Blir så upprörd!

Miao

Trådstartare
Usch, idag blev jag verkligen upprörd av vad en person sa till mig. I ett andetag sa han "vi ska para vår tik" och i nästa "det är så synd om hanen, han är ju sjuk". Och i tredje andetaget berättar han att hanen har mycket allergier!

Jag bara :eek:!! Va FAN tänker man med när man ska avla med en sådan hane?! När jag påpekade att det KANSKE inte var så bra att avla på en sådan hane, så ryckte han på axlarna och sa "äsch, valparna blir säkert friska och fina".

I sådana fall känner man sig så maktlös :(. Jag la ett mail till personen med en förklaring om att jag verkligen hoppas att de tänker om och letar efter en FRISK hane om de nu ska para sin tik, och länkade även till jordbruksverkets hemsida om deras policy mot avel på sjuka djur. Vad mycket mer kan man göra mot folks idioti? Typ inget :(.

/MosterMia, som tappade lite hopp om mänskligheten idag känns det som...

Sv: Blir så upprörd!

Det finns okunnighet och puckon överallt. Ingenting konstigt med det. Det enda man kan göra är att göra ett bättre jobb själv och att utbilda de som vill lära sig så långt det går.

Antingen ska valparna ärva allt av föräldrarna (läs: "jag vill ha en kopia av min hund för den är så underbar), eller så ska det inte ärvas nånting mer än förmågan att producera valpar?

Jag har varit med om liknande resonemang. Ang temperamentet.

Vet inte om det hjälper, men tala om att min hund har avelsförbud just för sina allergier. Var ju tänkt att hon skulle bli mamma men inte nu.

Usch man blir illa till mods när man får höra sådant.
Stackars valpar som kommer till denna världen på de villkoren, hur kan man ens tänka tanken på att använda en sjuk hund i avel???Det handlar bara om pengar eller??Sådana människor skulle verkligen få avelsförbud om sådant fanns.:mad:

Men det vet väl alla att blandraser alltid är friska oberoende av vad föräldrarna lider av. De blir också alltid vad man gör dem till och det går aaaalldeles utmäkt att ha en ovtcharka/bc/jrt/shitbull som sällskapshund mitt i storstan och att det räcker med två promenader runt kvarteret och "långprommis" på en halvtimme i parken varannan dag :grin:

Blir så ledsen av att höra folks argument för varför just deras hund ska få valpar. Har iallafall lyckats övertala en att låta sin tik slippa valpar och få bli kastrat istället. Hon hade precis flyttat till 4:e eller 5:e hemmet och var 9 månader, hyperstressad, opålitlig i vissa situationer (pga osäkerhet), mycket svåra löp och skendräktigheter där hon mådde skit, dessutom fanns inga garantier på vad för raser hon är (troligen labbe/golden/schäfer/bc). H*n har tackat mig många gånger för det för jycken är helt förändrad till det bättre efter kastreringen. H*n hade bara hört det gamla vanliga att en tik som är fördjävlig lugnar sig när hon fått valpar och att hon slipper livmodersinflammation, sedan att troligen alla valpar hade fått alla moderns svagheter fanns inte med i beräkningen alls. Ett argument jag använde var att skulle man då para alla valparna också för att de skulle bli "normala"

Dessutom är det lätt att ha valpar, man behöver inte alls skura golvet x flera per dag, och de biter inte sönder saker. Eller låter. Eller äter en massa.

Sen när de blir åtta veckor står folk på kö för att köpa.

:devil:

Senast häromdagen hörde jag det argumentet av en slump på Ica när jag handlade. En man sa att en veterinär sagt åt dem att ta valpar eftersom det höll tiken frisk. Fortfarande florerar denna myt tydligen bland våra veterinärer.
Undrar vilken veterinär han varit hos.

KL

Jag skrämde en kollega till mig för ett tag sedan. Hon skulle börja föda upp Pappilloner + Pappiskorsningar. Jag sa till henne att kolla i tidningen (vi jobbar som tidningsbud) eftersom det bara den dagen var 4 annonser på just pappillons, pappiskorsningar och phalene-valpar. Hon kunde också kolla blocket och om hon ändå skulle börja avla fram fler oönskade valpar så kunde hon gå SKKs uppfödarutbildning. Hon hade då 3 hanar hemma och skulle köpa sig en tik, men det blev en hane till istället av mixad ras till dottern. Jag gick nog på lite för hårt dock, jag tror valpen var ca 3 mån innan hon vågade berätta att hon hade köpt en till. :o

Nu vet ju inte vilken veterinär men jag kommer genast att tänka på det som börjat med N :crazy:

Fast även om hon blev lite skrämd funkade det ju :bow: Ändamålen helgar medlen!

Har iallafall lyckats övertala en att låta sin tik slippa valpar och få bli kastrat istället. Hon hade precis flyttat till 4:e eller 5:e hemmet och var 9 månader, hyperstressad, opålitlig i vissa situationer (pga osäkerhet), mycket svåra löp och skendräktigheter där hon mådde skit, dessutom fanns inga garantier på vad för raser hon är (troligen labbe/golden/schäfer/bc).
9 månader med mycket svåra löp och skendräktigheter i plural?

Har bekanta med en hane av trimras som inte går att trimma pga att hans hud inte klarar att bli ryckt, den är extremt överkänslig.. ist klipps han efter förmåga. Hanen är jättefin exteriört i mitt amatöröga (kan inte rasen så bra) så jag förstår att man gillar honom men med så grava hudproblem är han ju i mitt tycke körd i aveln.. Tex har han ju inte gått att ställa pga pälsen så eg vet ju ingen vad han fått där.

Döm om min förvåning när ägarna blivit tillfrågade om att avla på honom, deras lokala vet har en tik hon tyckte det vore kul att para o eftersom tiken inte är av trimsras så skulle ju inte hanens hudproblem vara ett problem! Valparna ska ju inte trimmas!

.... :crazy:

Här passar det där sättet att tänka som jag önskar alla i blandrasaveln hade- avlar jag blandis för att min hund inte duger i renrasavel? Ska den verkligen avlas på då?

Liknande trådar

Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 752
Senast: Fruentimber
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 574
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 298
Senast: Gumman123
·
Hundavel & Ras Vet verkligen inte vad jag ska göra eller vad detta kommer få för konsekvenser... Behöver hjälp/råd/tips! Jag har en SKK-reggad hane...
2
Svar
24
· Visningar
4 548
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Badrumsrenovering - pris?
  • Svensk politik nr 3