Blir så sugen..

myfairlady91

Trådstartare
Fick Flyinges hingstkatalog igår och jag blir så himla sugen på att betäcka mitt sto i år igen! Förra året så betäckte jag henne med Marwin, hon blev dräktig men resoberade och det var alldeles för sent att betäcka om henne! Vill så gärna att hon ska ha ett föl nu när hon är ung.. Och sedan kan hon tävla några år för att sedan betäckas igen. Men frågan är om jag verkligen ska betäcka henne i år? Hon har varit brunstig sedan i höstas från å till. Hon har kommit efter i utbildningen (är 6 år gammal, men är minst ett år efter sina kullkamrater då hon har växt å så). Men om vi leker med tanken att hon ska betäckas.. Vad tycker ni skulle kunna passa?

Hon är efter Cortus (är friröntgad och har inga lösbenbitar etc)-Ceylon-Pompe-Hurricane xx. Mamman är ELIT-prem, har själv tävlat Msv hoppning. Har lämnat många avkommor som har tävlat Msv inom alla discipliner. Mitt sto är högrest, lätt i modellen, har fått 8 på typen, 8 på huvud-hals-bål och 8 på extremiteter på alla tester. Rör sig bra, är lite kort i steget. Men det beror mest på att hon inte vågar ta för sig. Hon har taktmässiga gångarter, ingen dressyrhäst dock.
Hon hoppar med god framåtbjudning, rättar sig bra och är spänstig. Är rädd om sig men inte feg.
Bra i temperamentet, cool och sansad. Hon är runt 168 cm hög.

Avkomman ska jag antagligen behålla, den ska tävlas i hoppning, visas på tester etc. Och om det är ett sto så ska den in i aveln sen den med..

Något förslag?

Här är en bild på min lilla fröken

Varför inte ett nytt försök med Marwin?Eftersom du hade otur kanske du har möjlighet till lite rabatt?Mitt sto efter Marwin lämnar superfina föl som jag varit så nöjd med...jag bara nämner det eftersom du nämner framtida avel. ;)

Marwin går tyvärr på Naturligt i år och han står på fel sida av Sverige! Jag bor på västkusten och har inte lust att köra mitt sto till Stockholm. Hade han gått på semin så hade jag nog tagit honom..

Ska du ha en flyingehingst då? Tänkte eftersom du nämnde flyingekatalogen. :)

Mitt Marwin-sto är ju betäckt med Etrusco, ska bli spännade att se vad det blir. Etrusco har ju en kalasstam om man ska ha en hoppeavkomma :)

I år står ju Santa Cruz på flyinge och är billigare än förra året. Han är ju också riktigt fin. Ett Labrador-Utrillo sto i vårt stall är betäckt med honom oh beräknas föla runt 10 april :)

Flyinge har bäst avtal så att säga, det är bra att man betalar OM stoet blir dräktigt och att det är levande föl avgift.

Etrusco har jag funderat lite på.. Tror att det skulle kunna passa mitt sto.. Och vem vet jag kanske får en skimmel!?!
Hur går det med ditt sto förresten? Har du kvar henne? Såg att du skulle sälja henne..

Jo, jag har kvar mitt to. Jag skulle inte sälja henen utan tänkte eventuellt byta henne mot något lite äldre och inte lika krävande eftersom det känns som att jag inte har tid att tillvarata hennes kapacitet sedan jag fick barn men tyvärr så verkar det inte finnas något som intresserar mig tillgängligt (gamla outbildade ök t ex) så hon blir nog kvar som det ser ut :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 653
Senast: Mabuse
·
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 818
Senast: Freazer
·
Avel Lite spin-off på den mest kompletta hingsten-tråden som jag smygläst ett tag, men att blanda hopp- och dressyrblod känns närmast tabu...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 111
Senast: Karoliten
·
Trav Hur ska man tänka och värdera om ens sto är värt att avla på? Alltså värt för en själv, inte för försäljning med vinst. Jag vill främst...
Svar
12
· Visningar
1 951
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka