Blir skimmlar mobbade på riktigt?

MM

Trådstartare
Är det verkligen så att dom blir mobbade på riktigt eller är det någon man bara hör?

Min häst har aldrig gjort något innan men nu under veckan har han träffat på tre olika skimmlar och visat klart och tydligt att han inte gillar dom. Alla andra hästar har han inte sagt ett ord om, bruna, svarta, fuxar och en med fjordingfärg. Han har träffat alla hästar tidigare, vi står i samma stall.

Är det bara ett sammanträffande?
Har aldrig träffat en häst som haft något emot skimmlar.
 
Sv: Blir skimmlar mobbade på riktigt?

Jag har bara träffat på en skimmel som inte har fått vara med i flocken till en början. Den ena fogade sig inte riktigt efter flockreglerna och lite för närgången på fölen. Men när hon lärde sig så fick hon vara med.

Alla andra har fått vara med.
 
Sv: Blir skimmlar mobbade på riktigt?

har hört att vissa hästar har svårt för skimlar (en av inackorderingarna i stallet undviker att rida samtiidgt som jag då hennes häst av ngn anledning ogillar vita ponnyer) och upplever att min häst oftast tar ett tag på sig att komma in i flocken, och ofta håller sig på sin kant även med sina kompisar. det kan ju vara hans personlighetsdrag, sådant han skulle göra även om han vore brun, men nu är han vit så det KAN ju vara relaterat.
 
Sv: Blir skimmlar mobbade på riktigt?

Vi hade en isabellfärgad ponny som blev utmobbad av de två bruna. Men han var sjuk och naturligt låg i rang, så det kan också varit därför.
Men konstigt nog så var han mer välkommen med täcke på.

Nu har vi två bruna och en skimmel, vilken dock går i separat hage för närvarande. Men jag tror inte att det kommer vara några problem vid ev. ihopsläpp, då han är naturligt hög i rang.
 
Sv: Blir skimmlar mobbade på riktigt?

När vi släppte ihop Gittan (grå connemara) med hennes nya polare i samband med att vi flyttade till nuvarande stallet för snart 3 år sedan, så tog det tog ganska lång tid innan hon blev en i flocken. Nu är Gittan uppvuxen i flock och vet hur man ska betee sig, så hon höll sig på sin kant tills läget hade lugnat ner sig.
Hennes nya polare hade aldrig sett en grå häst tidigare, plus att de hade gått tillsammans sedan de var föl, och detta var första gången de egentligen fick en ny kompis, så omställningen för dem var också ganska stor. Alla hästarna var då 3 år.
Plus att Gittan under sommaren var dödssjuk och blev per automatik "ingen att räkna med" i hästvärlden, så de mer eller mindre ignorerade henne.

Idag så är hon bästa polare med båda dessa bruna halvblod.
 
Sv: Blir skimmlar mobbade på riktigt?

Jag har ett brunt halvblod som är hög i rang och som har varit rasist. För länge sen hade jag problem med att rida tillsammans med skimlar för hon ville bara jaga dem och kosparkade åt dem när de kom i närheten.

Det där har gått över nu men det första året var jättejobbigt.
 
Sv: Blir skimmlar mobbade på riktigt?

Min kompis häst visar klart och tydligt att han gillar INTE skimlar. Skäckar går bra.
Jag vet flera tillfällen där skimlar blivit utanför men är välkomna in i flocken när dom har täcke på sig. Det kan bli helt fel att släppa ihop skimlar med andra under täckesäsong och sen plötsligt ta av täcket. Men sen tycker jag nog att det i dom flesta fallen går bra hur som :)
 
Sv: Blir skimmlar mobbade på riktigt?

Nja, min uppfattning är att det helt beror på vad den har för rang eller vad den är för typ.

Jag har varit med om en enda skimmel som varit hackad på men den var också mycket speciell och pratade inte hästspråk så jag tror det var mer därav den blev mobbad :p
 
Sv: Blir skimmlar mobbade på riktigt?

Kl
Min är skimmel och hög i rang. Inga problem med ihopsläpp.
förutom en gång när hon blev jagad och sparkad, men den hästen som gjorde det var inte riktogt klok i huvudet så jag tror inte det hade med hennes färg att göra.

har haft hand om många skimmlar i mitt liv, ingen har vart låg i rang eller blivit mobbad.

har träffat en häst som är rädd för skimmlar.
 
Sv: Blir skimmlar mobbade på riktigt?

på en ridskola där jag red fanns en skimmel. Han var mobbad och fick hålla sig borta från de andra hästarna. Jag har aldrig tänkt på att det skulle bero på färgen, men det är inte omöjligt :)
 
Sv: Blir skimmlar mobbade på riktigt?

Det kan möjligen vara sant men så ser det inte ut hemma hos mig.

Just nu har jag bara en av mina tre skimlar hemma, ingen av dem har skimlat av så mycket så hästarna ser nog inte att de är skimlar. De är med i flocken utan problem.
Jag har en vit häst (vitblack), men han är nummer tre i rang trots att han bara är fyra år. Han är inte utfryst.
De övriga fjordningarna i pojk-flocken (nio individer: två ljusbrunblacka fjordingar, en vitblack, två fuxar, två svarta, en brun och en skimmel född fux som mest bara ser mörkgrå ut) är inte heller utfrysta.

I den hage där jag har fem individer har jag en musblack fjording som är väldigt ljus i kroppsfärg men med grått ansikte och underben. Hon är inte heller "utfryst".
 
Sv: Blir skimmlar mobbade på riktigt?

På ridskolan när jag var barn blev skimmlarna utmobbade. Men när jag red en annan ponny senare som var skimmer så blev han inte det. Men han var hög i rang och rätt tuff.
 
Sv: Blir skimmlar mobbade på riktigt?

Det lustiga är att min häst är låg i rang. Nybliven 3 åring. Sist i matkön i sin hage.

Men han kanske vill klättra på stegen, men utanför sin hage och kompisarna där?
 
Sv: Blir skimmlar mobbade på riktigt?

Är det verkligen så att dom blir mobbade på riktigt eller är det någon man bara hör?

Min häst har aldrig gjort något innan men nu under veckan har han träffat på tre olika skimmlar och visat klart och tydligt att han inte gillar dom. Alla andra hästar har han inte sagt ett ord om, bruna, svarta, fuxar och en med fjordingfärg. Han har träffat alla hästar tidigare, vi står i samma stall.

Är det bara ett sammanträffande?
Har aldrig träffat en häst som haft något emot skimmlar.

Jobbade i ett stall med nästan enbart skimlar, och det hände lika ofta att den enstaka mörka häst som släpptes in i en grupp skimlar mobbades som de skimlar jag mött i en grupp mörka hästar.
Alla hästar är lika "rasistiska", vissa färger är bara oftare i majoritet än andra...
 
Sv: Blir skimmlar mobbade på riktigt?

Jag har inte märkt det med skimlar, men min f.d fodervärdsponny (skäck och shettis) skrämde livet ur nästan alla grannens hästar (SWB och varmblodiga travare) när de gick i hagen tvärs över vägen. Man skulle kunna tro att han var ett blodtörstigt monster. Min stora skäck var mer okej, men den lilla var tydligen riktigt läskig :D
 
Sv: Blir skimmlar mobbade på riktigt?

Har också hört detta med skimmelmobbning, men inte sett det i verkligheten. Har - OT - dock sett en flock tuffa islandshästar stöta ut hästar av annan ras (PRE) - kanske pga olika uppväxt och därmed "etikett" kanske?

Red i flera år en skimmel som gick i liten flock med bruna och fuxar. Hon var dock högst i rang och fortsatte så att vara ända tills hon blev för gammal och skröplig och unghästen blev äldre, mognade till sig och tog över.
 
Sv: Blir skimmlar mobbade på riktigt?

Jag tror faktiskt att det ligger något i det för så som jag har fått lära mig så stöts skimmlarna lättare ut från flocken för de sticker ut för mycket pga sin färg = upptäcks lättare av rovdjur. Och jag har sett en hel del skimmlar som blir hackade på pga sin färg. Sen finns de ju skimmlar som är ranghöga och då tar de helt enkelt sin plats i flocken antar jag och därför blir de inte utstötta på samma sätt.
 
Sv: Blir skimmlar mobbade på riktigt?

Hej!

Det beror helt på skimmel.

Min förra bestämde i hagen, min nuvarande får inte längre gå med andra, hon blir bara jagad och mobbad.

/Lavinia, hoppas få tillbaka shettiskompisen i sommar. Pållan funkar med vissa a/b-ponnyer
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
471
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 830
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 574
Senast: Modest
·
  • Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
633
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp