Blisterskador av isbalsam

Trix

Trådstartare
Det som började som en enkel vrickning av en framkota, utvecklade sig till vätskande sår och lymfangit.

Det enda jag gjorde var att använda isbalsamet enligt föreskrift, lindade inte.
Resultatet blev ett ben som en elefant, rejäla blisterskador på kotan: sår som det rann äckelgegga ur.

Isbalsam lär jag iaf INTE använda fler ggr! Någon annan som råkat ut för det?

Sv: Blisterskador av isbalsam

En kompis råkade ut för det på sina hästar då hon köpt nytt isbalsam av annan sort än det vanliga, men jag minns inte vad det var hon köpte:confused: Två hästar fick blisterskador med fula sår:crazy:

Aldrig hänt med andra sorter, det här var något i en burk - tror jag:confused:
Hon klagade där hon köpte det, men jag minns inte vad hon fick för svar.

Vissa hästar är mer känsliga än andra, så enkelt är det. Jag har använt diverse liniment av olika styrka, med eller utan bandage, med eller utan plast innanför bandagen. En del reagerar inte över huvud taget medan vissa (dock har jag inte stött på många alls) reagerar skarpt på en del liniment.
Isbalsam har jag aldrig fått negativa effekter av.

Jag ser ingen anledning att gå och klaga i affären, som föregående sa att någon gjort. Det är levande individer vi använder mer eller mindre starka produkter på, man får räkna med reaktioner i varierande styrka.

ja, jag har. båda amc's och en annan som jag inte minns vad heter. stor genomskinlig flaska med blå etikett. inte så kraftig reaktion som din häst fick men ömhet och fjällande hud.

använder bara isbalsam i nödfall, tex om det inte finns vatten eller is tillgängligt. problemet med isbalsam är att den stannar kvar i hästens päls, så om hästen blir våt på benen reaktiveras den. har man på benskydd dagen efter så kan det blistra då medlet fortfarande finns kvar. detta gäller ALLA liniment i gelform!!!

det enda som aldrig blistrat på mina hästar är arnika liniment från eclipse, det i den vita flaskan.

Det här handlade om en enda produkt och när flera hästar fick blisterskador
(jag kollade med henne, det var flera i stallet som lånat av henne och alla som man använde det på fick såren hon mindes inte märke dock - en burk med lock) Hon trodde först att just hennes två var överkänsliga men när flera fått samma reaktion finns faktiskt all anledning att klaga. Det som hände var att dom tog tillbaka burken, gav henne annan sort och sa att dom skulle kolla.
Självklart ska man klaga om det händer flera hästar!!

Svarar allihop :)

Det är inget obskyrt märke, tvärtom: vetenskapligt testat och godkänt av läkemedelsverket.

Jag antar att att hon helt enkelt inte tål det. Nu har det iaf börjat lägga sig med var och sårvätska.
Tur att man inte är "äckelmagad", för fy som såren blev!

Liknande trådar

Hästvård Min häst är svullen i vänster bakben från kotan och upp till hasen. Rejält tjock (man ser från avstånd alltså..) Hon har varit det sedan...
Svar
7
· Visningar
1 085
Senast: lillsyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka