Blir skimmlar mobbade på riktigt?

Sv: Blir skimmlar mobbade på riktigt?

Jag kan säga att JO, vissa hästar hatar skimlar. Det fick tyvärr min ponny erfara när vi hade henne utlånad. Redan första dagen hon släpptes ut i hagen så blev hon väldigt jagad av två av de andra hästarna. På kvällen när hästarna skulle in så kom alla utom min ponny. Efter att ha letat i hagen väldigt länge hittade vi henne mellan några täta granar där hon sökt skydd, supertrött och genomsvettig.

Efter denna händelse så gick det hyfsat med de andra. De släppte inte in henne i flocken men så länge hon höll sig på sin kant så var det lugnt. Sedan en dag när de som hade henne släppte ut henne efter ett ridpass så flög en av de andra hästarna på henne. Han jagade, bet och sparkade henne för att DÖDA. Människorna lyckades inte få bort honom. Hästen fortsatte trots att min ponny låg ner. När människorna till sist lyckades slå bort hästen så var min ponny väldigt skadad. Tänk er att halsen hängde som i slamsor ut på sidorna... Ett skadat luftrör (som gjorde att hon hostade ibland vid ansträngning och fick väldigt känsliga luftvägar), dränage på båda sidor i halsen när de sytt ihop henne och en vecka på hästklinik blev slutresultatet av denna brutala misshandel. Veterinärerna var väldigt tveksamma till att hon skulle överleva men min ponny var en kämpehäst så hon lyckades leva ytterligare många år trots det skadade luftröret.

Så jo... Vissa hästar hatar skimlar. De allra flesta hästar bryr sig ju inte om färgen, men det finns som sagt de som gör det. I mitt nuvarande stall har vi en sån som har svårt för ljusa hästar. Tog någon månad innan han accepterade den nya skäcken på lösdriften.
 
Sv: Blir skimmlar mobbade på riktigt?

min gråa häst blev dödsförskräckt och flydde när det kom in en islandshäst i hagen, skäck. Det såg lite roligt ut faktiskt. Hon tycker fortfarande islandshästar och shetlandsponnyer är lite läskiga, framförallt skäckar.
Jag har inte upplevt att min gråa varit utmobbad, men hon själv är ju inte guds snällaste barn i hagen heller ;)
 
Sv: Blir skimmlar mobbade på riktigt?

Jag har läst någonstans att skimlar kan bli utstötta ur en flock eftersom i det vilda skulle deras vita färg synas på långt håll och avslöja för rovdjur var flocken fanns. Om det stämmer vet jag ej. :)
 
Sv: Blir skimmlar mobbade på riktigt?

Min skimmel har aldrig blivit mobbad av den anledningen.

Min erfarenhet är att det är hästar som inte är uppväxta i flock ordentligt som både blir mobbade och är dom som mobbar. Tragiskt att inte låta unghästar gå i flock, helst i blandade åldrar. Jag är dock emot att blanda ston och valacker om man har möjlighet att inte göra det.
 
Sv: Blir skimmlar mobbade på riktigt?

Det stämde inte på min skimmel. Hon var en ledare, det var snarare hon som mobbade ut andra.
 
Sv: Blir skimmlar mobbade på riktigt?

Min första ponny var en liten vit connemara som gick direkt in i en flock om sju hästar och blev boss direkt. Otroligt snäll ledarhäst dock, men bestämde - det gjorde han! Även dottern har en vit (grå) ponny som bossar över sin hagkompis (ett brunt lite yngre sto).
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
471
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 830
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 574
Senast: Modest
·
  • Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
633
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp