Blir toppgångartshästar Grand Prix hästar?

elle12

Trådstartare
Med anledning av att Don Primero diskuteras på "avel" angående sin nedärvning och om hans skyhöga BLUP även har lett till GP hästar så läste jag en intressant artikel angående om de hästar som är bäst som unga även blir de bästa GP hästarna. Naturligtvis har det mycket att göra med vem som tränar dem, men oftast är det GP proffsryttare som även rider 5-6 åringarna i t e x unghäst VM. Tas de unga supertalangerna för hårt eller varför blir de inte "super GP hästar"? Artikeln finns här http://www.horsetalk.co.nz/saferide/116-billnoble.shtml#billnoble Nu råkar artikeln nämna just en avkomma till Don Primero. Personligen hade jag gärna haft en DP avkomma då jag sett många fina med gummigångarter, och hört många berätta om hur ridbara de är. Sedan ska ju hästen hamna hos någon som kan utbilda den till GP, och det är där jag tror att även en van GP ryttare går för fort fram med en sådan supertalang som t ex Cherie.

Sv: Blir toppgångartshästar Grand Prix hästar?

Intressant artikel......

Det finns många exempel på hästar som har presterat i både unghästklasser och på gp-nivå. Tip-top, tex, men även Donnerhall och en drös andra. Warum Nicht vann bundeschampionat som unghäst. Ska bli spännande att se hur det går för Florencio, Biggles, Samba Hit mfl i högre klasser! Jag har svårt att se ett motsatsförhållande där. Tvärtom har jag sett statistik som pekar på motsatsen, att hästar som presterar bra som 6- och 7-åringar ofta går vidare till de högsta klasserna.

Personligen tror jag att Warum Nicht aldrig hade nått de höjder han gjort om det inte vore för Isabelle.

Jo, visst finns det en hel del hästar som går bra på unghästchampionat och sedan även går bra i GP, men det är ju långt ifrån "alla". Att man vinner unghästchampionat är inte lika med en bra GP häst trots eller ibland tack vare då kanske duktiga GP ryttare som tar hästen för hårt pga sin talang som unghäst. Det finns ju de som piff och puffar sina 4-åringar...
Jag tycker också det ska bli intressant att följa utvecklingen av de hästar du nämner m fl.

Jo, visst finns det en hel del hästar som går bra på unghästchampionat och sedan även går bra i GP, men det är ju långt ifrån "alla". Att man vinner unghästchampionat är inte lika med en bra GP häst trots eller ibland tack vare då kanske duktiga GP ryttare som tar hästen för hårt pga sin talang som unghäst. Det finns ju de som piff och puffar sina 4-åringar...
Jag tycker också det ska bli intressant att följa utvecklingen av de hästar du nämner m fl.

Vad är piff och puffar????:o

. Det finns ju de som piff och puffar sina 4-åringar...

Jag tycker man ser redan nu hur det har gått att piff och puffa...

Balkenhol säger ju att hästägarna har alldeles för bråttom - och pressar på ryttarna.

Att man vinner unghästchampionat är inte lika med en bra GP häst trots eller ibland tack vare då kanske duktiga GP ryttare som tar hästen för hårt pga sin talang som unghäst.
Fast det är nog vanligare att talangfulla hästar hamnar hos talanglösa ryttare (som jag tex :angel: ) än att proffsen rider sönder de bra hästarna. Den största orsaken till att många bra hästar "försvinner" är att det finns för få bra ryttare (speciellt här i Sverige). Så det är alltså inte de riktiga proffsens fel.

Håller med.. Vi behöver fler proffsryttare, högre standard på resten, mer pengar.. och jag drömmer vidare...
Visst, kan tänka mig att en del hästägare vill ha snabb värdeökning(?) och bevis på att det är en dyrgrip genom piff o puff etc lite väl tidigt. Säkert kommer det skador här, men detta rör sig ändå om människor som kan rida sin häst i form, och har förstånd om hästens anatomi och förhoppningsvis allt annat.
Oroar mig som sagt mest för de hästarna som står i de vanliga stallen, eller de stall där det inte finns folk som tränar för instruktör etc. Jag har sett sååå många riktigt trevliga talanger som bara bleks till en medelmåtta för att ryttaren inte har kunskap till annat, och inte heller vett (möjlighet?) att rida för instruktör.
U

Håller med, sen tror jag även att många lovande hingstar försvinner in i avelsboxen osv.

Det är få hästar som håller för elitträning och tävling, precis som med oss människor. Det är så mycket som kan hända på vägen.

Det kanske inte är många % av championatshästarna som går GP men hur många % av övriga hästar går GP?

Det kanske inte är många % av championatshästarna som går GP men hur många % av övriga hästar går GP?

De hästarna som är i semifinal/final i championaten har fått en gedigen grund att kunna gå tillbaka till, vilket är det viktigaste även om man rider GP. Många av de andra hästarna får aldrig dessa grunder att bygga vidare på, så den grundutbildningen + deras talang tycker jag borde ge fler GP hästar än övriga hästar.

Fast det är nog vanligare att talangfulla hästar hamnar hos talanglösa ryttare (som jag tex :angel: ) än att proffsen rider sönder de bra hästarna. Den största orsaken till att många bra hästar "försvinner" är att det finns för få bra ryttare (speciellt här i Sverige). Så det är alltså inte de riktiga proffsens fel.

Visst beror allt på var hästen hamnar, men hästar som vinner/placerar sig riktigt bra i unghästchampionat vet jag ganska ofta köps som påläggskalvar till proffsryttare, oftast rids de redan av proffs på championaten, och jag har själv sett flera tas väldigt hårt och gå sönder på vägen till GP. Såklart köps inte alla av eliten, men många av de som gör det når inte ända fram pga överansträngning. Jag stod tidigare uppstallad där ett "riktigt" dressyrproffs ( läs några år i Tyskland och tävlat GP där) stod och många fina hästar passerade där, tyvärr förstördes många av dem också då de inte som 5-6 åringar tålde en timmes hårt dressyrpass i stort sett dagligen, resten av tiden stod de i sin box. Det finns naturligtvis olika typer av riktiga proffs också, tyvärr har jag träffat på några som inte är så lyhörda för hur hästarna mår.

Att tåla tuff träning är en del av elit-livet.

Zlatan hade inte varit där han är, liksom Briar, utan att tåla tuff träning. Visst kan man sänka träningsambitionen men då är det inte säkert att man når GP eller klarar GP på några högre %.

Visst ska hästen tåla träning.. Men det är inte fel att ta det lite lugnt och låta hästen växa klart ordentligt innan man begär för svåra saker. Det har man ju ige för senare, hästen kanske kan gå GP tills den är 20, istället för att dömas ut som 10-åring....

Stressa ska man aldrig men klarar man inte påfrestning när kroppen är ung och fräsch kommer den troligen inte klara det när den äldre och kroppen inte återhämtar sig lika fort.

Men grejen är ju att stora halvblod växer länge. Och det tar TID att bygga upp styrkan. Jag tycker man skyndar alldeles för mkt.

Jmf med spanska ridskolan tex, där går utbildningen mkt långsamt, men hästarna går kvar i showerna tills dom är över 20.....

Jag tror att vissa tillväxtszooner i hästens rygg tex sluter sig först när hästen är 7 eller ännu äldre....

Under vissa perioder är hästen mer sårbar än annars - det är ju liksom ingen cykel som kommer ur fabriken med en färdig ram.

Sedan är det ju så att skelett osv blir starkare när det belastas.

Men det är ju skillnad på belastning och ansträngning.

Självklart och det finns säkert många där felet är skit i sadeln men när det gäller stjärnorna tror jag inte det är den stora anledningen.

Zlatan var inte heller färdigväxt som 15åring, dock tränade han redan då hårt.

En skillnad mellan häst och människa är att en människa kan känna efter och säga ifrån (göra något åt det, typ ändra träningsmetod, vila, behandla) tidigare än vad en ryttare märker att hästen har ont. Därför kan man som människa ligga närmare gränsen till vad kroppen klarar (träningsmässigt) än vad en ryttare kan pressa en häst. Hästens överansträngning kanske inte märks innan det blivit till en svårläkt skada....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka