Blivande distanshäst el ej?

fallon

Trådstartare
Snart är tävlingssäsongen över o det finns tid att diskutera lite annat. Tänkte lägga ut en fråga till er med erfarenhet av flera hästar. Frågan det gäller är ett åttaåirgt varmblodssto. The very same som såg till att jag fick åka amubulans vid Uppsalaritten.. Min fråga är, tror ni att det kan bli en distanshäst av henne el köpa ny? Kan väl tillägga att hittills har alla jag frågat sagt "BYT"!!
+ väldigt snäll att hålla på med på alla vis
+ lagom storlek för mig
+ mkt bekväma gångarter
+lågpulsad

- väldigt tittig, kastar helt om o sticker när hon blir rädd
- markskygg, alltså inte bara tittig utan även rädd för förändringar i underlaget
-svårlastad
Obs, jag är inte ute efter träningstips. Att hon kommer att kräva massor av tid, miljöträning, ledarskapsträning osv är solklart. Det är heller inte den första travaren jag skolar om o vi har tre andra hästar.Utan det intressanta är att höra om några andra har erfarenhet av besvärliga hästar och lyckats alt misslyckats att få den till distanshäst.

Sv: Blivande distanshäst el ej?

Av egen erfarenhet så vet jag att vissa hästar faktiskt inte passar för distansritten hur vältränade och snabba de än är, de klarar det inte psykiska påfrestningen och har inte rätt mentalitet. Funderingen går ju kring om just du vill lägga ner all tid och jobb på att kanske få en häst som uppskattar tävlingsmomentet så småningom. Är hon ändå vettig i huvudet på hemmaplan så kan det ju tänkas att hon har haft dåliga erfarenheter sedan tidigare och då kunna gå i avel utan att nedärva oroligt temperament till avkomman. För i såfall kanske de bra egenskaperna som du räknar upp kan ge dig en fin distanshäst till framtiden? - o ja, jag såg vurpan....

Tack Desert Wind. Jag har också grubblat lite i de banorna, dvs ett föl. Kruxet är att jag har en halvsyster, som är mkt bättre på alla sätt o vis och som vi bestämt betäcka nästa år. Kan väl tillägga att jag haft henne sedan april i år och visst har det blivit liiite bättre. I början reste hon sig när hon blev rädd, men det har hon slutat med. Nu kastar hon "bara" om.

Med tanke på hennes stam så tror jag inte vare sig på föl eller fortsatt träning.

Just att hästen har förmåga att reagera med att kasta sig runt gör ju att risken att fara av, och det med besked, är anledning nog att avsluta henne.

Ridning ska vara roligt, och jag tycker då inte att det är roligt att rida hästar som man trillar av pga såna här saker.

CK, nu applåderar garanterat maken när han ser ditt inlägg. Han är ju orolig varje gång jag rider ut på henne vilket är varje dag mao.

Beror ju på vad du själv gillar för typ av häst. de som är lite så här kan ofta vara såå himla pigga och framåt också mellan alla påhitt och det är guld värt att kunna rida i 8-12mil utan att behöva driva eller ens lägga till skänkeln...

Så vad jag undrar är hur hon är mellan tvärvändningarna?
Och hur många sådana grejer gör hon på tex 1mil? 1gång eller 10ggr? (beror ju självklart på form men säg att hon är riden 3dgr och inte stått i 2dgr hur är hon då att rida?)Blir hon bättre om hon får gå på ordentligt i galopp i 3-5km?

Tex Bella kunde ju vara så här som du vet...men hon var ju jättebra på distansen och bara matade på, hon dummade sig ju allra mest hemma.

Men man måste ju uppskatta det pigga och busiga och ha riktigt bra balans annars är det inte kul.

Men man måste ju uppskatta det pigga och busiga och ha riktigt bra balans annars är det inte kul.

Fast här handlar det väl inte om att vara "pigg och busig" utan om att hästen har en förmåga att reagera på olika saker genom att vända runt på en 5-öring?

Jag skulle snarare kalla det dåligt psyke, istället för pigg och busig.

Hej M! Exempel. I förrgår red jag 1 km. Det tog ca 1 hr pga en mängd stopp för diverse farligheter överallt. En helt vanlig grusväg.. Igår red jag samma väg ca 7 km utan större problem. Jag jobbar henne varje dag och visst, de gånger hon trots allt fått stå en dag blir det värre. Hon är helt ok med sällskap. Nej, hon är inte pigg o busig utan rädd´hågsen.

Hej,
De flesta hästar kan ju faktiskt bli helt annorlunda mot vad de är när man köper dom..
Men en travare brukar ju vara van vid det mesta (enligt min erfarenhet) , så svårlastad borde bero på ngt som hänt o går säkert o träna bort. Att hon däremot är tittig - en del är ju bara såna och på en del går det träna bort - andra inte..
Jag personligen vill ha en trygg häst i distansen - som bara tuffar på , utan diverse tvärnitar , sidohopp med skruv , och så vidare.. Så beroende på hur länge hästen blivit riden/tränad i olika miljöer och beroende på hur hon utvecklats hittils är det svårt att säga ja eller nej...Men du skriver ju att hon blivit lite bättre , men om du ändå haft henne sedan april hade jag personligen velat se en bättre utveckling på problemet...

Senast ändrad av en moderator:

Jag är fortarande ganska grön inom distansen. Men jag vill känna mig trygg på en häst som jag ska tävla, eller ens rida. Känna tillit och lugn av att sitta i sadeln, veta att även om hästen är alert & har koll, så finns även modet och viljan.

*Långt*

Köpte du henne direkt från travet eller har hon varit ridhäst tidigare också? Vilken kondition hade hon?

Min första tjej hade gått i träning men ej tävling och sen vilat i 3 månader. Hon var "bara" 4 år och yster men klok i huvudet. Hon har gått i vågor under dessa år och pendlat mellan monster och mjukisdjur. Efter första CR 50km så kom första förändringen. När tävlingen hade sjunkit in så växte hon otroligt mycket. Förra höster blev hon skadad, när vi satte igång henne blev hon ett monster och sen skadad igen, igångsatt igen och helt plötsligt så är det en helt annan häst att rida. Hon är underbar, lugn och avslappnad, kan frivilligt stanna efter ett längre travpass o stå o halvsova på fri tygel.
Hon växte upp under sin vilo period. Blev vuxen helt enkelt! Hon är 7 år nu.

Det andra stoet kom direkt från banan, nervös o mycket känslig o full med dåliga erfarenheter. Hon ställdes av o fick gå direkt ut på sommarbete. Hon stod i nästan ett helt år innan vi började jobba med henne, red in henne och red henne i 2 månader, vilade 3 veckor, red 2 månader, vilade 6 veckor och har nu ridits i 7-8 månader med någon veckas vila då o då. Nu är hon också jättelugn och trevlig, går fram över allt och har om inte blivit vuxen så åtminstonde blivit äldre tonåring. Hon är också 7 år.

Under vilan som har gjort såå mycket för mina stressiga travar själar så har vi åkt iväg på NH träningar, Behandlat med Equiterapeft, jobbat på lina o töm för att träna in röstkommandon, promenerat. m.m. Ibland så tar jag dem som handhästar bakom fyrhjulingen för att komma ut på lite fordonsmiljöträning.

Så med vila, mkt markträning och att rida med sällskap i långsammt tempo kan man komma långt, men det hänger ju på hur mycket tid man vill lägga ner/hur länge man vill vänta och vilka förutsättningar man har. Jag hade inte råd att köpa någon annan häst än en "kasserad" travare så för mig fanns det inget allternativ.
Känner man att man vill satsa på tävling direkt så är det absolut inget fel i att faktiskt tänka om och säga: -Nä, tyvärr det funkar inte, måste nog titta efter en annan häst. Både för din och för hästens skull. Men har du möjlighet att ha henne kvar "lite på sidan om" och sammtidigt träna en annan häst så kanske du har en jättetrevlig tävlingskompis där om ett par år.
Lite nyfiken vilken stam har hon?

Lycka till /K

f 2001 E Tap In u Graciola e Västerbo Garcia. Hon var i ridkondition när jag köpte henne. Ridits i ca 6 månader då. Dessförinnan stått bortglömd ensam i en hage. Inte vanvårdad el misshandlad, men bortglömd pga av att matte var med om en olycka och hamnade i rullstol. Dessförinnan tränad för trav, men aldrig tävlad. Ja, kval o premie då. Ridhäst e det.
Och träningen du beskriver är som jag brukar göra. Varvad träning uppsutten med el utan sällskap, för hand o tömkörning. Regelbunden ET givetvis o nogrann skoning. Jag har köpt två travare tdiigare direkt från banan och jag vet hur mycket jobb som krävs. Hon är sjätte travaren jag har.
Det andra stoet jag har börjar bli riktigt fin e tre års träning.. Skadar sig själv dock väldigt lätt och är väl därmed inte någon riktigt bra tävlingshäst för mig. Djupt älskad ändå o kommer aldrig säljas:-)
Men problemen med detta sto tråden handlar om känns nya för mig och jag funderar ju i banorna just om hon kan blir bra. Oavsett om hon får all tid i världen. Jag blir ju själv nämligen inte yngre. Fyller 50 nästa år och vill ju tävla lite ordentligt innan kroppen säger ifrån:-) Så jag är tacksam för alla inlägg! Ditt Movgli var ju ändå positivt.

Jag har ett sto e. Wall Street Banker, ue. Keystone Sycamore, f.2001. Riden sedan våren 2006, ägd & riden av mig sedan jan.2008.
Hon är underbar på de flesta sätt och vis. Modig, envis, viljestark, uthållig - god kondition - lättränad, arbetsglad, bra exetriör. En mycket trevlig tjej. Men den första tiden jag hade henne var hon ett monster - det var stegra, bocka, explodera. Sen blev det bra. Vi debuterade distans PP30km i aug.2008. Sen på hösten kom problem med rygg & sadlar, ET, vila. Satte igång ett monster tre månader senare som lyckades skrämma mig ordentligt, när vi red PP20km i april var jag livrädd. Under våren/försommaren fick jag till slut tillbaka hästen jag hafe innan vilan, hon mognade till sig och i slutet av juli red vi CR50km. Den uppgiften fick oss båda att växa mycket. Hon lärde sig hur energin ska användas på rätt sätt, arbetade lugnt och metodiskt, hittade takten i tempot och bara rullade på.
En pärla när man har viljan & envisheten på sin sida, när man vill samma sak. Mindre roligt när hon vill något annat än man själv vill... Jag tror att hon behöver längre distanser för att fokusera, på för korta hinner hon inte ta in och varva ner.
När hon är på stissigt humör blir hon väldigt på tårna, men om hon sticker så blir det i regel bara ett par språng, sen stannar hon och ska antingen stirra på "det hemska farliga" eller undersöka vad det egentligen var för något.

Senast ändrad:

Ja det låter ju som att hon helt enkelt är en lite "svagare" själ, om hon inte har dåliga erfarenheter bakom sig och dessutom har fått tid för sig själv så är det nog att kämpa lite i motvind. Jag tycket att det låter som om du redan har bestämt dig, och som CK skrev det skall vara roligt att rida.

Tack o lov för att man kan tävla distans hur gammal man än är (om man är frisk givetvis) men samtidigt så går ju tiden och man vet aldrig vad som händer. Men då står du ju inför valet att ge dig ut o rida i eftermiddag på den här hästen o komma hem med ett ben i gips eller kanske ännu värre. Eller så letar du efter en annan häst, det handlar om att kanske omvärdera sin situation och se den utifrån. Göra upp en målbild, vart vill jag nå och hur når jag dit.
Å andra sidan, om du värkligen värkligen känner för den här hästen så fortsätt att kämpa och låt dig inte nedslås av vad folk säger. Dock så låter det ju som om du har det andra stoet närmast ditt hjärta.
Förstår absolut att du vill ut tävla rejält, det finns ju inget bättre än det distans!!! :)

Mitt problem är ju att jag alltid fäster mig så väldgit vid hästarna så nej, jag har inte bestämt mig för byta bort henne alls.Var ute en timma nyss och inget gipasad ben denna gång i vart fall:-) Jag är absolut inte rädd för henne utan frågan är precis som rubriken. Kan det bli en distanshäst så småningom?? Då kan ett sådant här forum vara bra. Massor med människor som har en del del olika hästar bakom sig och mängder med erfarenhet.

Utan att du ens bett mig har jag, tror jag, hittat den perfekta hästen till dig. :)
Jag sätter mig och skickar ett pm till dig direkt.

en undran, är det något annat hon är duktig på? Dressyr? Hoppning? Är hon okej att köra? Hon kanske passar för något annan, eller någon annan? Hon kanske behöver mogna helt enkelt.
Min travartjej köpte jag som 6-åring och ni som var på Fornaboda fick sen hennes stiliga (?) uppvisning när hon bara tvärvägrade att lämna grinden efter pausen. Hon behöver mer träning men jag låter det ta den tid hon behöver! Hon kastar inte om, hon kan näst intill tvärstanna om det är något superläskigt eller om hon inte litar på mig! Vi löser problemen när de dyker upp. Skulle det visa sig att hon inte funkar som distanshäst kan hon säkert bli en bra dressyrhäst med rätt ryttare eller bra att köra! Det vore nåt :)
God natt alla!

Senast ändrad av en moderator:

Njae, köra är inte så bra iom att hon är lite bakskygg. Tjejen jag köpte henne av försökte göra henne till hopphäst, men då hon är marksygg också funkade det inte alls. Och det var en utbildad o duktig hoppryttare så.. Återstår dressyr då, men då måste hon sluta med sina rollbacks som kommer som blixtnedslag:-) Annars blir det inte många procent. Men hennes trevliga gångarter och gulliga sätt gör ju att jag ännu kämpar på. Ena dagen har vi en runda med en nästan "normal" häst, andra dagen fullkomligt knasig. Samma sträcka.. Men hon bjuder trots sina knasigheter alltid framåt numera (i början ville hon inte lämna gårdsplan).
Alltid kul med nya inlägg medan jag kämpar på:-)

Hej

Jag har ett travar sto hemma som är helt underbar och kommer ALDRIG att säljas.:love: Får aldrig tag på en sådan häst igen! Men hon var ungefär som din när jag köpte henne, sex år sedan. För att hon ska vara nöjd och gå bra så måste hon få jobba mycket. Hon är som bäst när hon har fått jobba och ta i så hon blir helt slut. Kan ju inte göra det varje pass men en gång i veckan i alla fall och däremellan så jobbas hon "normalt". Får vila ca två dagar i veckan, aldrig två dagar i rad. Men sedan så gör ju fodret en hel del på henne också... Hon kan tex inte gå på så mycket gul havre, svart går lite bättre men är svår att få tag på här uppe i hälsingland.
Lycka till! Du får säkert en vän för livet om du behåller henne.

MVH Lina

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka