Blir släpandes i baken...

nice and happy

Trådstartare
Behöver hjälp med häst som blir släpandes i bak delen!
Har en häst som fått ont i ryggen, hade ute massören ikväll & hon hitta felet. Det sitter i hasen bak för när han blir trött & tycker det är jobbigt så blir han släpandes med baken & drar då ner ryggen & låser sig där nere...

Måste ha tips/råd om hur man skall få han sluta att släpa med baken så han kan få ur sig detta betende... Så kan han bli bra. Hon föreslog att jag skulle rida han varannan dag så han hinner återhämta sig & att jag inte skall sitta ner i traven & i galoppen ett tag framöver. Skulle galopp träna han mycket.
Sen om jag märkte att han blir hängandes så skulle jag stanna upp & sen rida igång han igen. Lite svårt att känna just exakt när han sjunker ihop det lilla minsta men men...

Massören gick på han hårt & använde speciell linement, så nu skall han linementeras med det i 3 dagar & sen skall hon komma ut på torsdag igen. Håller tummarna.
Men jag behöver tips & råd ang hur jag kan hjälpa han.

Sv: Blir släpandes i baken...

kan han inte ha hasinflamation då ?? sa hon inte vad det var för problem lr sa hon bara att problemt var där ??

Sedan jag fick hem han så har han haft lite problem med att han blir släpandes i baken & då trycker ner ryggen så han får ont i ryggen av det... Nu sade hon att det satt sig i hasen. Sade inget om inflamation.

Måste få mera skjut ifrån baken, nästan som att man skulle ha någon som rider bakom & putta på rumpan med en kvast när han sjunker ihop :)

jag tror inte massörer kan veta om det är inflamation, det är liksom inte riktigt deras jobb. Hade ut en ET till min häst för att han gick snett med korset och då kom det fram en hälta på v.f efter att han blivit behnadlad, åkte in till vet och han hade inflamtion i knä och kotled v.f och knäled v.b. Kan nog vara att din häst försöker avbelasta hasen och smita från arbete och tar då benen efter sig och sänker ryggen. Kolla med vet.

Ringde massören & fråga vad hon trodde om inflamation i hasen & sade att det kunde ju vara så. Därför hade hon tagit på han speciall linimentet. Han skall ha det 3 dagar till.
Hon skall komma ut på torsdag & hade han inte svarat bra på speciall linementet så får han åka till kliniken tyckte hon.
Hon sade att 80% blir bra med S.L
Så jag håller tummarna!!!

Mitt bästa råd är att du tar hästen till en veterinärklinik och gör en ordentlig utredning.

En ponny jag red förut hade patella upphakning som visade sig på ungefär samma sätt, men hasleden fastnade och han halvhoppade fram på tre ben. Kunde ske när som helst, din häst har ju inte riktigt samma symptom men något liknande?

Jag ger samma råd som charmex åkt till en klinik och gör en ordentlig utredning. Jag ställer mig frågande till seriösiteten hos en massör som tycker man skall åka till en klinik i andra hand.

Alla de seriösa alterativare jag har råkat på genom åren har alltid velat ha hästen undersökt av en veterinär. Först när veterinären har sagt sitt sedan har alternativaren tagit vid. Men först en veterinär.

Mvh

Tora

Ok, jo det blir kliniken. Ringer i morgon bitti.

Nä han hoppar inte på 3 ben, han sänker ryggen & blir lite släpandes med baken, syns mest på vänster bak (Där det sitter)

Vore det patella, borde han inte visa några andra symptomer??
Kan det kanske va något annat än inflamation tror ni?

Jättebra att du har tagit det beslutet. En alternativare kan/brukar vara ett bra komplement till veterinär men en förutsättning är att man vet rent veterinärt ungefär vad som är fel på hästen.

De bästa resultaten har jag haft när veterinär och alternativare har samarbetat.

Mvh

Tora

Ok, jo det blir kliniken. Ringer i morgon bitti.

Nä han hoppar inte på 3 ben, han sänker ryggen & blir lite släpandes med baken, syns mest på vänster bak (Där det sitter)

Vore det patella, borde han inte visa några andra symptomer??
Kan det kanske va något annat än inflamation tror ni?

Det är jättesvårt att svara så här. Det kan vara allt från problem med tänder, sadel osv till lösa benbitar, inflamationer osv.

Det är ju inte alltid som en veterinär kan säga exakt vad felet är men oftast så kan man utesluta en massa i alla fall.

Mvh

Tora

I väntan på klinik besöket så har han massa funderingar vad som kan vara fel...

I torsdags kom massören ut igen, hon trodde nu att det är ryggen som själv orsakat att han blivit dålig... Hon tror han kan ha inflamation i ryggen, då han var lite svullen på korset. Gången inna var det hasen, jag vet inte riktigt vad man skall tro. Får bara vänta & se tills han varit inne.
Han har vila, jag känner på hans rygg dagligen men har reagerar ännu när man trycker på den. Han sjuker ihop & ibland så låter han jätte läskigt, suckar/stönar till precis som att det gör jätte ont. Man vet själv hur man låter :)

Kan en häst bara helt plötsligt få ont i ryggen utan förklaring utan att bli bra?
Det borde ju finnas någon förklaring...
Någon annan som har/haft häst som har/haft problem emd ryggen. Hur visa dom det? Vad visade det sig vara? Blev dom bra?

ET får väl inte behandla hästar som de tror har inflamtioner ?? :confused: har för mej att min ET sagt nått om det iaf... jag har svårt att tro att ett liniment kan hjälpa om den har hasledsinflamtion.

Jag tycker nog du ska ta lite lätt på vad massören säger. En massör ska inte ens massera en häst som hon eller han tror har en inflammation.

Det bästa för din häst är om du åker in till klinik och gör en utredning. Massörer är jättebra att ha men de har inte kompetens att avgöra om det är en inflammation någonstans och vad som skall göras åt problemet! Dessutom känns det konstigt att hon tror att liniment kan hjälpa mot de problem han verkar ha. Streching och massage kan hjälpa mot ryggont i viss mån, EFTER att det är konstaterat att det inte är en inflammation i ryggen.

Senast ändrad:

Vänar ännu på klinik besöket...

Igår kväll så tryckte jag han över ryggen & då satte han sig inte ner. Han reagerade som en vanlig häst... :)

Hur reagerar en vanligt häst då?
Min häst reagerar inte det minsta.. även om jag lägger väldigt mycket tyck.

prova att göra övningar som "aktiverar" rumpan mer, typ framdels/bakdels vändningar.. jag gjorde det på min polle som hackade efter med den (dom inget diagnostidserat problem annat än ren lathet) och det funkade! :)

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 278
Senast: JohannaB
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 870
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 040
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar