Blir så vansinnig!!!

J

Jenka_BBB

Okej så här är det!
I somras så halkade min häst/ gick omkull i hagen då tog jag ut en veterinär och min gubbe fick smärtstillande och antiinflammatoriskt... Inga problem blir pigg o frisk... Sen senare vid första isen/snön så halkar min häst och sträcker sig rejält... Tar ut en veterinär från ett djursjukhus nära mig som säger att det inte är nått utan han är gammal och stel och kommer läka ut sig själv... Tar ett par veckor och så en morgon när man kommer till stallet (halkat en gång till?) så var hästen så stel så jag först trodde det var korsförlamning... Tar ut en fristående ambulerande veterinär som säger att han inte är halt men fruktansvärt stel så jag får Metakam att ge i en vecka... vart han inte bättre skulle jag höra av mig... efter veckan med medecin så ringer jag veterinären igen... nog för att han var radikalt bättre men han gick inte superbra heller... Hon kommer ut men tycker han ser bra ut hon sa: "Äsch, du får nog vänta dig att han inte går 100 han är ju gammal o stel"

Är inte helt nöjd med svaret så jag tar ut en veterinär från ovannämnda djursjukhus var på att jag får samma diagnos och att det absolut inte är nån idé att ta in honom till kliniken om han inte är varm, svullen eller haltar ordentligt.

Jaha tänker jag... Jag kanske ska inse att han faktiskt är "Gammal o stel"

Nu detta skedde för 2 månader sen... Så läste jag lite om Equi terapi för några veckor sen så jag tänkte att om hna är gammal o stel kanske hon då göra nått... :idea:

Så idag kom Equi ut för att titta lite på min häst varpå att hon promt hävdar att han är HALT! trots att 3 veterinärer då "frisk förklarat" min häst!!! :eek:

Jag känner mig ruskigt dum i huvet och bortgjord! Och varför i h-vete tänkte jag med plånboken för och inte med huvet! Hade jag använt skallen och stått på mig och sagt att nått inte var bra... I stället för att lyssnat på veterinärerna! Känns som jag tappat lite förtroende för Veterinärkåren... Och förtroende för mitt eget huvud med för den delen...

Hur skulle ni ha gjort i mitt ställe?
(Inga dum i huvet förklaringar det vet jag redan att jag är... vill bara ha nån sorts feedback här) :confused:

Sv: Blir så vansinnig!!!

Det ska tilläggas att det var 3 olika veterinärer och att han har hel skumt hela vintern alltså ingen ändring i rörelsemönstret nu som för 2 månader sen*

Har varit där, min väns häst blev utdömd av vet på grund av rörelsestörning/hälta som ingen vet hitta var den igentligen var. Hästen blev behandlat av ET som sista utväg. Nu är den full frisk och har inte varit halt på 2 år. SI leden var problemet.

Inget att hetsa upp sig för, om hästen är halt eller ej är en bedömning som man gör subjektivt. Även veterinärer bedömer hälta olika. Om hästen är rent halt enligt ET så ska den kollas av en veterinär, då ET inte ska behandla en halt häst. Ta in hästen på klinik så får du se vad som händer. Finns ingen anledning att tappa förtroende varken till höger eller vänster innan du vet vad som är problemet, just nu reagerar du sannolikt ganska känslomässigt pga det som ET tyckte. Hur vet du att ET har rätt och veterinärerna fel?

Jag hade bokat en tid på en klinik för att få en ordentlig genomgång. Stå på dig! Sen måste jag fråga hur gammal hästen är eftersom du har fått ett sånt svar.

Nej jag kan inte vara 100 på att antingen Vet eller ET har rätt eller fel... Men det känns så dumt och man tycker att man garderar sig med att ta ut 3 olika veterinärer och alla säger samma sak... Så kommer ET och påstår nått annat klart jag blir upprörd...
Min häst är 23år och för ett halvår sen såg han ut som en "biff" medans nu så ser han ut som ett vrak som verkar förfalla mer och mer :S
Det är min första häst så jag kanske är lite "Fel blind" och vill väldigt gärna att han ska vara bra... Så idag sprack väl min bubbla ordentligt så därför reagerar jag väl som jag gör...
Förfallet började ju efter betet då min pålle gick ihop med en ganska besvärlig unghäst vilket resulterade i att min häst gömde sig uppe i skogen och slutade äta... Så fick kämpa som ett as att få upp min häst i vikt under hela för hösten sen i början på vintern så kommer det en ny unghäst (6åring) som även han är ganska tuff så det vart en dejavu så det vart 10 dar så hade min häst tappat ca 50kg igen! *suck* Så hösten har varit tuff för oss oxå... :S plus då skadorna som jag tidigare nämnt... Jag ska ringa till en klinik som ska vara jäkligt duktig på travhästar och deras rörelse mönster som ligger i västerås och hoppas på att dem har tid väldigt snart...

Inget att hetsa upp sig för, om hästen är halt eller ej är en bedömning som man gör subjektivt. Även veterinärer bedömer hälta olika. Om hästen är rent halt enligt ET så ska den kollas av en veterinär, då ET inte ska behandla en halt häst. Ta in hästen på klinik så får du se vad som händer. Finns ingen anledning att tappa förtroende varken till höger eller vänster innan du vet vad som är problemet, just nu reagerar du sannolikt ganska känslomässigt pga det som ET tyckte. Hur vet du att ET har rätt och veterinärerna fel?

Vettigt svar :bow:

Se det positivt, uppenbarligen är inte hästen jättehalt och om den är 23 år kanske den inte har samma rörelsemönster som en 10-åring? Har du ingen möjlighet att flytta hästen till ett lite lugnare stall? Man måste vara lite försiktig med en gammal pensionär!

Låter vettigt att åka till klinik och undersöka. :) Det är svårt att hitta en veterinär man känner att man kan lita på och som inte bara behandlar symptom tycker jag. Själv har jag äntligen hittat en underbar veterinär som är noggrann, lyhörd och modern. :love:

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver skriva av mig och kanske få lite råd om min hund. Jag har kanske målat fan på väggen som sitter och gråter men det blir lätt...
Svar
13
· Visningar
2 498
Hästvård Hej! Behöver lite feedback från er med erfarenhet av detta. Torsd före midsommar hittade medryttaren vår häst med väldigt svullet...
Svar
9
· Visningar
4 426
Senast: NovaW
·
Hästmänniskan Hoppas tråden hamnade i rätt kat. Varning för långt inlägg. Ska skriva om mitt dilemma men vill helst lämna allt för avslöjande...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 815
Senast: Jerseyite
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 724
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka