Blir säljaren ansvarig för fel på röntgen inom 6 månader

G

Galloppera

Jag undrar om säljaren är ansvarig för röntgenförändringar (som orsakar problem för hästen) som upptäcks inom 6 månader efter köp. (alltså enligt konsumentköplagen redan hos hästen vid försäljning. Skäl till att häva köp?

spelar det någon roll om säljaren själv var omedveten om dessa?

Köpare har uppfyllt sin undersökningsplikt med veterinärbesiktning. Hästen är i prisklass medel mot låg. Köparen har ju köpt en fått en obruklig häst.

Konsumentköplagen (köp från näringsidkare)

Tacksam för svar

Sv: Blir säljaren ansvarig för fel på röntgen inom 6 månader

Du ska reklamera hästen direkt och kräva att köpet går tillbaka .

Eftersom du köpt av näringsidkare så behöver du inte bevisa att skadan fanns vid köpet om du reklamerar inom 6 månader .

Själv skulle jag både pratat med säljaren och skickat ett rekomenderat brev på hävet av köpet .
Just för att kunna bevisa att jag verkligen har krävt att köpet skall gå tillbaka även på papper . Vilket kan tyckas vara onödigt om säljaren i tel säger att man ska lösa saken muntligt ,skulle dock som sagt var även skriftligt se till att att hävningen finns .
Och det rekomenderat för att kunna styrka datum för hävning av köpet även om säljaren inte skulle hämta ut brevet vid en ev tvist .
Mia

Sv: Blir säljaren ansvarig för fel på röntgen inom 6 månader

Först och främst ska du reklamera varan (hästen) till säljaren. En reklamation skall göras inom skälig tid från det att du upptäckte felet, reklamerar du inom två månader från att felet upptäcktes anses du alltid ha reklamerat i tid. En reklamation kan ske muntligt eller skriftligt (för bevisbördan är det bästa dock att reklamera skriftligt).
Säljaren ansvarar för ursprungliga fel i varan (även om dessa inte varit kända för säljaren), sker reklamation inom 6 månader från köpetillfället anses felet vara ursprungligt om inte säljaren kan bevisa att felet inte är ursprungligt (dvs att det är du som orsakat felet).

Kolla även upp din rätt till ev. skadestånd för de kostnader felet har medfört dig.
När det är ett köp som omfattas av konsumentköplagen så finns det hjälp att få. Ring din konsumentvägledare i din kommun. Man kan även vid tvist vända sig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) och begära prövning. Dessa tjänster är kostnadsfria för dig som konsument.
Lycka till!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik En bekant till mig har sålt sin häst i somras, en problemhästar till kraftigt reducerat pris (15.000:-) med tanke på hennes stam &...
Svar
9
· Visningar
4 086
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder, hur snabbt kan man orsaka inflammationer/hältor på häst efter försäljning? Hästen såldes och ska lite mer än en... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
13 772
Senast: Kingsland89
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på... 2
Svar
26
· Visningar
4 608
Senast: Kirie
·
Ekonomi & Juridik Hur är det med dolda fel på en häst? Finns det något sätt som man som säljare kan friskriva sig eventuella fel som inte kontrollerats...
Svar
11
· Visningar
5 942
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka