle ge honom i foder.
Hon sa att jag skulle ge honom 8 kg om dagen.Den foderstaten fungerar bra på min häst men det varierar ju.

Rid absolut inte i paddock på en häst med senskada, senor behöver hårt underlag och risken att dra upp skadan igen är mycket större om du rider på mjukt. När skadan väl är läkt kan du givetvis rida på nästan som på en helt OK häst men undvik djupa paddockar, sumpiga fält och ha en rejält fast bädd i boxen.

Mitt tips är att börja med långa skrittpass i bra form, formen är väldigt viktig då fullblodsrasen har lätt för att få kissing spines. Eftersom din häst har varit i träning kommer du märka att det går väldigt fort att sätta igång den igen men ta det lugnt, senor har väldigt dålig blodcirkulation så de läker långsamt. Jag rekomenderar värme i form av linda och Back on Track-pad. Använd inte liniment då det verkar på huden och då "stjäl" värme från underliggande vävnad som senor. Ultraljuda senan då och då för att se hur det läker.

Det jag tycker är bäst i foder är ett torrt ensilage (analyserat) eller ett fint hö, många fullblod tål inte för blött ensilage. Behövs mer protein tycker jag att lucern är toppen, en del hästar har problem med att ta upp soja. Prata med din foderrådgivare och följ dennes råd, för mycket kraftfoder rubbar hästens tarmflora och får den att tunna ut.

Lycka till!

Hejsan jag håller med vad många andra har skrivit åt dig och tänkte berätta om mitt fullblod, jag köpte honom i höstas och han var "knäpp" i huvudet och bara stack samt att han hade dåliga framkotor.
Vid vetrinärbesiktningen fick han reservation vä fram samt att han var väldigt dålig i ryggen.
Så han lindades med back on track paddar och fick en sadel som passade och bara skritt i ca 4mån. När vi började sätta igång på riktigt i vinras gick det inte så bra han bockade och försökte kasta av, men med tålamod och rätt bett (det var en hel gåta att hitta rätt) fungerar han kanon nu kan galoppera på öppna åkrar och bredvid andra hästar och vi har även börjat hoppa lite smått utan problem.
och sen i går gick han igenom en ny vetrinärbesiktning ua.
Lycka till och hoppas du blir lika nöjd med din pålle som jag är med min!! :cool:

Tack allihop för Era svar. Det är så kul att få ta del av andras erfarenheter, alltid lär man sig något nytt. Senan ser redan mycket bättre ut. Han skrittas nu vid hand en timme om dagen, i början på juni får jag skritta honom under ryttare - längtar. Problemet är bara att få tag i en sadel till en häst med så hög manke... På dagarna är han ute i en liten "fålla" där han belåtet står och äter hö och tittar på bilarna borta på landsvägen. Han är väldigt lugn och behaglig att promenera med - hoppas det håller i sig när jag kommer upp på ryggen på honom :crazy:
/Starling

Hur hög manke har din häst? Har du kanske redan hittat en bra sadel? Jag har två högmankade damer, och rider dem i normal bomvidd Passier och Wintec Cair, vilket funkar bra på just mina. Mitt fullblod fick i början 7-8 kg hö och så havre, betfor och lite annat. Det var min första egna häst, och jag började i det som varit 'standardfodring' på de ställen jag jobbat. Efterhand har jag justerat detta så att jag nu ger mellan 10-12 kg hö, lite betfor och lusern om det krävs för att proteinsäkra. Dessutom ger jag foderjäst feb-april + sept-okt för att hjälpa henne under pälssättningen.

Havre (hel) ger jag bara på sommaren när hon går på bete, ungefär från månadsskiftet juni-juli då betet börjar bli klenare, ungefär en liter efter varje ridpass. Detta har visat sig fungera bra. Om jag ger henne havre på vintern så är det som att tanka en Ferrari med jetbränsle -varning för lågt flygande projektil!
Jag rider akademiskt på min häst sedan ett år eller så tillbaka (har haft henne i 12 år) och är mycket nöjd med den nya dimension det har givit vår kommunikation vid ridning, samt hur hon musklat sig och blivit bärigare. Jag onväxlar detta med mycket skogsridning och lite hoppning. Att hitta rätt huvudlag är inte alltid det lättaste, men min häst går bäst på ett sidepull som jag lindat med mockaremmar för att få stadigare och med bredare anläggningsyta.
Du får prova dig fram och lyssna på hästen, men mycket stråfoder och omväxling utan stress kan sammanfatta det jag tycker funkat bäst.
Lycka till!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka