Blir sparkad i hagen

vensville

Trådstartare
Min häst, valack, är ganska dominant i hagen men sparkas aldrig eller är dum så någon annan häst blir skadad. Nu har det flyttat dit två islänningar, ston, där den ena är väldigt dominant och sparkar, det är inte riktigt solklart om den andra också sparkar.
Han har fått gå själv i liten hage i snart ett år då han blivit sparkad i fram knäna två ggr väldigt rejält med två väldigt illa infektioner i såren, en i varje ben, fått ta ut veterinär och fått penecilin i sju dagar båda gångerna.
Nu är det dags för bete snart och stallägaren vill då prova o sätta ut honom bland dom andra igen.
Det finns fyra medelstora hagar på stället som dom flyttas runt i under sommaren, stallägarens egen häst går i engen hage då han är elak mot andra hästar.
Jag börjar få magsår inför detta ihopsläpp, jag kommer gå och undra varje minut om han har blivit sparkad, Och kommer ut till stallet och möts av en blodig och halt häst o få börja om på nytt med behandling o inte komma nånstans vettigt med hästen.
E detta riktigt??? Ska jag behöva orora mig på detta sättet?? E de inte stallägarens plikt o fixa en vettig lösning på detta???
TACK FÖR IDEER :cry:
 
Sv: Blir sparkad i hagen

varför kan inte din häst flytta sig när "tanterna" vänder upp rumpan?

Rent generellt slår ston oftare med bakdelen.
 
Sv: Blir sparkad i hagen

Var det ston han blev sparkad av tidigare också? Jag hade en dominant valack som funkade bäst med ston faktiskt.

Inför sommarbetet ett år så skulle de helst gå med två andra valacker också varav den ena också var kaxig så det var ganska nervöst hur dessa två bestämda hästar skulle samsas om en och samma hage. Men till allas stora lättnad blev de två genast som ler och långhalm och tillbringade hela sommaren med att leka som två unghingstar, den ena var 13 och den andra 18 år men det var ingen som kunde tro.
 
Sv: Blir sparkad i hagen

Ja de e dom här två islänningarna som redan har sparkat honom, de va därför jag tog bort honom till egen hage efter mycket om och män och lite tårar..
 
Sv: Blir sparkad i hagen

Försöker han betäcka stona och det är därför han blir sparkad? I så fall ska han ju inte gå med ston.
 
Sv: Blir sparkad i hagen

Ärligt talat verkar din häst vara lite "korkad",så du får nog räkna med några smällar tills han lär sig hur han ska umgås på hästvis.;)
 
Sv: Blir sparkad i hagen

Jag förstår precis hur du känner det för min häst har också blivit sparkad av andra hästar i hagen. Två gånger!! Som tur är inte så allvarligt men det har ändå krävts ca 4 månaders vila för att läka.

Jag vägde för och emot länge att släppa ihop honom med andra hästar igen och det som till slut avgjorde saken var att min häst verkligen vantrivdes med att gå själv. Hade han trivts med att gå i egen hage så hade jag säkert fortsatt med det.

När jag väl släppt ihop honom med de andra igen så var jag i stallet flera gånger om dagen för att kolla att allt var ok. Hur nojig som helst. Hästen var dock lycklig så nu efter ett par månader har jag börjat kunna slappna av igen :angel:.

Tycker du ska gå på din egen känsla och göra det som känns rätt för dig och din häst. Låt ingen annan tvinga dig till något som inte känns bra för er båda.

Lycka till!
 
Sv: Blir sparkad i hagen

Ärligt talat verkar din häst vara lite "korkad",så du får nog räkna med några smällar tills han lär sig hur han ska umgås på hästvis.;)

De kanske han är, men jag e inte så säker på att du hade låtit din häst gå där o riskera få benet avsparkat, eller åter igen på åter igen behandla för skador som har varit rättså allvarliga, och lägga flera tusentals kronor på veterinärvård och utebliven träning och tävling som man betalat pengar för,
jag kommer ju ingenstans i min ridning
 
Sv: Blir sparkad i hagen

nej, men då återstår dessvärre att antingen hitta en fullständigt sparksäker hagkompis eller låta hästen gå själv.
Kan inte se någon annan lösning faktiskt.
 
Sv: Blir sparkad i hagen

Jag förstår precis hur du känner det för min häst har också blivit sparkad av andra hästar i hagen. Två gånger!! Som tur är inte så allvarligt men det har ändå krävts ca 4 månaders vila för att läka.

Jag vägde för och emot länge att släppa ihop honom med andra hästar igen och det som till slut avgjorde saken var att min häst verkligen vantrivdes med att gå själv. Hade han trivts med att gå i egen hage så hade jag säkert fortsatt med det.

När jag väl släppt ihop honom med de andra igen så var jag i stallet flera gånger om dagen för att kolla att allt var ok. Hur nojig som helst. Hästen var dock lycklig så nu efter ett par månader har jag börjat kunna slappna av igen :angel:.

Tycker du ska gå på din egen känsla och göra det som känns rätt för dig och din häst. Låt ingen annan tvinga dig till något som inte känns bra för er båda.

Lycka till!


de här handlar bara om att stallägaren inte vill ha mer arbete på gården. Jag känner att jag inte tycker detta är ok..Tack
 
Sv: Blir sparkad i hagen

nej, men då återstår dessvärre att antingen hitta en fullständigt sparksäker hagkompis eller låta hästen gå själv.
Kan inte se någon annan lösning faktiskt.

men stallägaren vill ju inte ha min häst i egenhage pga "plats" ska jag verkligen behöva flytta, jag har dessutom varit där längst av alla. Min fråga är om stallägaren inte har någonform av plikt att allt ska gå rätt till
 
Sv: Blir sparkad i hagen

Fast på sätt och vis kan jag förstå stallägaren. Alla kan jui nte få egen hage liksom.
Vad står det i kontrakt, vad är övernskommet?
De flesta inackorderingsstall så får man hålal till godo med de hagar och hagkamrater som finns liksom.
 
Sv: Blir sparkad i hagen

Fast på sätt och vis kan jag förstå stallägaren. Alla kan jui nte få egen hage liksom.
Vad står det i kontrakt, vad är övernskommet?
De flesta inackorderingsstall så får man hålal till godo med de hagar och hagkamrater som finns liksom.

Jo, fast lite flexibilitet måste man kunna ha kan jag tycka. Speciellt i ett sånt här fall där hästen löper en större risk än normalt att bli skadad.

Men det är klart att står det i kontraktet att alla inackordering måste gå i samma hage så får man ju gilla läget eller flytta. Själv hade jag aldrig accepterat ett sånt kontrakt och hade isåfall valt något annat.
Tack och lov har jag superbra stallägare som främst ser till hästarnas bästa. De ska trivas i sin flock annars får man flytta om så att det funkar.
 
Sv: Blir sparkad i hagen

Jo, fast lite flexibilitet måste man kunna ha kan jag tycka. Speciellt i ett sånt här fall där hästen löper en större risk än normalt att bli skadad.

Men det är klart att står det i kontraktet att alla inackordering måste gå i samma hage så får man ju gilla läget eller flytta. Själv hade jag aldrig accepterat ett sånt kontrakt och hade isåfall valt något annat.
Tack och lov har jag superbra stallägare som främst ser till hästarnas bästa. De ska trivas i sin flock annars får man flytta om så att det funkar.

TACK..
Tycker precis som du.
Vi har inget kontrakt..
 
Sv: Blir sparkad i hagen

Jag tycker du kan föreslå för stoägaren att de kanske kan dra av bakskorna om ni ska prova att släppa ihop dem igen.
 
Sv: Blir sparkad i hagen

Det låter som att ni har för små hagar tycker jag.

Hur många hästar går det i hagen och hur stor är den? Är den kuperad och har träd/terräng i sig.

Hur släppte ni ihop hästarna och hur står hästarna i stallet?
 
Sv: Blir sparkad i hagen

Om din häst inte har växt upp i flock så kanske den inte är så känslig för signaler från andra hästar och går inte undan när den ska.
Även om din häst är dominant så brukar dom inte bli sparkade, det handlar mer om hästvett och rätt storlek på hagen.
Då blir det problem oavsett ras på hästen.
Sen är det ju inte alla hästar som sparkas bara för att den andra inte reagerar rätt på signalena.
Tycker både valacker och ston kan sparkas om dom är lagda åt det hållet.
 
Sv: Blir sparkad i hagen

Sommarhagen antar jag är mycket större än vinterhagarna - kan han inte bara flytta på sig? Jag förstår absolut dn oro - ingen vill ha en skadad häst. Men så länge stona inte jagar honom, utan det faktiskt är han som kommer fram till dem så ser jag inga större problem. Han borde lära sig relativt snabbt att visa mer respekt om de går ihop.

Vi har just nu en ganska ny häst i stallet som bara gått i frimärkshage ensam sedan unghästtiden (är nu 17), han har ingen social kompetens utan rusar fram till andra hästar i sin spännande stora hage - och får stryk - och rusar fram igen - och får stryk... Han går ändå med de två "snällaste" stona, men de tolererar såklart vad som helst. Han han ännu inte blivit riktigt skadad, och börjar så sakteliga lära sig de sociala koderna.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 656
Senast: jemeni
·
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 243
Senast: EZMK
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 557
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 159
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp