Blir tokig på detta ben...

CosmicQueen

Trådstartare
...ja snart blir jag tokig på Queens högra framben. :crazy:
Resume kommer här:

I början av juni är hon svullen/svampig över senorna på insidan benet, även varm, ända ner i hoven. Har ett balltamp på samma ben som är läkt sedan ca 1 vecka tillbaka. Några dgr senare får hon en kraftig mugg(tror vi iaf att det var) på samma ben som blossar upp från ingenstans.

Varar, vätskar och hela benet sväller upp. Från ca 1 dm ovanför knä och ända ner i hoven, men bara på insidan benet.
Rejält öm, speciellt i karleden och kokhet från knä till hov. Tar ut DV som ger henne antiinflammatorisk spruta och jag får Socatyl att behandla muggen med.

Den värsta akuta svullanden ger sig och hon är "bara" varm & svampig som innan. Har en tid på kliniken 1 vecka senare. Veterinären där misstänker griffelbenet och tar en plåt, ingenting där. Ul görs av senorna men inget hittas, dock svårt att se pga den rejäla svullanden.

Ska fortsätta behandla muggen, som ser bättre & bättre ut och hon får även Butta i 7 dgr. Svullanden & värmen går upp och ner, dock åt rätt håll hela tiden, och 3 veckor senare är vi på återbesök. Ul görs igen, men hon hittar ingenting på senorna, dom är helt rena. Dock finns en vätskeansamling/svulland ovanpå senorna.

Muggen ska fortsätta behandlas tills den är bra och hon sätts på Cortisontabletter i 1½ vecka.
1 vecka sedan vi var på det besöket nu.
Sedan 4 dgr tillbaka har jag slutat behandla muggen då den är helt bra. Har 2 pälslösa fläckar i karleden, men det är helt läkt. Tvättar rent med vatten och smörjer med helosan så det hålls mjukt och inte spricker upp.
Värmen i hoven och karleden har gett med sig sedan någon vecka tillbaka.

Men problemet är ju svullanden i benet...vad sjutton är det för någonting? Den sitter i huvudsak alldeles under knäet på insidan benet, lixom mitt på insidan benet och sträcker sig ca 6-7 cm neråt. Hon är varm på hela baksidan benet.

Men inte hela tiden, då det är svalt/regnigt ute är hon helt ren och kall i benet precis som dom andra benen. Lite gallig och varm är hon ju runt om nu då hon går på bete och det är tokhett ute, men det är ändå mer i detta ben än dom andra...
Men som sagt, kallt ute = rena ben, så även detta.

Blir bättre efter motion, har motionerat henne som vanligt efter första klinikbesöket då ingen senskada/blödning kunde hittas.
Vilade 2 veckor innan där då hon hade den kraftiga muggen.

Vet på kliniken vet inte vad det beror på och jag har ingen aning... Läst och sökt i flera veckor så ögonen går i kors snart... Men inte hittat något som passar in...
Någon som har något förslag, varit med om något liknande eller tror sig ha en aning om vad det kan vara...hojta till... :D

Ska tillägga att hon ej ömmat vid koll av senorna. Bara då DV var ute, men då var hon så öm i hela benet pga den kraftiga muggen... Inte heller har hon varit halt.

Kan det vara någon form av galla/vätskesamling som uppkommit i samband med lymfangit/karldesinflammationen :confused: Iom att det går tillbaka vid motion & då det är svalt ute...
Men det som gör mig fundersam är att hon är så varm i benet...

Annars funderar jag ju ändå på blödning i någon sena, men nu sist vi var in så kollade hon noga och länge och hittade ingenting sådannt. Det borde hon ju ha sett då...

Sv: Blir tokig på detta ben...

Har liknande problem, men uppkom i samband med en kotledsinflammation samt blödning på sträcksenan. Var då allmänt svullen på insidan benet, dock ej ovanför knät.

Hade ute veterinär och han markerade knappt på böjprov, dock 1 grad på lågt böjprov ena fram - behandlades för kotledsinflammation samt blödning på sträcksenan fram. fick butta i 10 dagar, återbesök efter 14 dagar - ingen reaktion på böjprov, men hade dock en svullnad på insidan på senan strax under knär ca 6-7 cm neråt. Sattes igång igen - skritt och efter några veckor trav. Blödningen på sträcksenan gav vika, och hästen kändes jättefräsch.

Kollade upp svullnaden på insidan utan resultat. Veterinär hittar inget, hästen är ohalt och veterinär tycker det inte finns anledning att gå vidare då han är frisk och fräsch och svullnad ibland är helt bortblåst. Efter ansträngning är han helt "ren", samt även vid kallare väderlek. Han har nu vilat i två veckor igen, och svullnaden går upp och ner, ofta helt borta, men kommer tillbaka.

Jag misstänkte ett tag griffelbenet, en lätt fraktur kanske, men hästen reagerar inte för något tryck alls. Nu har jag lite tankar på någon inflammation i gaffelbandsinfästningen men är villrådig... Han är ju hur fräsch som helst för övrigt så det verkar ju inte påverka honom... Vet nu inte om jag vågar sätta igång honom igen, endast skritt i sådana fall... Vad tycker du?

MVH en i samma sits...

glömde säga, han är varm ibland, men endast över svullnaden, ej resten av benet...

Sen har jag upptäckt att vissa dagar (varma dagar, då han vilat dagen innan, är han även lite tjock på motsatt ben - på samma ställe! Han kanske bara är skapt så? Han är ju ej ansträngd under denna period, så att han skulle gått och skadat detta ben på samma ställe är ju minimal. Han har ej kunnat bli överansträngd eller felbelastad under denna viloperiod... Jag är förbryllad!

Hej hopp Cosmic! ;)
Det låter precis som min pålle det här med svullnaden! :idea:
Jag läste ditt inlägg lite fort,men han har ju också en kvarstående svullnad som inte riktigt vill gå ner HELT även om det är betydligt bättre nu.Blir bättre av värme & motion,reagerar mindre av kyla.
Jag frågade min veterinär som sa att det ev kan bli ärrvävnad efter svullnaden.Sa att antingen går det ner helt eller så blir det en liten svullnad kvar,men att det inte ska göra någonting.
Men man vill ju ha bort svullnaden helt :crazy:

Hur går det annars,rider du som vanligt nu?
Ska du tävla något mer i år?

Har du kännt någon värme på den lilla svullnaden som är kvar? Veterinär tyckte ungefär samma sak; att det förmodligen är ärrvävnad som kommer att stanna kvar och att det inte är något att oroa sig för...

Eventuellt lite mer värme över det området,det är lite från dag till dag men har blivit bättre & bättre även om den lilla svullnaden inte vill ge med sig... :crazy:

Benen brukar vara finare vid kallare väder,men just svullnaden blir bättre av värme(motion eller lindor)

Precis så upplever jag det också - de dagar det är mer svullet kan man känna något ökad värme, och de dagar det är bra (vid kallare väderlek eller efter ansträngning) känner jag ingenting...

Har du kollat upp på klinik? Jag funderar på att åka in och kolla upp, men min veterinär tycker det är onödigt då han ej kan hitta något fel på pållen... Gav honom en mssa beröm sist för hur fin och rörlig han var i leder, senor och ligament... Man kanske skulle följa vet. råd och sätta igång honom igen och så länge det inte svullnar mer eller hästen känns ofräsch baar köra på som om det vore den ärrvävnad vet. tror att det är...

Hur går det för dig Cosmic Queen, något klokare?

/Mr_Right - som kan ha fel

Haha..om jag blir något klokare vette sjutton. ;)
Men det verkar ju onekligen som om Queen har något liknande som din häst har, påminner om det tycker jag...

Griffelbenet misstänkte ju vet på kliniken osså, men det fanns ingenting där då vi tog en plåt.

Om det är någon blödning så borde väl det synas på ul, eller?
Hon är ju kollade 2 ggr, varav sista gången extra noggrant och länge, hon kunde inte hitta något avvikande alls.

Tänkte osså på blödning i gaffelbansfästet, men visst borde väl det synas på ul?

Samma här, svullanden & värmen försvinner vid kallt väder och efter motion.

Jag tycker du kan sätta igång din häst eftersom att vet har sagt att det är ok och hästen verkar pigg & fräsch i övrigt. Du märker ju im svullanden blir värre.

Vad var det din häst hade, var det en blödning? I vilken sena?
Syntes det på ul?

Det jag tycker är så märkligt med Queen är ju att hon inte kunde hitta något avvikande på ul. Alla senor var helt rena. Det enda hon kunde se var en vätskeansamling OVANPÅ senorna, men vätskan hade inget med dom att göra sa hon.

Jag rider Queen i princip som vanligt, upplever att svullanden & värmen blir bättre efter motion och är det något lymfangit aktigt hon har så stämmer det ju bra.

Är sugen på Rimboritten 30 juli, men vi får se hur det här utvecklar sig.
Annars hoppas jag kunna åka på Sydnärkeritten i slutet av september.

Du då? Rids din? Blir det några tävlingar iår?

Har du testat med laser behandling? :idea:

Jag var inne på klinik & gjorde ultraljud.Senor & gaffelband var fina men det syntes att det var en blödning mellan senorna.
Jag fick rådet av veterinären på kliniken att skritta igång honom då det såg bra ut.Svullnaden har gått ner,men verkligen sakta & nu är det lite svullet som en "kula" där det började(var så först-sen hela benet vid senorna osv-sen gick det sakta ner)

Som sagt bättre vid värme medans dom andra benen reagerar bra med tex kyllera.Rider "normalt" nu,men lite lugnare,har blivit lite mer vila & så,har inte vågat mig ut på nån längre träningsrunda ännu.

Om allt går som det ska så vill jag tävla på Ekenäs & Ölandsritten...
*hoppas*

(Mr_right:Svar till dig med,låter som vi har liknande problem alla tre!)

Nä, eftersom att det är såpass "nytt", upptäcktes i slutet på maj(1½ månad sedan) och hon varit under "utredning" tills nu.
Men jag har tänkt tanken faktiskt...
Kanske värt att prova om det ej ger med sig.

Men det är ju lite lurigt då vi inte vet VAD svullanden beror på. Men det kanske inte skadar att behandla med laser ändå?

Påminner så mkt om det Queen har ju...
Kan det ha varit en blödning hon såg på ul trots allt, en blödning mellan senorna? För som sagt, senor/gaffelband såg ju fina ut.

Hur länge vilade din? När var det du kollade upp honom med ul?

Sa veterinären att hon såg något på ul?
När vi var inne såg man tydligt blödningen mellan senorna,på två ställen tror jag det var,men det var väl mer på ena,då det är där svullnaden kom & är kvar.Väldigt intressant & se på ul!
(när man kunde slappna av vill säga.. :crazy: )

Han vilade i ca en vecka innan ul,några dagar i boxvila då en veterinär tyckte det-han hoppade ju över staketet till kompisen jämte(hopphäst med minsann! :D )men på kliniken fick jag rådet att skritta igång direkt lugnt,ingen fara om det inte blev värre eller så.Kunde väl gett tex kortison mot svullnaden som inte gick ner,men så länge det inte blev värre var det ok enl vet.
Skrittade rätt länge innan jag vågade trava,men han blev bättre av motion & lite trav tyckte jag.Svullnaden har gått ner sakta,men tagit lång tid,är väl ung två månader sen ul nu.Har fortfarande som sagt inte ridit så hårt även om hemmaveterinären inte tycker det borde vara några problem.(hon sa att ant går svullnaden ner helt eller så blir det kvar en liten svullnad)

Nu har även jag satt igång lillkillen igen, vi tog en skrittur utmed beteshagarna idag. Han känndes pigg och fräsch, och efteråt såg benen mycket bättre ut...

Märkte igår, då vi hade ett riktigt högtryck här, att benen var mycket mer svullna... Sen kom lite kyla och regn, och benen blev genast bättre...

Nä, nu lyder vi vet. råd och sätter igång och håller tummarna för att det blir bättre... :banana:

Min pålla fick samma sak som du beskriver i höstas. Från ena dagen till den andra fick hon elefantben - kunde inte hitta något sår. Plötsligt, från ena TIMMEN till den andra började det "poppa" upp en massa sårskorpor, som mugg/rasp på benet. Efter någon timme såg jag såret, som det varade ur (hade letat och letat efter något sår, men det syntes inte till en början.
Vet kom och vi satte in penicillin. Han sa åt mig att rida och gå med henne så mkt som möjligt, och då blev det bättre. Fick något att smörja "krustorna" med så det inte blev svampinfektion där.
Svullnaden försvann faktiskt helt efter någon vecka drygt, krustorna efter 2 veckor ca. Vet sa att eventuellt kommer svullnaden finnas kvar "forever", det är vanligt vid lymfangit. Om inte annat blir de extra känsliga vid sårskador och får lätt lymfangit igen...

Vilket visat sig stämma, idag när jag kom ut hade hon blivit sparkad/biten och benet var tjockt.... Ingen hälta eller feber, det hade hon inte förra gången heller. Denna gång inga krustor - det kanske dyker upp över natten....

Trist är det iallafall, men svullnaden kan som sagt bero på ärrvävnaden. Enligt vet ska inte hästen påverkas av detta!

Låter märkligt. Men ärrvävnad verkar inte troligt eftersom det försvinner vissa dagar. Jag hade provat med laserbehandling-gör underverk! En del försäkringsbolag ersätter det också om det utförs av utbildad terapeut. Jag hade dessutom lindat med Back on Track om nätterna, eller i alla fall med vanligt stallbandage.

Menar du schirt röntgen? Om jag stavat rätt.. :angel: :angel:
Nej, det har vi ej tagit. Finns inte här, då måste jag åka ner till Ultuna, ca 55 mil...
Men det är klart att skulle det vara så att det aldrig blir bra och vet rekommenderar det så självklart.

Liknande trådar

Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
683
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 006
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
1 279
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
1 896

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka